Tuesday, April 28, 2009

Semporna 3: Bum Bum dan impian kelapa


Semasa di Semporna saya berkesempatan meninjau Pulau Bum Bum, sebuah pulau yang paling besar berhampiran daratan Semporna. Perjalanan dengan sampan bermotor mengambil masa kira-kira tujuh minit sahaja dari jeti Pasar menuju jeti Pulau Bum Bum.

Kami menyewa teksi dari jeti menuju beberapa destinasi perkampungan di Bum Bum. Teksi di sini terdiri daripada kereta dan van berusia dan kelihatan lusuh dan tidak terjaga dengan sempurna. Namun khidmat mereka begitu penting kerana penduduk di sini rata-rata menggunakan khidmat teksi-teksi ini untuk ke destinasi di pulau ini mahupun untuk menyeberang lagi ke pulau-pulau lain.

Lawatan kami ke Bum Bum sebenarnya tidak berhaluan, tidak punya destinasi khusus untuk dituju. Sememangnya dirancang begitu, kerana lawatan ini adalah untuk meninjau lokasi dan apa yang ada di sana.

Ternyata Pulau Bum Bum masih lagi kekal alami dengan suasana pulau yang terasa sepi, sunyi dan tidak ramai penduduknya. Beberapa buah perkampungan kecil di pinggir pantai didiami kelompok keluarga sekitar 7-10 buah rumah. Rumah-rumah mereka terletak di dalam air sebagaimana kampung air. Sebuah jeti menghubungi rumah-rumah mereka dengan daratan. Kebanyakan rumah-rumah di sini sederhana dan kecil-kecil belaka. Ia melambangkan kehidupan penduduk di sini yang juga sederhana.

Pulau Bum Bum masih kaya dengan kelapa, dan kelapa di sini kelihatan ditanam secara rapi sebagai sebuah perkebunan. Malangnya sebahagian kebun tidak lagi terurus, kelihatan terbiar dengan semak samun dan pokok-pokok liar memenuhi kebun. Sebahagian lagi kelihatan bersih dijaga dan diurus sempurna. Kebun-kebun terbiar dijangka ditinggalkan oleh pemiliknya mungkin kerana mereka sibuk dengan urusan lain, atau mungkin juga disebabkan pasaran buah kelapa yang tidka begitu bagus. Menurut penduduk di situ harga buah kelapa di sini ialah seringgit bagi tiga biji.

Pulau Bum Bumm sangat sesuai untuk dimajukan sebagai destinasi pelancongan di masa depan. Suasana alaminya dapat dimanfaatkan sebagai lokasi pelancongan alam (echo tourisme). Keindahan pantai yang bersih dan lautnya yang jernih biru kehijauan, dengan daratan yang dipenuhi pohon kelapa. Sekiranya suasana perkampungan nelayan di pantai dapat diolah dan dilestarikan, ia boleh menjadi lokasi homestay kepada pelancong asing dan juga pelancong tempatan. Banyak lokasi-lokasi tepi pantai yang masih fresh dan sesuai dibangunkan chalet-chalet sederhana dan ringkas untuk tujuan pelancongan.

Dengan kehidupan sederhana penduduk tempatan mungkin mereka tidak terfikir untuk memanfaatkan kekayaan sumber alam di sini untuk meningkatkan taraf ekonomi mereka. Pihak-pihak luar mungkin nampak potensi ini.

Apa yang menarik pada Bum Bum ialah senario kebun kelapanya. Kesuburan kelapa di sini ada kaitannya dengan persekitaran yang sesuai dengan habitat kelapa. Kelapa mendominasi Bum Bum.

Apa yang perlu dilakukan kini ialah bagaimana memberikan nilai baru kepada kelapa yang begitu banyak di Bum Bum. Jualan buah kelapa sebagaimana biasa mungkin tidak mempunyai apa-apa signifikan lagi. Bagaimana sekiranya hasil buah kelapa diberi nilai baru, misalnya dengan memproses buah kelapa menjadi bahan-bahan hiliran yang lebih bernilai. Contohnya penghasilan minyak kelapa dara atau virgin coconut oil (vco), santan tepung, nata de coco dan lain-lain.

Di Filipina penghasilan minyak kelapa dara dijadikan satu industri yang berpotensi menghasilkan pendapatan lumayan. Mereka mengeksport vco ke serata dunia, dan vco penghasilan FIlipina dikenali sebagai antara vco bermutu tinggi. Mereka menguasai teknologi biotek dalam penghasilan vco.

