Wednesday, December 30, 2009

lagi-lagi pesta tahun baru ...


Esok tahunn baru 2010. Baru dua minggu lalu kita menyambut awal Muharram, tahun baru Hijriah 1431. Apalah maknanya untuk terlalu ghairah menunggu detik 12 tengah malam menyambut kedatangan tahun baru? Apakah kita patut terlalu gembira menunggu kedatangan tahun baru?

Sewajarnya kita sedih setiap datangnya tahun baru, kerana kita sebenarnya telah kehilangan usia setahun. Maknanya usia kita bukan bertambah panjang, sebaliknya semakin pendek. Hayat kita semakin dekat ke penghujung. Itulah hakikatnya.

Budaya menyambut tahun baru yang keterlaluan yang kita amalkan di Malaysia ini budaya siapa? Apa faedahnya dan apa manfaatnya. Sambutan dengan pesta dan perayaan meriah, diisi dengan budaya hedonisme, bukanlah caranya kita orang-orang Islam. Malangnya yang paling ramai mengunjungi pesta-pesta dan perayaan ini adalah kita orang Melayu (orang Islam). Tdak sedar lagikah kita bahawa selama ini kita menghayati tradisi menyambut tahun baru yang bukan tradisi kita. Kita telah menghabiskan masa, mensia-siakan waktu, menghabis belanja hanya untuk berseronok dan melayani selera dan nafsu dengan aktiviti melalaikan.


Salahnya kerana pemimpin kita (orang Melayu/orang Islam) yang merelakan pesta-pesta begini diadakan. Malahan ia disokong dengan kehadiran pemimpin atasan ke pesta-pesta sedemikian seolah-olah ia satu aktiviti negara. Media massa dan jentera Kerajaan turut memberikan sokongan dan publisiti. Sudah tiba masanya semua kerja-kerja sia-sia dan tidak bermanfaat dan melalaikan ini dihentikan. Pemimpin negara perlu memulakannya.

Masyarakat pula perlu sedar, kita selama ini membuang banyak masa dengan pesta-pesta begini yang tiada manfaatnya. Mungkin syarikat-syarikat penaja membuat untung, tetapi rakyat membuang wang mereka. Lebih sedih lagi apabila ibu bapa yang begitu bersemangat akan membawa anak-anak kecil mereka ke pesta-pewta sedemikian. Ini satu pendedahan kepada budaya asing yang tidak selari dengan semangat kita orang Islam.

Menjelang 2010, apakah orang Melayu tidak juga mahu sedar lagi, dan mahu terus ber-pesta dan berheboh-heboh dengan pelbagai jenis hiburan. Apakah kita belum mahu menukar imej hedonisme di kalangan kita yang suka berpesta-pesta, berseronok, bersenang-senang, membuang masa di tempat awam. Jom Heboh, misalnya satu perniagaan besar kepada penganjur tetapi memperalatkan sikap hedonisme Melayu. Yang rugi orang Melayu, yang untung adalah penaja dan syarikat perniagaan yang mengambil bahagian.

Tahun baru akan datang, dan terus akan datang setiap tahun, tetapi orang Melayu di mana? Tidakkah Melayu akan hilang dari peta dunia?

Friday, December 25, 2009

Fobia 26 Disember


Menjelang 26 Disember setiap tahun ramai orang begitu fobia mengenangkan beberapa kejadian ngeri terjadi pada tarikh tersebut. Antara peristiwa besar yang sukar dilupakan ialah Tsunami yang melanda perairan beberapa buah negara di lautan Hindi, antaranya Indonesia, Malaysia, Thailand, Sri Lanka. Ratusan ribu korban jiwa dilaporkan. Paling teruk menerima kesan Tsunami 2004 itu ialah Aceh, sebuah provinsi Indonesia di mana ratusan ribu nyawa penduduknya terkorban.

Kejadian tsunami 26 Disember 2004 itu sungguh dahsyat. Ia merupaka petaka alam yang telah mengorbankan sejumlah nyawa yang sungguh besar. Dianggarkan ratusan ribu orang menjadi korbannya. Ia berpunca daripada kejadian gempa bumi di bawah laut yang akhirnya menghasilkan ombak besar yang dikenali sebagai tsunami. Malaysia juga turut meneruma lempias Tsunami apabila ratusan orang terkorban di beberapa bahagian pantai di uatara Semenanjung seperti di Kuala Muda dan Pulau Pinang. Pantai perangina Thailand juga turut dilanda ombak tersebut mengorbankan banyak nyawa, termasuk pelacong dari luar negara.


