Saturday, September 11, 2010

Debar 9/11


11 September menjadi tarikh mendebarkan kerana sembilan tahun lalu tarikh ini telah menggegarkan Amerika Syarikat dan dunia seluruhnya melalui peristiwa serangan ke atas dua blok bangunan yang menjadi kebanggaan USA. Sementara itu 11 September 2010 lebih mendebarkan kerana wujudnya ura-ura seorang padri 'gila' yang mahu membakar al-Quran. Rancangannya telah mendapat bantahan dari pelbagai pihak, termasuk dari luar Islam.

AlhamdulilLah, rancangan jahat tersebut dibatalkan. Kita sukar membayangkan apa yang akan terjadi sekiranya rancangan bodoh itu dilaksanakan juga. Entah apalah reaaksi masyarakat Islam nanti.

Detik 11 September tahun ini kebetulan jatuh hampir serentak dengan tarikh umat Islam menyambut hari besarnya Idulfitri. Maka saat ini adalah saat yang sangat bermakna kepada umat Islam untuk merayakan kemenangan mereka menjalani ibadah puasa sebulan yang baru sahaja berlalu. Seandainya orang lain tidak sensitif terhadap perasaan umat Islam maka tidak hairanlah sekiranya aksi-aksi menghina umat Islam akan menerima reaksi yang tidak diduga.

Kita tidak menafikan peritiwa 9/11 2001 telah melahirkan keganasan baru di dunia. Namun begitu hendak menyalahkan orang Islam dalam peristiwa tersebut adalah sangat tidak adil kerna sehingga sekarang perancang dan punca kejadian masih diselubungi misteri. Namun begitu peritiwa tersebut ternyata membawa bala kepada masyarakat Islam kerana ia dijadikan alasan untuk Amerika dan sekutunya melabelkan orang Islam sebagai pengganas, dan dalam waktu yang sama mereka menghalalkan peperangan terhadap umat Islam. Maka terjadiah perang ke atas Iraq dan Afghanistan. Pencerobohan haram itu tidak berakhir dengan mudah, ianya berlarutan mencetuskan hruhara yang sukar diramal. Setiap hari ada sahaja pembunuhan dilakukan baik di Iraq mahupun di Afghanistan. Kini ia mencetuskan pula perang saudara yang sukar untuk ditamatkan. Gejala serupa mula merebak ke negara lain seperti Pakistan.


Yang pasti umat Islam yang menjadi mangsa. Ia mungkin mangsa keadaan atau mangsa satu perancangan yang dilakukan oleh musuh Islam. Islam ternyata akan terus dimusuhi oleh golongan yang tidak senang dengannya. Sungguhpun pun begitu, setiap hari orang di Amerika dan Eropah akan terus memeluk Islam. Maknanya Islam terus diminati, lebih-lebih lagi apabila lebih ramai orang asing ingin mengenali Islam. Anehnya apabila Islam dikenali melalui ilmu atau maklumat, orang akan jadi tertawan olehnya. Nampaknya walaupun al-Quran dihina dan cuba dihina di sana, namun al-Quran terus menjadi rujukan penting kepada masyarakat bukan Islam di sana untuk mengenali Islam.

No comments:

Post a Comment