DI Indonesia, kini mereka begitu tekun memajukan kelapa dengan menghasilkan vco. Oleh kerana Indonesia adalah negara yang memiliki keluasan kebun kelapa terbesar di dunia, maka mereka sedang fokus kepada usaha memanfaatkan sepenuhnya kelapa sebagai sumber ekonomi baru. Keseluruhan pohon kelapa dikaji manfaatnya. Buahnya boleh meghasilkan santan, vco, minyak masak; manakala air kelapa muda dapat dijadikan minuman segar dan minuman-minuman lain. Sementara itu sabut kelapa diproses untuk dijadikan tali, kusyen, kraf dan penutup tanah (pelembab). Serbuk dari proses sabut dikenali sebagai coco pit pula digunakan sebagai bahan untuk membuat fiber dan juga baja. Tempurung kelapa dibakar untuk mendapatkan karbon aktif (activated carbon), dan kini dibuat asap cair. Selain itu tempurung kelapa juga boleh dibuat kraf. Daun kelapa dianyam menjadi pelbagai bentuk produk kraf. Di Bali misalnya kita melihat daun kelapa dianyam menjadi bekas dan bakul sewaktu mengadakan sembahan.

Saya melihat Thailand juga begitu bijak memanfaatkan sumber kelapa. Kelapa muda tidak sahaja diminum segar, tetapi dengan kreativiti mereka, kelapa muda diolah dengan aiskrim sebagai aiskrim kelapa. Mereka juga begitu kreatif mengolah tempurung, seludang dan bahan-bahan buangan kelapa menjadi kraf yang cantik seperti terendak lampu dan lampu-lampu hiasan.

Sebenarnya Malaysia juga banyak pohon kelapa. Sekiranya kita mahu belajar dari negara-negara jiran, tidak mustahil kita juga boleh memajukan kelapa dalam pelbagai industri. Apa yang penting ialah perhatian, fokus, visi untuk melihat kelapa dari pelbagai sisi yang membolehkannya menjadi sumber baru ekonomi negara.







Gambar pemandangan kelapa di Bum Bum. Bawah: contoh kraf dari buangan kelapa dijual di Bangkok.

Saturday, April 25, 2009

Semporana 2: Haji Miskai, Lepa dan budaya


Haji Miskai dari Kampung Tunggulangan, Semporna adalah seorang penduduk kampung biasa di Semporna. Namun begitu dalam satu sisi lain Haji Miskai bukanlah seorang biasa kerana beliau mempunyai bakat, kebolehan, kreativiti dan visinya tersendiri. Dalam konteks orang Bajau, haji Miskai adalah seorang Bajau yang sebenarnya sedang mengukir nama sebagai budayawan Bajau yang patut dibangga dan dihargai.

Ketika berbual dengan beliau semasa Pesta Lepa-lepa di Semporna baru-baru ini, saya berjaya mengorek sedikit sebanyak latarbelakang Haji Miskai yang begitu sinonim dengan Lepa (perahu orang Bajau). Beliau telah menjadi juara untuk kesekian kalinya dalam Pesta Lepa-lepa baru-baru ini dengan membawa pulang RM 5 000.00 wang tunai. Hadiah itu mungkin tidaklah seberapa sekiranya dibandingkan dengan usaha kerasnya membuat dan mengukir cantik Lepa yang membawa tuah kepadanya. Menurutnya kos membuat Lepa memakan ribuan Ringgit kerana ia dibuat daripada kayu berkualiti. Itu tidak termasuk upah membuat dan mengukirnya, yang memakan masa tiga bulan.

Dari keceriaan Haji Miskai mengungkapkan pengalamannya mencipta Lepa, ternyata beliau seorang budayawan yang berbakat dan bervisi. Ketika mula berminat dengan Lepa dulu, Haji Miskai mungkin tidak terfikir beliau akan terlibat begitu serius dan komited dengan Lepa. Kepada beliau, Lepa adalah satu warisan dari ayahnya. Beliau mewarisi seni cipta dan ukir Lepa daripada orang tuanya. Warisan mencipta dan membina perahu merupakan satu traidisi orang Bajau kerana perahu adalah kenderaan utama mereka. kehidupan di pulau memerlukan setiap orang memiliki perahu untuk membolehkan mereka pergi ke mana-mana dan juga untuk mencari rezeki di laut.

Berpuluh tahun sudah Haji Miskai membuat Lepa. Paling tidak setiap tahun beliau akan mengambil masa berbulan-bulan membuat Lepa untuk menyertai pesta Lepa-lepa yang kini memasuki tahun ke-16. Namun menurut Haji Miskai, beliau telah menyertai pertandingan Lepa ini hampir 20 tahun, dan beliau begitu bangga sepanjang tempoh tersebut Lepa ciptaan beliau terus mendapat tempat pertama.

Akhir-akhir ini Lepa ciptaan Haji Miskai yang memenangi pertandingan akan ditawarkan oleh Agensi Kerajaan dan juga orang perseorangan untuk dibeli. Menurut beliau, tahun lalu, Lepanya dibeli RM15 000.00. Pada tahun ini pun sudah ada orang yang melamar Lepanya. Beliau mungkin melepaskan Lepanya jika tawarannya bagus. Oleh kerana Lepa Haji Miskai mempunyai status tersendiri apabila sentiasa menjuara pertandingan Lepa di Pesta Lepa-lepa, maka Lepanya mudah mendapat pembeli yang mampu membayar harga yang bagus. Inilah tuah Lepa Haji Miskai.