Mereka yang pergi telahpun pergi,kemusnahan akibat Tsunami sebahagiannya sudah dipulihkan. Sungguhpun negara yang teruk dilanda tsunami seperti Aceh di Indonesia, mengalami trauma dahsyat, namun dengan bantuan dan sokongan dari seluruh dunia, pembangunannya sudah beransur-ansur dijalankan. Begitu juga dengan lokas-lokasi lain seperti di Sri Lanka, Thailand dan Malaysia. Trauma yang sangat parah tentulah menimpa mereka yang mengalami sendiri peristiwa 26 Disember itu, antaranya mereka yang tercedera dan kehilangan saudara mara dan harta benda. Kata orang berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul.

Kepada seluruh dunia, kita semua bagaikan diberi peringatan oleh Tuhan, dan sebenarnya begitu, supaya kita tidak terus menerus lalai, alpa, dan mengambil mudah dengan segala yang berlaku. Ia adalah peringatan, petunjuk dan pengajaran kepada seluruh umat manusia di zaman ini. Tuhan Maha Kuasa melakukankan sesuatu dengan hanya menyebut 'kun' atau jadilah, maka akan jadilah. Siapa lagi yang mampu menahan kehendak-Nya. Tentulah ALlah SWT menjadikan Tsunami sebagai satu pelajaran baru, yang diharap dapat dipelajari dari segala segi dan dari segala sisi.

Apakah bezanya kejadian Tsunami dengan pelbagai petaka alam yang telah terjadi dan sedang terjadi. Gempa bumi, Tsunami, letusan gungung berapi, letusan lumpur dari bawah tanah, tanah runtuh, banjir, ribut taufan dan pelbagai lagi dilihat sebagai gejala alam, dari pandangan sains. Manakala dari kepercayaan agama ia adalah kejadian-kejadian yang melambangkan kebesaran Tuhan, yang menjadikannya dengan penuh hikmah supaya manusia belajar daripadanya. Pastilah banyak pelajaran daripadanya baik dari sudut sains mahupun dari sudut kepercayaan agama.

A-Quran sentiasa mengingatkan kita tentang azab atau siksa Allah SWT yang diturunkan kepada beberapa kaum terdahulu akibat kezaliman dan kekufuran mereka. Kisah-kisah silam dirakamkan untuk jadi pelajaran kepada kita yang kemudian. Antaranya kisah banjir di zaman nabi Nuh AS, kisah bumi tenggelam dan terbalik di zaman nabi Lut AS, kisah kaum Ad, Tsamud dan lain-lain. Mereka mengalami pelbagai petaka alam yang membunuh mereka, sebagai hukuman Tuhan kepada kedegilan, kezaliman dan keingkaran mereka. Qarun yang angkuh dengan harta kekayaannya telah ditenggelamkan ke dalam bumi, manakala sekutunya Firaun ditenggelami laut Merah akibat keangkuhannya.


Setiap kali petaka terjadi banyak nyawa terkorban.

Terakhir ini kita di Malaysia khususnya, tentu masih teringat peritiwa ribut Grek yang melanda Keningau, sebuah bandar kecil di daerah pendalaman Sabah. Kejadian itu terjadi pada tarikh yang sama dengan Tsuami iaiitu 26 Disember 1996. Dalam kejadian tersebut ribuan orang penduduk Keningau terkorban, di mana sebahagiannya tidak ditemui mayat mereka. Ribut ganas diikuti banjir besar meruntuhkan rumah-rumah di p-inggir sungai dan menghanyutkanya bersama penghuninya. Malam kejadian tersebut adalah malam perayaan Krismas kepada penduduk di kawasan tersebut yang sebahagian besarnya berugama Kristian. Diceritakan pada malam tersebut pelbagai pesta maksiat dijalankan. Besoknya kampung-kampung setinggan di kiri kanan sungai jadi padang jarak padang tekukur. Dalam keadaan biasa, sungai di mana benjir itu terjadi adalah sungai sederhana kecil, dengan airnya yang tidak dalam; tetapi 26 Disember 1996 telah merobah fizikalnya. Entaah dari mana datangnya arus ganas tersebut, waALlahua'lam.

Mengingat kembali detik peritiwa tersebut, ketika itu saya sedang dalam perjalanan dengan bot dari Labuan ke Limbang, kerana urusan kerja. Sepanjang perjalanan ombak laut begitu besar menyebabkan feri kami terumbang ambing. Ramai yang mabuk dan muntah. Waktu itu saya tidak menyedari bahawa di Keningau terjadi ribut Greg yang membunuh ramai orang.

