Friday, November 4, 2011

Hari ini Hari Arafah.


Ketika post ini ditulis, kita sedang memasuki hari ke-9 Zulhijjah. Maghrib tadi, bermulalah detik-detik hari yang sangat bermakna kepada kehidupan seorang Muslim. Hari ke-9 ini adalah Hari Arafah, iaitu satu hari yang Allah SWT telah tentukan sebagai hari penting dalam manasik Haji bagi para tetamu Allah yang disebut sebagai Dhuyuufur Rahman. Dan hari ini juga penting kepada semua Muslimin di seluruh dunia kerana rahmat besar yang ada padanya.

Padang Arafah adalah sebuah lokasi padang pasir tetapi kini sudah dipenuhi pohon mambu menghijau. Ia adalah sebuah lokasi di luar tanah suci. Di sini terdapat sebuah bukit yang dikenali sebagai jabal Rahmah di mana di sinilah datuk nenek kita nabio Adam AS dan isterinya Hawa bertemu setelah berpisah ketika diturunkan ke dunia. Arafah yang bermakna kenal dikaitkan dengan pertemuan kedua insan ini. Hari ini lokasi ini dipilih sebagai sebuah lokasi terpenting bagi manasik Haji. Namun begitu sebagai sebuah lokasi, Padang Arafah adalah lokasi biasa. Apa yang merubah ia menjadi lokasi penting ialah Hari Arafah, iaitu hari ke-9 Zulhijjah. Hari inilah yang mengangkat Arafah menjadi lokasi di mana berhimpunnya seluruh jemaah Haji untuk wuquf yang menjadi antara rukun Haji. Haji disebut sebagai Arafah. Bermakna tanpa wuquf di Arafah, maka tiadalah Haji bagi seseorang.

Bagi kita yang tidak berada di Arafah ketika ini, masih dapat menikmati rahmat hari Arafah, dengan memanfaatkan segala sunnah yang menjadi amalan Rasulullah SAW. Hari ini kita disunatkan berpuasa kerana puasa ini akan menghapus dosa setahun yang lalu dan setahun mendatang, sebagaimana disebut dalam sebuah hadis Rasulullah SAW. Oleh kerana hari ini Allah memakbulkan sebanyak-banyak doa hamba-Nya, maka elokkan kita bedoa sebanyaknyak-banyaknya. Di samping itu antara zikir yang digalakkan kita lafazkan pada hari ini ialah tahlil: lailaha illaAllah wahdahu la syarika lah lahul mulku walahul hamdu yuhyi wa yumit wahua ala kulli syaiin qadiir.


Esoknya, menjelang 10 Zuklhijjah kita akan merayakan Idul Adha dengan sembelihan korban. Alangkah baiknya sekiranya kita menyimpan sedikit peruntukan sekitar RM400 untuk belanja sebahagian korban. Kalau disimpan setiap bulan, sekitar RM35 sebulah sudah memadai untuk bajet korban setahun sekali. Sembelihan ini adalah lambang ketaqwaaan kita kepada Tuhan Rabbul Jalil.

Salam Idul Adha untuk semua. Wassalam.

No comments:

Post a Comment