Menurut Haji Miskai sebahagian Lepa yang dibeli darinya akan digunakan pula dalam pertandingan Lepa akan datang. Bermakna beberapa buah Lepa yang memasuki pertandingan adalah hasil ciptaan tangan Haji Mikasi sendiri. Sebab itu, menurut Haji Miskai, beliau terpaksa memerah otak mencari idea-idea baru setiap tahun untuk memberikan sentuhan baru dan lebih menarik daripada ciptaan-ciptaan lalu.

Semangat Lepa begitu kuat dan mendalam pada Haji Miskai. Semangat yang sama turut dihayati oleh ahli keluarganya. Isterinya turut serta dalam setiap pertandingan. Beliau berperanan bermain alat muzik yang mengiringi persembahan tarian. Sebuah Lepa yang menyertai pertandingan akan dkendalikan oleh beberapa orang ahli yang mempunyai peranan masing-masing. Tiga empat orang akan mengendalikan alatan muzik, seorang penari dan seorang pengemudi. Biasanya tuan punya Lepa akan berdiri di depan Lepanya.

Daripada Pesta Lepa-lepa ini dapat dilihat betapa ianya bukan sekadar pertandingan perahu Bajau, tetapi juga turut menonjolkan budaya dan kesenian tradisional suku Bajau. Peserta termasuk tuanpunya Lepa akan mengenakan pakaian tradisi Bajau dengan busana khusus bermanik dan berwarna-warni, lengkap dengan pakaian kepalanya (tengkolok bagi lelaki dan mahkota bagi wanita). Mereka juga mengalun muzik tradisi mereka melalui pukulan kulintangan, gendang dan goong diikuti oleh tarian tradisi Bajau yang digayakan oleh penari yang lengkap dengan busana tradisionalnya.

Semangat Lepa seperti yang dipamerkan oleh watak Haji Miskai dan rakan-rakannya akan terus mewarnai keunikan budaya Bajau, khususnya di Semporna. Selagi kehidupan mereka masih bertaut dengan laut, Lepa akan terus bermakna kepada mereka. Walaupun teknologi telah merobah fungsi Lepa tradisi dengan penggunaan enjin dan bot fiber; namun Lepa akan terus dihargai kerana keunikan dan ciri-ciri budayanya.

Kemahiran mengukir orang Bajau sebagaimana yang ada pada Haji Miskai adalah satu warisan kesenian Malaysia yang sangat perlu dipelihara. Tidak ramai lagi orang-orang Mlaysia yang mempunyai kemahiran mengukir kayu. Selain di Kelantan dan Trengganu, tidak ramai pengukir yang masih wujud. Oleh itu warisan kesenian ukiran Bajau ini adalah antara yang perlu dipelihara dan diwariskan kepada generasi baru agar ia terus kekal.





Gambar atas: Haji Miskai berdiri di atas Lepanya. Gambar bawah: penulis di dalam Lepa Haji Miskai, bawah: pemain-pemain muzik yang mengiringi Lepa Haji Miskai.

Thursday, April 23, 2009

Semporna 1: Bajau dan Lepa sebuah tradisi unik yang perlu dilestarikan.


Pada 18 April baru-baru ini saya ke Semporna, Sabah untuk lawatan kerja di sana. Semporna adalah sebuah bandar terletak di timur dan tenggara negeri Sabah, berkedudukan di tengah-tengah antara bandar Tawau dan Lahad Datu. Dengan adanya lapanganterbang baru Tawau berhampiran Balung, jarak perjalanan ke Semporna lebih dekat, kerana ia berada di tengah jalan antara Tawau dan Semporna. Hampir sepuluh tahun saya tidak ke Semporna, kini terlalu banyak perubahan yang merobah Semporna.

Kunjungan ke Semporna dirancang supaya bertepatan dengan Pesta Lepa-lepa atau Regatta lepa-Lepa 2009. Pesta Lepa-lepa adalah satu acara tahunan yang telah dimasukkan ke dalam kalendar pelancongan negeri Sabah. Ia menjadi salah satu acara penting di Sabah dan boleh dijadikan satu acara pelancongan penting bagi negara juga. Setelah 20 tahun Pesta Lepa-lepa diadakan, ia sepatutnya sudah boleh dijadikan satu acara nasional memandangkan keunikan pesta ini dari pelbagai aspek.