Mengenang segala petaka alam yang terjadi adalah satu kebaikan kepada kita selama mana ingatan itu menginsafkan kita, menyedarkan kita dan memberikan pengajaran berterusan kepada kita. Ingatlah hukum alam adalah hukum Tuhan, yang akan sentiasa berjalan. Andainya umat dahulu mengalami pelbagai hukuman Tuhan, apakah kita umat semasa boleh terlepas daripadanya. Ingatlah kita kepada dosa-dosa kita, dosa kepada Tuhan, dosa kepada sesama manuisa, dosa kepada makhluk termasuk alam dan bumi yang kita diami ini. Sedarkah kita bahawa kita menjadi antara makhluk paling kejam, paling ganas di bumi. Kita menumpahkan darah setiap hari, membunuh janin dan bayi sendiri yang tidak berdosa, membunuh sesama manusia atas sebab yang tak masuk akal, merosakkan alam, mencemari alam dan merosakkan struktur bio. Sedarkah kita bahawa kita lebih ganas daripada biantang buas di hutan?

Sunday, December 20, 2009

Ingat pada yang Kasih


Apakah kita sudah kehilangan kasih sayang? Itulah persoalan yang sering muncul di benak kita apabila membaca dan menonton berita di media massa setiap hari tentang pelbagai cerita jenayah. Jenayah dilakukan setiap hari dan laporan di media hanya sejumlah kecil daripada kejadian sebenar. Jenayah yang dilaporkan adalah penipuan, kecurian, rompakan, culik, rogol, buli di jalanraya, pembunuhan, pembuangan janin (buang anak), penderaan fizikal dan mental, peras ugut dan bermacam lagi. Pembunuhan ngeri dilakukan di mana sahaja atas sebab-sebab yang tidak masuk akal. Orang membunuh disebabkan untuk mencuri, merompak, meragut, balas dendam, upahan, malu (bunuh janin dan bayi baru lahir), bunuh diri, dan sebab-sebab yang pelbagai.

Apabila kita menamakan haiwan pemangsa sebagai 'binatang buas' kerana ciri hidupnya yang membunuh haiwan lain sebagai 'makanan' maka apakah pula istilah untuk menusia yang buas dan ganas ini? Binatang membunuh kerana sifat alaminya untuk terus hidup, dengan memakan binatang lain. Tetapi manusia membunuh tidak kerana ciri-ciri fitrahnya, sebaliknya ketika membunuh manusia berada di luar fitrah dirinya.

Secara firahnya manusia dilahir dengan perasaan kasih sayang. Emosi itu dimantapkan lagi dengan keupayaan akal yang mampu berfikir, di samping hati yang sentiasa mempertimbangkan. Gabungan perasaan, akal dan hati menjadikan manusia makhluk terbaik yang mampu menzahirkan kasih sayang kepada dirinya, kepada keluarga, kepada sesama manusia, kepada haiwan, dan alam seluruhnya. Hanya syahawah iaitu satu sisi buruk daripada jiwa (nafsu) manusia yang sering menggoda manusia supaya jauh daripada kasih sayang. Syahawah yang dipanggil 'nafsu syahwat' ini sering mengumpan manusia untuk melakukan perkara-perkara yang bertentangan dengan fitrah dirinya.

Syahawah ini apabila ia menguasai perasaan, hati dan akal manusia, ketika itu manusia kehilangan kasih sayang, kehilangan pertimbangan dan hilang kewarasannya. Dalam keadaan begini, manusia sanggup melakukan perbuatan keji dan merosakkan termasuk membunuh sesama manusia. Emosi negatif (mazmumah) seperti hasad dengki, marah, dendam, benci, tidak puas hati, kecewa, tamak, akan mencemarkan kejernihan hati dan kewarasan akal, hinggalah menggerakkan tindakan-tindakan jenayah. Kerana marah, benci dan dendam orang boleh membunuh. Kerana kecewa orang juga membunuh. Kerana tamak juga orang akan membunuh sebagaimana terjadi kejadian ragut, rompak, culik, peperangan dan penjajahan.


Senario dunia dipenuhi pelbagai peristiwa berdarah. Darah manusia tumpah dan ditumpahkan setiap masa, setiap hari di mana-mana sahaja. Di negara-negara yang menghadapi konflik peperangan, orang membunuh orang lain secara sedar. Pembunuhan hari ini lebih kejam dengan ledakan bom, bom kereta, peluru berpandu, roket dan sebagainya yang boleh meragut jumlah nyawa yang besar. Sebahagian besar mangsa pembunuhan adalah orang awam, kanak-kanak, orang tua dan kaum wanita yang tidak berdaya. Ini satu kekejaman manusia yang luar biasa.

Inilah cabaran kehidupan manusia. Manusia nampaknya memang sukakan kerosakan, suka menumpahkan darah. Inilah dua aktiviti buruk manusia di bumi. Aktiviti yang dimulakan oleh dua orang anak nabi Adam as Qabil dan Habil, dan diteruskan oleh zuriatnya hingga ke hari ini. Inilah imej manusia.

Apakah kita sudah gersang dengan kasih sayang? Apakah kita sudah ketandusan rasa kemanusiaan? Apakah hati kita sudah begitu gelap dengan jelaga kefasikan dan kefasadan? Apakah hati nurani kita sudah hilang cahayanya?

