Saturday, August 20, 2011

Setakat mana kita membaca al-Quran?


Dua tiga hari lalu, tazkirah Ramadhan di masjid berkisar kepada al-Quran, sempena dengan sambutan tarikh Nuzul Quran, 17 Ramadhan lalu. Tazkirah itu mengajak kita merenung tentang tanggungjawab kita terhadap al-Quran khususnya tanggungjawab membaca al-Quran.

Untunglah kita kerana sejak berusia empat lima tahun lagi, kita sudah mula mengenal huruf-huruf Arab dan menghafal surah-surah pendek al-Quran. Waktu itu proses belajar membaa al-Quran dikenali sebagai ngaji Quran. Kitab kecil Muqaddam dijadikan panduan. Ia mengandungi asas huruf-huruf jawi/Arab, kaedah baris dan bunyi serta mengandungi surah-surah pendek iaitu juz terakhir atau Juz Amma. Terdapat 36 buah surah pendek dalam juz 30 al-Quran itu. Belajar ngaji biasanya berguru dengan guru al-Quran atau dengan ibu bapa sendiri. Biasanya mereka mengajar dengan sukarela, tanpa upah.

Kanak-kanak hari ini lebih beruntung kerana banyak buku panduan membaca al-Quran mengikut kaedah moden yang lebih mudah, menarik dan berkesan. Pelbagai kaedah membaca al-Quran yang ada hari ini sangat bermanfaat untuk menjadikan proses belajar membaca al-Quran bukan saja mudah tetapi juga menarik dan berkesan. Kehadiran pelbagai kaedah terbaru ini merupakan satu rahmat kepada generasi sekarang untuk belajar al-Quran. Selain itu kemudahan digital juga tambah memudahkan proses belajar. Hari ini sudah ada al-Quran digital, di mana dengan sentuhan sebatang pena ke halaman al-Quran, ia akan menghasilkan suara bacaan al-Quran. Gajet ini sangat bermanfaat untuk dijadikan alat bantu belajar al-Quran.

Sangat malang sekiranya hari ini ada orang yang masih buta huruf al-Quran. Tidak ada alasan lagi kepada anak-anak orang Islam sekiranya mereka tidak boleh membaca al-Quran. Orang dewasa juga tidak boleh menjadikan alasan tua sebagai sebab tidak boleh membaca al-Quran. Orang tua yang tidak sempat belajar membaca al-Quran ketika kanak-kanak atau ketika remaja, masih tetap wajib belajar kerana membaca al-Quran adalah satu kewajiban, bukan satu pilihan (sunat). Hari ini terdapat pelbagai kemudahan untuk belajar al-Quran melalui kelas-kelas di masjid, di samping terdapat pula kelas-kelas khas dewasa untuk orang-orang dewasa belajar membaca al-Quran. Ingatlah, perasaan malu (sekira ada sebagai penghalang) tidak akan melepaskan tanggungjawab belajar membaca al-Quran.

Membaca al-Quran adalah satu tanggungjawab (fardhu ain) kerana tanpa membacanya, banyak tanggungjawab agama tidak dapat dilaksanakan. Contohnya tanpa membaca surah al-Fatihan, solat tidak sempurna dan tidak sah, manakala tanpa solat, tidak sempurnalah Islam kita. Perintah pertama melalui ayat pertama al-Quran ketika diturunkan ialah perintah membaca. Iqra' adalah kata perintah atau fiil amar. Oleh itu fahamlah kita bahawa membaca al-Quran itu adalah satu 'perintah', bukan hanya satu saranan biasa.


Di waktu dan ketika yang sangat signifikan ini, marilah kita bermuhasabah tentang tanggungjawab kita terhadap al-Quran. Marilah kita bertanya diri sendiri, dan kita berilah jawaban secara jujur terhadap soalan-soalan ini, demi melihat status diri kita, khususnya dalam konteks membaca al-Quran.

1. Sudahkah kita dapat membaca al-Quran dengan baik.
2. Adakah kita membaca al-Quran setiap hari (tidak mengambilkira bacaan dalam solat)?
3. Berapa halaman al-Quran dibaca setiap hari?
4. Adakah kita fahami isi kandungan al-Quran?
5. Adakah kita membaca al-Quran bersama terjemahannya atau tafsir?
6. Adakah kita memiliki kitab terjemahan atau tafsir al-Quran di rumah?

Jawaban kepada soalan-soalan di atas akan memberikan penanda aras pencapaian kita dalam hal membaca al-Quran. Sekiranya jawabannya banyak minus, apalagi kepada soalan pertama, maka bersedialah untuk melakukan sesuatu demi memperbaiki status diri sendiri.

Ingatlah tentang Iqra', yang merupakan perintah Allah SWT. Apabila Allah SWT memerintahkan kita membaca, bermakna kita diwajibkan membaca al-Quran, membaca ayat-ayat yang tertulis di dalamnya, yang mana semuanya adalah merupakan hudan atau petunjuk, penjelasan-penjelasan tentang petunjuk dan juga furqan atau pembeda antara yang benar dan yang bathil. Sebaiknya kita membaca dengan memahami maknanya. Hari ini kitab terjemahan dan tafsir al-Quran banyak di pasaran untuk membantu kita yang tidak menguasai bahasa Arab. Membaca tanpa memhami apa yang tertulis, menjadikan kita hanya burung kakak tua.


Lebih dari itu, perintah membaca membawa makna khusus kepada orang yang mencintai ilmu, iaitu membaca melebihi daripada yang tertulis. Allah SWT menyuruh kita membaca ayat-ayat-Nya yang banyak dalam bentuk tanda-tanda kebesaran-Nya seperti kejadian langit, bumi, gunung ganang, lautan, sungai, air hujan, air mataair, guruh, kilat, awan, tumbuh-tumbuhan, haiwan, malahan diri manusia sendiri. Membaca ayat-ayat kauniah ini adalah dengan berfikir, memerhati, mengkaji, menyelidik dan mengujikaji tentangnya. Ransangan inilah yang telah mencetuskan bidang-nidang kajian sains dan teknologi hari ini. Banyak nama-nama surah al-Quran yang merujuk ayat-ayat kauniah ini. Antaranya al-Baqarah (lembu betina), al-An'am (ternakan), Al=Ra'du (guruh), An-Nahlu (lebah) an-Nur (cahaya), an-Namlu (semut), al-Ankabut (labah-labah), ad-Dukhan (kabut), at-Thur (bukit), an-Najmu (bintang), al-Qamar (bulan), al-Hadid (besi), al-Jin, al-Insaan, al-Buruj (cakrawala), al-Fajr, al-Balad (negeri), as-Shams (matahari), al-Lail (malam), ad-Dhuha (waktu dhuha), at-Tin (buah tin), al-'Alaq (segumpal darah), al-Fil (gajah), al-Quraishi (kaum Quraish).

Membaca di tahap ini tentulah lebih khusus untuk orang yang benar-benar komited mencari ilmu, menyelongkar rahsia keagungan citaan Allah SWT. Merekalah yang nampak kebesaran Allah SWT melalui ciptaan-Nya dan mereka inilah yang disebut sebagai ulama' yang mewarisi para nabi.

No comments:

Post a Comment