Lepa adalah sejenis perahu tradisional masyarakat Bajau yang menjadi penduduk dominan daerah Semporna. Keunikan lepa adalah melambangkan keunikan budaya masyarakat Bajau itu sendiri. Oleh itu Pesta Lepa-lepa ini mencerminkan penampilan budaya traidisi masyarakat Bajau yang masih dipertahankan, untuk diwarisi oleh generasi kini dan generasi mendatang. Beberapa elemen penting budaya Bajau masih lagi relevan dan patut dikekalkan sebagai khazanah budaya bangsa yang bukan sahaja unik tetapi juga penuh sejarah dan berharga, baik dari sudut pelancongan, ekonomi dan juga pengekalan warisan.

Beberapa tahun lalu, ketika Kementerian Kebudayaan, Kesenian dan Warisan diterajui anak jati Semporna, Dato' Shafie Afdal, Pesta ini diangkat dan diberi energi baru sehingga ia menarik penyertaan yang begitu ramai. Ketika ditemui, Haji Miskai, salah seorang penggerak penting kepada tradisi Lepa-lepa ini menyatakan, pada thun ini penyertaan sangat berkurangan, tidak semeriah beberapa tahun lalu. Menurutnya, keadaan ini mungkin disebabkan pengurusan Pesta tidak sebagus yang lalu, atau mungkin juga kerana situasi ekonomi yang lembab waktu ini.

Katanya, Ketika kemuncaknya dulu, hadiah untuk pemenang pertandingan Lepa ini sungguh lumayan. Beliau yang telah 20 tahun menjuarai pertandingan Lepa memaklumkan pernah memenangi hadiah RM 10 000.00 sebagai juara Lepa dua tahun lalu. Waktu itu penyertaan begitu besar, mungkin juga disebabkan tarikan hadiah tersebut.

Tahun ini, Haji Miskai masih lagi mengekalkan kejuaraan dengan memenangi tempat pertama. Hadiahnya berupa wang tunai RM 5 000.00. Dengan kemenangan kesekian kalinya, bermakna sehingga kini belum ada orang lain dapat menandingi keupayaan Haji Miskai di Pesta Lepa-lepa ini. Menurut haji Miskai, kemerosotan peserta pada tahun ini mungkin juga ada kaitan dengan hadiahnya yang semakin menurun berbanding masa lalu.

Sebagai seorang peminat budaya dan kesenian, saya yang pertama kali berpelunag menyaksikan Pesata Lepa-Lepa ini begitu teruja dengan keunikannya. Apa yang unik ialah bentuk fizikal Lepa yang menampilkan imejnya tersendiri. Ia berupa sebuah perahu sederhana saiznya, dihiasi dengan rambu-rambu tirai berwarna-warni. Perahu diukir indah dengan ukiran tebuk dan timbul (ukiran tradisi Melayu) pada kebanyakan bahagian perahu. Ukiran daun, pucuk dan julur menampilkan warisan ukiran tradisi suku Bajau yang unik. Elemen ini begitu menonjol pada beberapa buah Lepa yang mengambil bahagian. Paling menonjol ialah Lepa milik Haji Miskai yang menjuarai Pesta tahun ini.

Selain dari keindahan fizikal Lepa, ia dimeriahkan dengan penampilan kesenian melalui persembahan tarian tradisi Bajau dan juga muzik mereka. Dalam setiap Lepa terdapat seorang penari muda melenggang lenggok menggayakan tarian tradisi Bajau dalam kostum tradisional mereka. Busana mereka dihiasi manik-manik berkilauan berwana-warni, dengan pakaian kepala (head gear) juga berhias indah. Mereka menari mengikut irama kulintangan, gendang dan gong, iaitu tiga alatan muzik Bajau yang mengiringinya. Pemain-pemain alatan muzik terdiri daripada orang-orang tua (kebanyakannya wanita) yang berpengalaman.

Pesta Lepa-lepa bukanlah sekadar pertunjukan perahu Bajau, tetapi juga sebuah pertunjukan kesenian tradisional mereka meliputi busana tradisi, tarian dan juga muzik tradisional Bajau. Ia sebuah penampilan budaya tradisional secara holistik, dan inilah uniknya Pesta Lepa-lepa. Ia seharusnya menjadi kebanggaan orang Semporna dan juga kebanggaan negeri Sabah dan Malaysia secara amnya.

Pertunjukan perahu terdapat di banyak negara. Perlumbaan perahu sering diadakan pada pesta-pesta air di mana-mana negara termasuk Malaysia juga. Namun perlumbaan ini lebih tertumpu kepada keupayaan mendayungnya. Ini dapat dilihat pada perlumbaan perahu panjang di Pulau Pinang misalnya. Ia lebih menonjolkan kekuatan tenaga pengendali perahu, teapi kurang menampilkan elemen budayanya. Kalau adapun, ia bukannya budaya jati Malaysia.