Marilah kita kembali ke dalam diri kiri. Marilah kita tafakur dan masuk ke dalam, ke dalam hati (kalbu), masuk lagi ke dalam hati nurani (fuad), dan masuk lagi jauh ke lubuk hati nurani. Marilah kita selami diri kita dengan mengingati (zikr) kepada ar-Rahman, ar-Rahman.


Allah SWT mahu dikenali dengan nama-nama-Nya yang baik, dan antara nama yang disenangi-Nya ialah ar-Rahman. Kita mengulangi zikr atau sebutan ar-Rahman ini berpuluh kali sehari, terutama ketika melafazkan Basmalah. Kita juga diperintah menyeru, memohon dan bermunajat dengan menyebut lafaz ar-Rahman itu: Katakanlah: "Serulah Allah atau serulah ar-Rahman" (al-Quran, Israa' 110).

Lafaz ini sangat besar kesanya ke atas jiwa, ke atas perasaan, emosi dan spiritual kita. Lafaz yang membawa makna kasih, rahmat itu melambangkan sifat Tuhan yang sangat agung. Lafaz ini mempunyai kesan magis dan magnetis ke atas hati nurani manusia. Ia adalah penawar kepada masalah emosi seumpana stres dan kemurungan. Ia akan mengembangkan perasaan damai, tenteram, bahagia (sakinah, mawaddah, saadah) di dalam hati. Emosi positif ini akan membentengi kehadiran emosi negatif seperti amarah, benci, dendam, kecewa dan lain-lain emosi yang merosakkan.

Ramai maniusia yang gersang hatinya daripada hikmah ar-Rahman, sebaliknya hatinya gelita disebabkan emosi negatif dan syahawah. Merekalah yang mencetuskan huruhara di dunia dan mereka yang gemar merosakkan dan menumpahkan darah di bumi.

Thursday, December 17, 2009

Muhasabah di gerbang Hijrah 1431.


Menjelang maghrib tadi, doa akhir tahun baru sahaja dilafazkan, diikuti pula dengan doa awal tahun. Begitulah cara umat Islam menyambut datangnya awal Muharram setiap tahun. Doa adalah saripati daripada ubudiah dan doa terus dipanjatkan untuk mengukuhkan ubudiah kita kepada Tuhan.

Akhir-akhir ini kita sedang melalui hari-hari kehidupan kita yang diselubungi suasana yang tidak selesa sekali. Media massa yang menjadi cermin kehidupan masyarakat kita saban hari dipenuhi dengan berita jenayah, curi, rompak, rogol, ragut, pembunuhan akibat dendam, permusuhan dan juga rompakan. Selain itu kisah peras ugut along, penipuan oleh sindiket dalam dan luar negara, penipuan melalui skim cepat kaya, aktiviti seksual haram, dan kisah-kisah misteri tahyul masih menjadi bahan sensasi media. TV pula terlalu ghairah dengan drama-drama tahyul dan khurafat.

Dalam masyarakat pelbagai wabak penyakit sedang menyebar baik penyakit fizikal, mental dan emosi. Wabak terbaru H1N1 selain denggi memberi ancaman kepada kesihatan fizikal. Sementara itu wabak kemurungan atau depresi dikenali sebagai satu gejala psikologi yang begitu serius. Wanita didapati lebih ramai diancam kemurungan. Kajian mendapati banyak kematian di kalangan wanita akibat kemurungan. Di kalangan remaja, penagihan dadah masih lagi menjadi penyakit nombor satu. Dadah adalah gejala penyakit menyeluruh, fizikal, psikologi, mental dan juga penyakit sosial.

Satu fenomena lama tetapi kini begitu menonjol ialah kehadiran gejala psikiatrik yang menyerang ramai orang dengan gejala histerikal, hilang ingatan, mengalami rasukan dan seumpamanya. Terasa seolah-olah pengaruh jahat jin iblis begitu berleluasa mengancam ketenteraman masyarakat. Popularnya khidmat dukun, bomoh dan para normal di samping pengamal rawatan Islamik, memberikan petanda betapa ramai orang yang sedang mengalami penyakit dalaman, penyakit ruhani.

Dari sisi holistik, semua gejala yang sedang kita depani ini adalah gejala kekurangan daya tahan tubuh atau imuniti diri. Imuniti diri dalam konteks ini adalah imuniti menyeluruh meliputi aspek fizikal, intelek, emosi, spiritual. Contohnya gejala dadah adalah satu gejala kekurangan imuniti diri. Gejala kemurungan, hesterikal yang sering dikaitkan dengan makhluk halus, adalah juga gejala kekurangan daya tahan diri, kekurangan keyakinan diri.

