Thursday, August 25, 2011

Syawal dan budaya beraya, di mana kita?


Hari-hari terakhir Ramadhan sedang kita lalui. Beberapa hari lagi, akan pergilah Ramadhan meninggalkan kita. Dan menanti di hadapan adalah Syawal dan hari pertamanya adalah hariraya fitrah atau Idul Fitri.

Secara spiritual hari-hari akhir Ramadhan adalah hari-hari terpenting dalam kehidupan Muslim, kerana di sana terdapat satu malam agung, malam Qadar atau Lailatul Qadr. Maka ramailah orang yang menghidup malam-malam terakhir, khususnya sepuluh malam akhir dengan semua ibadah yang boleh membawa mereka bertaqarrub kepada Tuhan. Masjid-masjid dipenuhi jemaah yang beriktikaf, bertadarus al-Quran dan berzikir.

Di luar masjid, di tengah masyarakat, orang ramai sibuk bersiap sedia menunggu Syawal tiba. Kini kesibukan bazar Ramadhan bertukar kepada bazar Syawal di mana pelbagai keperluan menyambut raya disediakan. Secara emosi, hari-hari menjelang Syawal ini merupakan detik-detik sibuk menyediakan segala keperlouan untuk beraya.

Orang Melayu mengenal Idul Fitri sebagai hari raya puasa. Ia merujuk kepada hari pertama Syawal yang dirayakan baik secara syariah atau secara budaya. Namun lebih jelas keunikan hari raya sekiranya ditinjau ari aspek budayanya. Ia telah melahirkan satu fenomena budaya yang unik dan tersendiri. Hari raya telah melahirkan beberapa aspek budaya seperti pakaian, makanan, hiburan dan mungkin gaya hidup lain.


Fenomena raya ini dimeriahkan lagi oleh media yang jelas benar mengeksploit budaya ini untuk meriah rating tinggi. Fenomena ini terasa benar dihangatkan oleh media bermula sejak awal Ramadhan hinggalah akhir Syawal. Media cetak mula membuat pelbagai promosi makanan, pakaian dan kenderaan sejak awal Ramadhan melalui pelbagai paparan iklan. Halaman akhbar dipenuhi dengan warna warni iklan produk. Selain itu pusat-pusat belibelah juga melahirkan mood raya sejak awal lagi, dengan pelbagai promosi.

Budaya ini melahirkan konsep baju raya, perabut raya, langsir raya, kuih raya, kad raya, lemang ketupat, kereta baru, dan semua yang baru. Orang Melayu sangat kaya dengan kepelbagaian dan warna warni raya. Makanan raya akan membariskan pelbagai jenis makanan unik seperti lemang, ketupat (ketupat pulut, ketupat beras), nasi himpit, dan ratusan jenis kuih muih raya. Warna warni raya akan dimeriahkan lagi dengan pelbagai proram hiburan di media elektronik. Semua stesen tv telah menyediakan pelbagai program hiburan, mengetengahkan lagu-lagu raya untuk membangkitkan mood raya di kalangan penonton.

Ustaz-ustaz dalam tazkirahnya sering mengingatkan jemaah tentang bersederhana dalam menyambut hari raya. Namun di luar sana, keghairahan berhari raya seoalah-olah tidak dapat ditahan-tahan. Keghairahan membelibelah, berbelanja dan membuat persiapan menjadikan ramai orang lupa tentang konsep sederhana ini. Nasihat-nasihat ustaz tenggelam dalam hiruk pikuk riuh rendah kegembiraan beraya, tenggelam dalam ledakan mercun dan bunga api, tenggelam dalam lunak merdu lagu raya.


Hari raya sudah membudaya. Hari raya kini bukan lagi sehari dua tetapi genap sebulan. Berpuasa sebulan, maka beraya pun sebulan. Demikianlah budaya raya telah membentuk masyarakat kita menjadi masyarakat yang cenderung kepada hedonis, berhibur berlebihan, berbelanja berlebihan, makan berlebihan, kenduri berlebihan, open house tak habis-habis, terlalu mendedahkan selebriti dan artis sebagai idola raya, dan macam-macam lagi sub-budaya raya yang unik.

Tentulah semangat raya ini sudah jauh melangkaui semangat syariat. Tetapi itulah realiti masyarakat, masyarakat Melayu, masyarakat Malaysia.

No comments:

Post a Comment