DI sinilah uniknya Lepa Bajau. Pesta Lepa-lepa tidak mungkin dibanding dengan pesta Perahu lain kerana ia begitu holistik penampilan budayanya. Ia harus dihargai dan dibanggakan sebagai salah satu tradisi penting baik untuk tujuan pelancongan, pengekalan warisan atau sejarah suku bangsa kita. Ia menampil ciri-ciri kehidupan tradisi dan semasa suku Bajau, salah satu suku yang agak dominan di Sabah. mereka mendiami lokasi-lokasi penting di Sabah dari Kudat, Kota Belud, Tuaran, Lahad Datu, Semporna sehingga ke Tawau. Kota-kota ini adalah kota pinggiran pantai, iaitu satu talian penting kehidupan suku Bajau dengan laut. Di Semporna sebuah bandar yang begitu sinonim dengan orang Bajau adalah bandar tepi laut. Sehingga kini masih ramai lagi mereka yang mendiami di pulau-pulau sekitar Semporna meneruskan tradisi sebagai nelayan yang bergantung hidup dengan laut.

Kebanyakan suku Bajau di Semporna berasal dari pulau-pulau di sekitarnya. Generasi tua di daratan kini sebahagian besarnya pernah hidup di pulau-pulau sebelum mereka berhijrah ke tanah besar. Di tanah besar, mereka beralih dari aktiviti sebagai nelayan di laut kepada aktiviti pertanian. Pertanian tradisi mereka agak sederhana. Banyaknya pokok-pokok kelapa di Semporna membuktikan tradisi pertanian sederhana mereka bergantung kepada hasil kelapa. Kini setelah pengaruh kelapa sawit begitu dominan, barulah mereka beralih kepada tanaman sawit. Keuntungan penanaman sawit menyebabkan kawasan penanaman kelapa semakin berkurangan di Semporna.

Sebahagian suku Bajau masih lagi mengekalkan kehidupan sederhana mereka di pulau-pulau sebagai nelayan. Sebahagian membina rumah-rumah kampung di daratan manakala sebahagian lagi membina penempatan keluarga di gigi air di tepi pantai. Terdapat keompok kecil rumah-rumah kecil dan sederhana di atas air di sekeliling pulau. Pulau Bum Bum adalah antara pulau terbesar berhampiran daratan. Perjalanan dengan bot mengambil masa tujuh minit dari jeti bandar Semporna. Pengalaman meninjau Pulau Bum Bum saya mendapati masih banyak penempatan penduduk di kawasan pantai, dan rumah mereka didirikan dalam air.

Hubungan suku Bajau dan laut adalah satu sinergi unik dan penuh makna. Mereka dikenali sebagai Bajau Laut kerana keunikan ini. Sebahagian kecil kelompok suku Bajau Laut yang benar-benar sinonim dengan laut, masih mengekalkan tradisi hidup dalam perahu. Mereka menjadikan perahu sebagai rumah di mana mereka dilahirkan, dibesarkan, dan berkeluarga. Mereka akan menukar lokasi di sekitar pulau-pulau di sana untuk mengelak angin dan ribut dari lautan. Mereka menjalani kehidupan yang begitu sederhana, dan bergaul dalam kelompok yang terbatas.

Dalam waktu yang sama, sebahagian besar orang Bajau di bandar dan kampung-kampung sekitar Semporna sudah jauh maju. Sebahagian besar orang Semporna mempamerkan status sosio-ekonomi yang mantap. Melewati kampung-kampung di sekitar bandar, kita akan melihat rumah-rumah besar (rumah banglo) baik dari papan mahupun dari batu tersergam indah dalam pelbagai bentuk penampilan dan warna-warni. Menurut rakan-rakan orang tempatan, inilah perubahan kesan kemewahan hasil kelapa sawit. Rata-rata orang Semporna mempunyai tanah yang ekonomik untuk pertanian sawit. Majoriti memiliki tanah minima seluas 10 ekar. Bagi yang memiliki tanah lebih luas, tentulah ekonomi mereka lebih mantap.

Orang-orang Bajau juga kini agak dominan dalam pentadbiran dan politik. Tun Sakaran Dandai adalah contoh tokoh penting dari suku Bajau Semporna. Beliau pernah menjadi Menteri, Ketua Menteri dan Tuan Yang Terutama Sabah. Kini Semporna sedang menyaksi bintang muda dalam politik tanahair, iaitu Dato' Shafie Afdal, ahli Parlimen Semporna, Naib Presiden UMNO dan Menteri Pembangunan Luar Bandar dan Wilayah. Anak jati Semporna yang mengembangkan bakat dan karier politiknya sejak zaman pelajar, kemudian memasuki gelanggang pemuda dan kini diberi tempat istimewa sebagai salah seorang dari tiga orang Naib Presiden UMNO, iaitu posisi penting dalam parti yang memerintah Malaysia. Di samping itu ramai lagi tokoh-tokoh pentadbiran dalam Kerajaan dan tokoh koporat yang berasal dari Semporna.