Sistem imuniti diri adalah rangkaian sistem tubuh yang dikawal oleh beberapa elemen diri kita sendiri. Antaranya ialah hati (hati dalam sifat ruhaniah), emosi, perasaan, sistem otak, saraf dan ia dikawal oleh sistem kepercayaan. Sistem kepercayaan bekerja pada sistem minda iaitu minda separa sedar (sub-conscious mind). Kajian psikologi moden sudah mengesahkan bahawa sistem ini begitu dominan, sebagaimana agama juga menekankan kepada sistem kepercayaan ini. Islam menamakannya sebagai iman.


Kembali kepada fitrah manusia, bermakna kembali kepada sistem ini. Kita orang Islam sudah sedia dibekalkan dengan sistem imuniti diri yang sangat kukuh, iaitu iman. Imanlah yang menyelamatkan kita selama ini daripada segala ancaman pelbagai gejala penyakit, baik penyakit fizikal, emosi, mental dan spiritual. Hasilnya kita hidup dalam sejahtera atau salam, yang jelas dalam Islam yang kita jadikan cara hidup kita selama ini.

Iman yang ditegakkan melalui tauhid membawa kita kepada satu dimensi di mana kita bebas daripada segala ancaman makhluk, baik manusia, syaitan, kuman, virus, atau apa sahaja. Oleh kerana kita sentiasa bersandarkan kepada kekuatan Khalik, Tuhan Pencipta alam ini, maka seluruh diri kita, kita bebaskan daripada segala ikatan yang melibatkan makhluk. Minda kita bebas daripada rasa takut kepada makhluk, takut kepada situasi, keadaan atau apa sahaja kemungkinan kerana minda kita berada di wilayah tawakkal: sesungguhnya semuanya adalah milik Allah, dan sesungguhnya kepada-Nya kita kembali.

Inilah prinsip Sunnah - Sunnatullah. Kita boleh mengatakannya hukum alamiah, dan ia adalah asas sains, asas kepada emperikal. Dalam semangat Hijrah ini, marilah kita kembali menggilap kefahaman dan pengertian kita pada prinsip Sunnah ini. Marilah kita bermula pada prinsip ini dalam mengatur langkah ke hadapan, menjejaki hari-hari baru di tahun baru 1431 ini. Marilah kita jadikan tahun baru Hijriah ini satu hijrah yang lebih bererti dengan kesedaran untuk kembali. Taubat dalam bahasa Arab juga bermakna kembali. Kembali adalah langkah terbaik setelah kita tersasar atau tersesat. Jalan kembali adalah jalan terbaik setelah jalan di hadapan kita sudah tidak jelas, sudah hilang matlamatnya. Marilah kita kembali kepada Sunnah ini, kembali kepada Dia yang sentiasa mendepangi tangan Rahmah-Nya, kembali kepada fitrah diri dan hidup dalam lingkungan alami.


Selama ini kita menghabiskan masa untuk berfikir, berikhtiar, berjuang, bekerja keras tetang hal-hal kehidupan di luar diri kita. Kita belajar dalam kontek mencari status intelektual melalui sijil, diploma dan ijazah; yang mana kemudiannya kita gunakannya untuk mencapai cita-cita kerjaya. Kita pun bekerja, menjawat pelbagai jawatan tinggi, dan akhirnya kita pun merasa telah berjaya dengan imej-imej besar pada pangkat (pangkat besar), kereta besar, rumah besar, keluarga besar, dan semuanya besar. Akhirnya kita pun bersara. Di hujung usia kita pun mula menilai semula hidup yang sudah dilalui. Rupa-rupanya glamour masa silam hanyalah fatamorgana belaka, dan ia rupanya bukanlah apa yang sebenarnya kita cari.

Di saat beginilah kita pun kembali, kembali kepada hakikat diri, kepada fitrah diri, fitrah alam, kembali kepada Tuhan. Kita pun menjadi lebih ghairah untuk masuk jauh ke dalam diri, ke dalam hati, ke dalam hati nurani, jauh ke lubuh hati nurani. Di situlah kita menemui qalbu, atau fuad, iaitu hakikat diri kita sebenar-benarnya.

Wednesday, December 16, 2009

Sedialah untuk HIJRAH


Sehari dua lagi kita akan menyambut kedatangan hari pertama tahun baru Hijrah 1431. Kalendar Hijrah mengingatkan kita kita kepada sejarah perjuangan Islam, sejarah perjuangan Rasulullah SAW. Peristiwa Hijrah Nabi SAW ke Madinah dijadikan tarikh permulaan kalendar Islam, dan ia telah bermula sejak lebih 1400 tahun silam.