Faktor-faktor di atas akan membawa Semporna jauh ke hadapan sekiranya orang Semporna mampu bersinergi dan meneruskan warisan keakraban kekeluargaan orang Bajau, dalam membangunkan Semporna. Secara alami Semporna mempunyai semua aset bernilai untuk menjadi bandar pelancongan penting di Sabah. Kalau Ranau mempunyai Gunung Kinabalu dan Taman Kinabalunya, maka Semporna dianugerhkan dengan keunikan alam marinnya. Semporna kaya gengan pulau-pulau indah dan unik seperti Sipadan dan Mabul, Bohe Dulang, Bum Bum dan lain-lain pulau kecil. Sipadan terkenal di seluruh dunia sebagai lokasi marin yang terbaik di dunia. Ia menjadi lokasi impian kepada penyelam-penyelam skuba dan pencinta kehidupan marin. Keindahan terumbu karang yang masih kekal tulen dalam habitatnya yang asli menjadikan Sipadan sebuah pulau syurga kepada pencinta alam. Mereka datang jauh dari seluruh pelosok dunia hanya untuk menikmati keunikan Sipadan.

Orang Semporna harus dapat melihat potensi ini untuk dijadikan asas pembangunan Semporna. Keunikan alami alam Semporna haruslah disempurnakan lagi dengan suntikan pembangunan yang diasaskan kepada sumber-sumber alam sedia ada. Pembangunan asastani melalui suntikan teknologi biotek misalnya dapat memajukan sumber alam sedia ada, misalnya di bidang pertanian dan juga perikanan. Pembiakan rumpai laut kini begitu maju di Semporna. Satu industri hiliran dari rumpai laut perlu dimajukan di sini untuk meraih manfaat tambahan daripada aktiviti ekonomi berasaskan rumpai laut. Beberapa produk hiliran harus dicipta secara kreatif agar banyak lagi industri baru dapat dikembangkan.








Gambar atas: Haji Miskai di atas Lepanya. Gambar bawah: Pemandangan di bandar Semporna, penari di atas Lepa (perahu), dan rumah-rumah di gigi air.

Monday, April 13, 2009

Fatani, Bangkok, Gajah, Buaya dan Songkran.


8 April adalah hari yang bersejarah kepada penduduk Bukit Gantang dan rakyat Perak umumnya kerana semalam telah selesai pilihanraya kecil Parlimen Bukit Gantang P059. Rakyat Bukit Gantang telah memutuskan pilihan mereka dengan memeberikan kemenangan kerusi parlimen kepada Datuk Seri Mohd Nizar Jamaluddin. Calon UMNO/BN, Ismail Safian gagal untuk memenangkan partinya dalam pilihanraya kecil ini. Ismail adalah adik saudara (dua pupu) saya. Kami berkongsi nenek, iaitu Ismail, antara orang Fatani yang awal datang bermukim di Bukit Gantang (Kampung Kubu). Datuk beliau adalah Talib Ismail manakala datuk saya Hjh Gayah Ismail. Nama Ismail Safian sama dengan nama nenek kami, kerana nama Ismail adalah nama yang digemari oleh orang Fatani. Orang Fatani menyebut Ismail sebagai Semail atau panggilan hariannya Mail. Nama Ismail adalah nama yang mulia kerana ia nama seorang nabi, iaitu nabi Ismail anak nabi Ibrahim (as). Saya sendiri mempunyai dua orang nenek bernama Ismail. Mereka ialah datuk kepada ibu saya (sebelah ibu dan sebelah bapanya) kedua-duanya bernama Ismail. Kedua-dua mereka berasal dari Fatani, selatan Thailand, merantau ke Bukit Gantang membawa keluarga. Generasi kedua-dua Ismail ini kini berkembang biak di beberapa kampung termasuk Kampung Pauh, Kampung Kubu, Kampung Bercat dan Kampung Senduk. DI empat buah kampung ini, generasi Ismail begitu dominan. Dulunya keluarga kami penyokong-penyokong UMNO belaka. Datuk saya Hjh Gayah begitu bangga dengan lambang Kapal Layar iaitu lambang pakatan UMNO-MCA-MIC (sebelum BN). Beliau selalu bercerita pada kami (waktu kecil dulu) tentang kejayaan Tunku Abd Rahman. Kini ramai keluarga kami sudah menjadi penyokong PAS.

Pengaruh orang Fatani dalam politik Perak begitu dominan. Ramai tokoh politik Perak adalah dari golongan orang Fatani. Benarlah tanggapan orang terhadap imej orang Fatani yang merantau ke Perak dan Kedah sebagai orang-orang agama atau orang politik. Mereka akan membuka sekolah agama (pondok) atau aktif dalam politik. Senarai Menteri Besar Perak sejak awal hingga sekarang didominasi oleh orang-orang Fatani. Antaranya Datuk Ahmad Said, Datuk Wan Muhammad, Tan Sri Ghazali Jawi, Datuk Sri Kamaruddin Mat Isa, Datuk Seri Tajul Rosli Ghazali. Orang Fatani di Perak terdapat di daerah Gerik, Lenggong membawa ke Padang Rengas dan Bukit Gantang. Dari arah utara pula daerah Selama, Batu Kurau dan ke Taiping. Di Gerik, Selama, Batu Kurau dialek Fatani masih lagi pekat; manakala di kawasan lain dialek asli mereka sudah bercampur dengan dialek tempatan iaitu dialek Perak dan dialek Utara.

Darah perjuangan orang Fatani diwarisi daripada datuk nenek mereka yang sentiasa berjuang untuk survival. Nenek moyang kami datang ke Tanah Melayu waktu itu (awal abad ke-19) melalui jalan darat melalui hutan rimba menyeberangi sempadan Thai di Gerik/Temengor dengan berjalan kaki, turun ke arah selatan. Sebahagian besar membuat penempatan di sempadan iaitu di Gerik, Temenggor, Krunai; manakala yang lain turun ke selatan ke Bukit Gantang. Kampung-kampung di Bukit Gantang dari Kampung Pauh, Kampung Kubu, Kampung Bercat, Kampung Cheh (Banggol Rendang, Banggol Nering, Bukit Cempedak), Kampung Senduk, Kampung Changkat Ibol, Kampung Sungei Petai, Kampung Jelutung, Changkat Jering, Kampung Air Kuning rata-rata dihuni orang Fatani.

Nenek moyang kami dahulu membawa diri meninggalkan kampung halaman mereka di selatan Thai berhijrah untuk membina kehidupan baru di Tanah Melayu. Mereka menerokai hutan-hutan tebal, membuka kampung atau penempatan baru. Di kampung-kampung ini mereka mengerjakan tanah menanam padi, getah dan pokok buah-buahan. Rata-rata mereka adalah petani-petani kecil yang bergantung hidup kepada hasil pertanian. Di Bukit Gantang suatu waktu dahulu terkenal dengan duriannya. Durian bukan sahaja banyak didapati di sana tetapi juga rasanya yang istimewa. Pokok-pokok durian yang diwariskan oleh nenek moyang kami kini sudah melangkaui usia ratusan tahun, dan anak cucu mereka tidak lagi menghargainya kerana harga durian kini jatuh terlalu rendah. Rata-rata generasi kini sudah keluar dari kampung, keluar dari kehidupan tradisi tani, membina kehidupan baru di bandar dan kota.

Kebetulan pada hari yang sama, 8 April, saya dan isteri ke Bangkok bercuti rehat. Selain dekat, Thailand adalah bumi asal nenek moyang kami. Sebahagian keluarga masih tinggal di Bangkok, cuma hubungan kami telah terputus. Kampung asal datuk sebelah ayah saya ialah Kokpo, dekat Pattani. Seingat saya waktu kecil dulu, masih ramai keluarga dari Bangkok datang menziarahi kami, sambil membawa barang-barang jualan. Setengah abad sudah berlalu, sukar untuk mengesan lokasi mereka di Bangkok kerana generasi tua kami telah tiada lagi.

Kami tidak menduga ketibaan kami di Bangkok adalah bertepatan dengan hari raya orang Thai. Mereka merayakan hari Songkran iaitu perayaan tahunan mereka. Kegembiraan sambutan Songkran dimeriahkan dengan air. Mereka akan menyembur air kepada sesiapa sahaja sebagai satu pesta. Menurut sejarahnya Songkran adalah perayaan di musim panas. Oleh itu dengan merenjis air adalah satu cara menyejukkan, meringankan stres dan mengambil keberkatan air. Biasanya mereka akan merenjis patung Buddha di wat untuk mendapatkan keberkatan. Bulan April-Mei adalah musim panas di Thailand terutama di Bangkok. Namun menurut penduduk Bangkok, tahun ini banyak hujan walaupun musim panas. Biasanya musim panas tiada hujan. Selam beberapa hari Bangkok, memang ada hujan hampir setiap hari.

Bangkok adalah kota besar di mana penduduknya mencecah 10 juta orang. Ia merupakan kota tumpuan pelancong antarabangsa. Bangkok dan Thailand amnya mempunyai banyak tarikan pelancongan. Ia dikenali sebagai kota penuh senyuman kerana orang Thai masih mengekalkan tradisi santun dan mesra serta murah dengan senyuman. Mereka melayani tetamu dengan santun dan mesra dan ini adalah suatu aset pelancongan yang berharga bagi mereka. Pemandu pelancong mereka begitu bangga dengan kerjaya mereka, kerana ia bukan sekadar satu kerjaya tetapi juga suatu khidmat bakti kepada bangsa dan negara mereka. Mereka sentiasa bersedia memberikan khidmat terbaik kepada tetamu dari luar kerana pendapatan negara mereka banyak bergantung kepada indutri pelancongan.