Saya antara orang yang sangat gembira apabila tahun baru Hijrah dimuliakan dengan cuti dan sambutan, yang kini dikenali dengan Maal Hijrah atau Bersama Hijrah. Di awal tahun 70-an dahulu, saya ada menulis tentang perlunya tarikh awal Muharram ini dirayakan atau dibesarkan. Ketika itu kita hanya menyambut Maulidul Rasul sahaja, sedangkan tahun baru Hijrah tidak diraikan. Akhirnya tahun baru diraikan dengan cuti dan sambutan Maal Hijrah yang dirayakan begitu meriah di seluruh negara (saya tidak pasti bila ia mula dirayakan dengan Maal Hijrah). Kesannya awal tahun baru Hijrah membangkitkan kesederan baru, sekurang-kurangnya kesedaran terhadap kalendar Islam dan perjuangan Islam itu sendiri.

Maal Hijrah bukan sekadar sambutan untuk menyambut datangnya awal tahun baru, tetapi lebih penting lagi konsep Hijrah itu sangat penting dan berpengaruh ke atas kehidupan orang Islam. Hijrah bukan sekadar satu peristiwa, satu sejarah, tetapi lebih dari itu ia adalah satu proses kehidupan, proses pendidikan, proses perjuangan dan ia adalah satu transformasi diri, tranformasi ummah. Maal Hijrah kepada kita bukan perayaan biasa sebagaimana orang lain menyambut kedatangan tahun baru mereka. Tahun baru Hijrah mempunyai nilai-nilai intrinsik, nilai dalaman yang sangat bererti. Ia mengandungi ruh Islam, ruh tauhid, ruh perjuangan. Dan ia terus akan memberi erti yang besar kepada pejuangan kita sebagai umat Islam sepanjang zaman. Hijrah Nabi SAW dari Mekah ke Madinah telah berlalu dan menjadi sejarah; namun Hijrah kita umat Islam perlu terus menerus dilakukan.

Berpuluh kata Hijrah dirakamlan oleh al-Quran. Inilah ukuran pentingnya Hijrah kepada kita umat Islam. Hijrah juga digandingkan dengan Jihad. Banyak ayat-ayat yang menggandingkan perkataan Hijrah dengan Jihad. Apakah maknanya kepada kita?


Sesungguhnya orang-orang yang beriman, dan orang-orang yang berhijrah serta berjihad pada jalan Allah (untuk menegakkan Islam), mereka itulah orang-orang yang mengharapkan rahmat Allah. Dan ingatlah ALlah Maha Pengampun, lagi Maha mengasihani. (maksud al-Quran 2:218).

Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan berhijrah serta berjihad dengan harta dan jiwa mereka pada jalan Allah, dan orang-orang (Ansar) yang memberi tempat kediaman dan pertolongan (kepada orang-orang Islam yang berhijrah itu), mereka semuanya menjadi penyokong dan pembela antara satu sama lain. (maksud al-Quran: 8:72).

Dan orang-orang yang beriman dan berhijrah serta berjihad di jalan Allah (untuk membela Islam), dan orang-orang (Ansar) yang memberi tempat kediaman dan pertolongan (kepada orang-orang Islam yang berhijrah itu), merekalah orang-orang yang beriman dengan sebenar-benarnya. Mereka beroleh keampunan dan limpah kurnia yang mulia. (maksud al-Quran 8:74).

Demikian besar ertinya Hijrah kepada kita. Proses Hijrah akan sentiasa terjadi. Sepanjang kehidupan kita, pelbagai proses Hijrah telahpun kita lalui. Hijrah adalah satu hukum alam atau SunnatulLah. Kehidupan ini ditakdirkan perlu melalui proses hijrah dalam konteks berubah. Tiada kehidupan tanpa adanya perubahan. Tumbuhanan juga berubah, dari biji benih (yang nampaknya kering dan mati), tumbuh bertunas, membesar, berakar, berdaun, beranting, berdahan, kemudian membesar, menjadi pohon balak yang besar dan berusia ratusan atau ribuan tahun. Manusia dan haiwan juga serupa. Malahan sumber-sumber alam juga menjalani hukum yang serupa. Semua kehidupdan mengalami kematian, di mana proses perubahan terjadi melalui pereputan dan perubahan jisim dan bentuk. Tulang dan daging hancur menjadi humus dan tanah, kemudian menjadi makanan mikrob yang kemudian memprosesnya menjadi sumber nutrien kepada tanaman. Pereputan hidupan di bumi akan terbenam ke dalam bumi, berubah menjadi logam dan minyak, yang kemudiannya kita gali dan manfaatkannya sebagai bahan bakar dan sumber tenaga.


Dalam konteks alam, Hijrah adalah proses alamiah, proses Sunnah. Tanpa sedar proses ini terjadi dalam kehidupan kita dan kehidupan alam seluruhnya. Kita lihat muka bumi ini sendiri berubah. Aliran sungai membentuk pulau akibat hakisan. Pulau dan semenanjung mengecil hari demi hari akibat hakisan air laut. Pemanasan global meningkatkan suhu di samping meningkatkan kadar air kesan pencairan bongkah ais di kutub.

Hidup kita sendiri pun perlukan Hijrah sebagai satu proses perubahan diri. Perubahan dituntut selama mana ia dapat memperbaiki mutu hidup kita, kualiti hidup kita serta kemajuan dan pencapaian diri kita. Hijrah kita perlulah berasaskan prinsip al-Quran :

Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum itu sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. (maksud al-Quran 13:11).

Tuesday, December 15, 2009

Pemanasan Global: apa yang boleh kita buat?


Kita sedang mengalami perubahan cuaca di mana orang sedang ghairah menyebutnya sebagai pemanasan global. Apa yang berubah? perubahan pada cuaca menampilkan pelbagai gejala baru di mana ia tidak wujud suatu waktu dahulu. pertengahan abad ke-20 hingga sekarang telah memperlihatkan banyak perubahan pada cuaca dunia. Suhu panas semakin meningkat hari demi hari. Pelbagai petaka alam sering terjadi antaranya banjir, kemarau ekstrim, gempa bumi, tsunami dan letusan gunung berapi. Kejadian gempa bumi sering terjadi pada skala yang tinggi yang mengakibatkan korban jiwa ribuan orang. Peningkatan paras laut terjadi akibat cairnya bongkah ais di kutub utara.

Kita sedang menyaksi bumi meletuskan pelbagai gejala darurat, mungkin sebagai peringatan kepada kita bahawa alam sedang mengalami tahap-tahap perubahan yang sukar diduga. Sifat alam yang baru, sementara dan tertakluk kepada hukumnya (hukum alami) atau SunnatulLah, semakin terbukti. Manusia dengan kebijaksanaan dan kelebihan ilmu serta teknologinya tidak akan mampu mengubah hukum ini. Setiap kali kita melakukan sesuatu yang bertentangan dengan hukum itu, kita akan merasai hukumannya. Sejak ribuan tahun manusia mengeksploitasi sumber alam dengan rakus, tamak dan haloba, maka kesannya kita mula merasai hukuman atas dosa-dosa tersebut.


Manusia merosakkan alam dengan racun, dengan kimia, dengan sisa-sisa pencemaran, tanpa henti-henti hingga kini. Eksplorasi sumber tenaga atom dan nullear disalahgunakan melalui ciptaan senjata-senjata yang digunakan untuk membunuh sesama manusia, telah turut mengorbankan makhluk lain termasuk flora dan fauna dan mengubah struktur suhu dunia. Contohnya pelepasan radio aktif ke atmosfera, racun kimia dalam letusan bom dan peluru berpandu, ujian senjata nuklear, semuanya menyumbang kepada perubahan cuaca dunia. Tidak termasuk lagi pelepasan gas-gas beracun karbon dioksid, karbon monoksid dan kimia merbahaya ke udara setiap hari, setiap jam, setiap detik, kesan penggunaan teknologi dalam industri, di rumah, di pejabat, di jalanraya, dan di mana sahaja. Gas rumah hijau dilepaskan setiap detik, kerana kita hidup dalam suasana zaman yang 'terpaksa' demi menikmati hidup selesa.

Teknologi yang mengubah hidup kita menjadikan kita berasa selesa, mudah, nyaman dan aman, rupa-rupanya mengundang petaka yang dahsyat. Ketika kita menggunakan pendingin udara dan peralatan rumah seperti peti ais, ketuhar gelombang, kita menikmati kemudahan dan keselesaan. Namun di sebaliknya kita menyumbang kepada perubahan suhu dunia di mana akhirnya bala itu akan datang kepada kita juga.


Apakah kita mampu memutar jarum jam ke belakang? Mustahil! Kita tidak mampu menghentikan semuanya apabila semua orang sudah dibiasakan hidup dalam suasana selesa, nyaman, mudah dan megah dengan segala sumbangan teknologi tersebut. Jualan alat pendingin udara akan meningkat apabila cuaca semakin panas. Peningkatan alatan pendingin udara akan menambah lagi peningkatan gas rumah hijau. Kesannya suhu bumi akan terus meningkat. Inilah putaran ganas yang amat menyulitkan dan sukar bagi kita untuk keluar daripadanya.

Di samping itu tahap kesedaran umum terhadap kesan perubahan suhu dunia masih sangat rendah. Pemanasan global adalah isu yang kritikal kepada sebahagian kecil kelompok masyarakat. Sungguhpun kini negara-negara di dunia sudah mula berpakat untuk berusaha menangani masalah global ini, melalui pelbagai aktiviti politik namun pada umumnya orang terus tidak begitu peduli. Kelompok peduli sangat kecil berbanding kelompok yang tidak pernah ambil peduli terhadapnya. Semasa post ini ditulis pemimpin negara-negara dunia sedang berbincang di Copenhagen tentang gejala pemansaan Global. Piagam Kyoto kini menjadi antara agenda yang menarik. Mereka akan berbincang, bertukar idea, mencari formula penyelesaiannya, atau mungkin bertikam lidah, berdebat; namun di luar orang tidak begitu peduli tentang isu ini.