Thailand masih mengekalkan tradisi mereka untuk menjadi daya tarikan pelancongan. Di samping itu tradisi ini juga masih lagi menebal dalam jiwa dan diri orang-orang Thai kerana mereka masih memegang kuat adat dan kepercayaan agama Buddha mereka. Kuil-kuil Buddha atau Wat mereka dibangunkan dengan begitu hebat saiz dan penampilannya, menjadikan ia lokasi yang unik dan menarik kunjungan pelancong. Banyak Wat-wat besar dan cantik di sekitar Bangkok. Selain dari tempat ibadat penganut Buddha, ia juga menjadi lokasi pelancongan. Keunikan bentuk dengan warna emasnya menjadikan ia lokasi yang mahu dikunjungi pelancong.

Selain dari elemen kepercayaan agama, Thailand juga kaya dengan budaya yang merangkumi penampilan diri, pakaian, makanan dan gaya hidup mereka. Sifat ramah orang Thailand menarik ramai orang dari seluruh dunia untuk mengunjung Thailand. Keayuan dan keramahan wanita-wanitanya telah menonjolkan Thailand dan Bangkok khususnya sebagai lokasi industri seks terkenal. Ramai wanita Thai terlibat dalam industri seks yang begitu terbuka kerana ia menghasilkan pendapatan besar kepada mereka, keluarga mereka dan juga kepada negara mereka. Mereka menghalalkan aktiviti negatif ini kerana rata-rata keluarga orang Thai bersifat terbuka dan menerima aktiviti negatif anak gadis mereka sebagai suatu sumber pendapatan untuk menyara keluarga. Anak-anak gadis sejak usia muda lagi dilepaskan oleh ibu bapa mereka untuk mengharungi kehidupan unik ini demi menyara keluarga. Mungkin kepada orang Thai nilai anak gadis lebih mahal daripada anak lelaki kerana mereka boleh menyumbang pendapatan keluarga melalui aktiviti begini.

Di sebalik elemen negatif ini, banyak lagi budaya Thai yang unik dan menarik, terutama aspek kesenian, industri tekstil (sutera Siam atau Thai silk misalnya), makanan (banyak makanan unik masakan Siam kerana mereka begitu kreatif mencipta pelbagai menu) dan juga kraf tangan. Thailand kaya dengan buah-buahan tropika. Antarannya durian, mangga, laichi dan lain-lain. Walaupun durian banyak di Thailand tetapi harga durian di Bangkok sangat mahal, sepangsa atau beberapa ulas harganya menjangkau RM 10.00. Buah mangga agak murah.

Orang Thai pandai memanfaatkan sumber alamnya. Mereka begitu menghargai binatang, antaranya gajah. Gajah menjadi simbol yang penuh makna kepada kehidupan tradisi mereka. Hingga ke hari ini gajah menjadi idola yang diagung dan didewakan. Imej gajah terdapat di merata lokasi dan menghiasi pelbagai produk termasuk pakaian, perabut, cenderamata dan ukiran serta sulaman. Di mana sahaja kita akan ketemui imej gajah. Arca gajah diolah dalam bentuk arca miniatur hinggalah ke saiz gajah sebenar. Patung-patung gajah terdapat di mana sahaja, di lokasi tumpuan, di lobi-lobi hotel mahupun di dalam teksi. Adakalanya imej gajah dilihat lebih menonjol daripada imej Buddha. Mereka juga memanfaatkan gajah sebagai satu tarikan pelancongan. Mereka mempersembahkan pertunjukan (ala sarkas) gajah seperti di perkampungan gajah Samphran. Tiket masuk ke pertunjukan berharga RM 30.00. Mereka pandai mencipta pendapatan daripadanya.

Selain gajah, Thailand juga dikenali dengan buaya. Buaya diternak secara komersil. Ladang-ladang buaya dijadikan tempat tumpuan pelancongan (mereka memungut wang masuk). Di samping itu buaya-buaya tadi dimanfaatkan kulitnya untuk menghasilkan produk pakaian seperti kasut, beg, tali pinggang dan lain-lain. Harga produk berasaskan kulit buaya sangat mahal, mencecah ribuan Ringgit. Oleh kerana buaya dapat dibiakkan secara komersil, ia tidaklah mengganggu kehidupan buaya di habitat asal, dan bahaya kepupusannya dapat dielakkan. Industri ternakan buaya dilihat sebagai satu kebijaksanaan ekonomi yang dilakukan oleh Thailand.


Gambar atas: pemandangan unik pasar terapung di Damnoen Saduak, kira-kira 100km dari Bangkok. Bawah: pertunjukan gajah di Samphran Elephant Village