Aktiviti manusia yang menjadikan struktur fizik, kimia dan biologi alam berubah. Manusia ghairah melakukan pelbagai eksperimen untuk merobah ciptaan Allah atas alasan kebebasan sains, tanpa sedar akan bahayanya. Kini apabila alam mulai menghukum kita dengan pelbagai petaka, maka keinsafan kita sudah agak terlewat. Struktur bumi yang terbina dalam tempoh masa yang panjang, tidak mungkin diganti dalam masa yang singkat. Pemusnahan hutan hijau yang berusia ribuan tahun, tidak mungkin diganti dengan penghutanan semula. Kita setiap hari memusnahkan gudang oksigen dan sumber takungan air semulajadi, melalui pemusnahan hutan hijau baik untuk tujuan apa sekalipun.

Nada saya nampaknya pessimis, tetapi itulah realitinya. Optimistik kita sering terdampar pada hakikat di mana terlalu ramai orang yang masih jahil, masih belum sedar, masih belum mengerti tentang alam, tentang hukum alam, tentang SunnatulLah. Namun satu hal yang akan terus kita lakukan ialah berusaha membuka mata masyarakat untuk memahami hakikat alam, hakikat alami, dan perlunya kembali ke alami.

Sunday, December 6, 2009

Maal Hijah, berhijrahlah kita ..


Masa telah membawa kita jauh, jauh meninggalkan usia. Sebenarnya usia kita bukan semakin panjang, sebaliknya semakin pendek. Masa adalah suatu yang jauh, jauh pergi meninggalkan kita. Setiap kali kita sampai ke Maal Hijrah, ia mengingatkan kita bahawa setahun sudah masa berlalu, meninggalkan kita.

Kita baru sahaja melalui masa-masa yang maha berkat. Beberapa bulan lalu, kita melewati Ramadhan Mubarak, kemudian Syawal, kemudian Zulhijjah. Ramadhan membersihkan diri kita, kemudian Haji pula tambah menyucikan lagi. Kita pun kembali kepada fitrah diri.


Di lokasi-lokasi suci Arafah, Muzdalifah, Mina, dua Haramain, Masjidil Haram dan Masjidin Nabawi, kita mendekati sejarah tauhid untuk belajar dan belajar tentang erti tauhid dan membesarkan Allah SWT. Para Hujaj dan kita yang pernah berkesempatan melakukan Haji akan sentiasa mengenang kembali lokasi-lokasi penting itu sebagai madrasah kita di mana kita belajar dan berguru tentang perkara-perkara pokok dan dasar tentang Tuhan, rasul-rasul, tauhid, taqwa, kesabaran, keihkhlasan, jihad, hijrah, perjuangan, dan tentang diri kita. Haji telah membawa kiita ke sebuah lokasi penting untuk mengimbau dan menghayati secara langsung satu pengalaman kerasulan,pengalaman menegakkan tauhid di dalam diri, di dalam jamaah dan di dalam masyarakat.

Kita merasai bagaimana beratnya ujian dan cobaan yang dialami keluarga mulia Ibrahim as. Kisah tiga beranak Nabi ibrahim as, Nabi Ismail as dan ibunya Hajar kita ikuti, kita hayati secara sedar ketika kita bertawaf, bersai, melontar dan menyembelih korban di Mina. Tiga malam di Mina memberikan kita kesempatan menyelami sedalam-dalamnya makna taqwa, makna keihklasan, penyerahan, pengorbanan; sebagaimana dibuktikan oleh Nabi ibrahim as dan keluarganya. Kita melontar (70 biji batu) sebagai lambang menghadapi musuh manusia - iblis dan sekuunya. Lontaran yang terus perlu kita kita lakukan setiap masa, dalam bentuk apa pun asalkan ianya membawa maksud kita siap siaga berperang melawan musuh manusia itu, di sepanjang masa. Iblis akan berada di mana-mana sahaja, dekat kita, dalam diri kita. Maka ingatlah bahawa kita perlu sentiasa berwaspada untuk terus melontar syaitan-syaitan tersebut.

Kini kita akan menyambut satu detik penting dalam kelendar Hijriah, iaitu awal Muharram yang menandakan permulaan tahun baru Hijriah. Hijriah itu sendiri merujuk kepada peristiwa Nabi SAW berhijrah ke Madinah, satu peristiwa penting kepada perkembangan Islam dan perkembangan umat Islam. Ia juga satu detik penting untuk setiap orang dari kita bagi melakukan muhasabah diri, menilai pencapaian masa lalu dan merancang laluan baru di hadapan.