Saturday, July 30, 2011

Tentang Ruqyah, tentang sihir.


Ustaz Sarhan Shafei.

Awal Julai lalu kami telah mengakhiri kuliah pengajian Ruqyah yang dimulakan sejak sembilan bulan lalu dengan kelas tafaqquh atau kelas pengukuhan. Kuliah sekitar 60 jam itu dibimbing oleh Ustaz Sarhan Shafie anjuran Sinar Zamdurrani. Ia diakhiri dengan kelas tafaqquh selama dua hari, yang turut disertai rakan-rakan daripada kumpulan pertama. Terdapat kira-kira 50 orang lebih yang hadir.

Mengikuti kuliah Ruqyah ini membuka satu dimensi baru dibidang terapi. Ia satu pendekatan rawatan menggunakan sepenuhnya kekuatan al-Quran. Oleh itu asas al-Quran yang baik dari pelbagai ilmu al-Quran sangat diperlukan, bermula daripada bacaan termasuk tajwidnya, terjemahan, tafsiran, tadabbur dan keupayaan menghayati al-Quran itu sendiri. Di sinilah terletaknya sains dan seni Ruqyah. Lebih penting dari itu ialah diawali dengan nawaitu yang ikhlas – untuk apa ia dipelajari.

Setiap peserta kursus pastinya mempunyai matlamat tersendiri ketika mengikuti kelas ini. Di samping itu masing-masing mempunyai latar pendidikan yang berbeza, yang akan menentukan tahap penerimaan dan proses belajar yang juga akan berbeza. Sementara itu nawaitu masing-masing akan menentukan keupayaan minda untuk terus beristiqamah belajar. Menuntut ilmu memerlukan kekuatan semangat dan azam kerana ia memerlukan pengorbanan pelbagai segi termasuk kewangan, masa, tenaga dan semangat. Yang kurang kuat semangatnya, akan keciciran di tengah jalan.

AlhamdulilLah, sempurna juga cita-cita untuk melengkapkan diri dengan satu lagi kaedah terapi yang dikira sangat diperlukan dewasa ini. Sebagai seorang yang terlibat dalam bidang kesihatan sejak 1995, kuliah Ruqyah ini adalah pelengkap yang akan meningkatkan lagi satu kepakaran tambahan peribadi. Sebelum ini saya telah mempelajari terapi herba dan juga Reiki. Di tahun 70 an dahulu sempat belajar Homeopathy daripada Dr Dali Muin (murid dan adik ipar almarhum Dr Burhanuddin al-Helmi), namun pengajian tidak tamat akibat pelbagai halangan.


Bersama teman LDK,

Berguru dengan Ustaz Sarhan Shafie menjadikan kita sangat dekat dengan ahli-ahli terapi Ruqyah terkenal seperti Sheikh Abd Wahid Salam Bali (Mesir) kerana Ustaz Sarhan adalah seorang murid yang mendapatkan iajzah daripada beliau. Oleh itu melalui kuliah Ustaz Sarhan, kami juga turut berguru ikut jalur yang benar, insyaAllah. Namun mendapatkan ilmu, tidaklah dengan membataskan diri kepada mana-mana guru secara taksub, sebaiknya buka minda dan terokailah sebanyak ilmu daripada pelbagai sumber yang ada.

Kepentingan terapi Ruqyah dewasa ini begitu terasa, apabila masyarakat menunjukkan terlalu banyak gejala penyakit ruhaniah, penyakit jiwa yang melibatkan pengaruh jin. Antaranya sihir, gangguan jin seperti saka dan amalan kebatinan yang melibatkan jin. Sungguh pun kita sedang berada di zaman modern, namun masyarakat nampaknya masih tertarik dengan hal-hal mistri dan khurafat. Ramai juga orang Islam terutama orang Melayu yang masih dalam kejahilan, membiarkan dirinya disesatkan di alam khurafat. Mereka mengamalkan sihir dan mencari kepentingan duniawi melalui sihir. Masih ramai bomoh, dukun dan pawang yang mengamalkan sihir dan mendapatkan pertolongan jin untuk merawat penyakit.

Kini masanya untuk semua orang Islam khususnya, keluar daripada belitan ganas khurafat dan kembali kepada Allah SWT dalam mencari kesembuhan. Ingatlah bahawa hanya Allah SWT yang mempunyai kuasa penyembuhan total. Kita manusia, baik para perawat atau doktor hanyalah berikhtiar dan alat kepada kesembuhan. Kesembuhan hanyalah dengan izin Alah SWT jua. Namun begitu berdasarkan fitrah dan sunnah, kita wajib berusaha, berikhtiar berubat dengan mencari perawat. Untuk masalah penyakit fizikal, tentulah kita mencari klinik dan doktor, tetapi untuk penyakit ruhani, perlulah mencari ahli-ahli Ruqyah.

Masyarakat perlu keluar dan perlu dikeluarkan daripada persepsi kuno bahawa sihir adalah satu kuasa yang dapat memudaratkan. Oleh kerana ramai orang yang percaya malahan takut kepada kuasa sihir dan si tukang sihir; maka orang akan mencari tukang sihir untuk merawat penyakit akibat sihir. Bertambahlah angkuhnya si tukang sihir dan syaitannya. Dengan takut kepada sihir dan taksub kepada kuasa si stukang sihir sebenarnya kita memberikan peluang untuk sihir terus hidup dan berkembang.

Salah satu sumbangan kita untuk menentang sihir ialah dengan membetulkan persepsi kita sendiri. Kembalilah kepada agama di mana agama (Islam) telah menegaskan bahawa sihir adalah antara perbuatan keji dan dosa besar. Tukang sihir tidak mempunyai kuasa memudaratkan. Ingatlah bahawa biarpun sihir terjadi dan kesannya sehingga ada yang membawa maut, namun ia terjadi kerana Allah SWT mengizinkannya terjadi. Oleh itu ketika mengalami gejala sihir, carilah ahli Ruqyah untuk merawatnya, dan jangan sekali-kali mencari bomoh, dukun atau pawang yang mengamal sihir! Jangan beri peluang kepada mereka yang sesat ini menyesatkan anda!


Rakan-rakan peserta kelas tafaqquh.

Friday, July 29, 2011

Bersedekah dengan senyuman.


Nabi SAW mengajar kita satu pelajaran yang sangat mudah tetapi ia sangat bernilai. Katanya "senyuman itu sedekah". Tersenyum adalah satu usaha yang sangat mudah. Kalau dibiasakan ia menjadi tersangat mudah. Namun apabila ia dikaitkan dengan sedekah maka senyuman bukan lagi sesuatu yang murah. Mudah tetapi tetapi bukan murah.

Senyuman adalah aktiviti bibir membentuk satu posisi yang akan mencipta suasana dan kesan yang sangat menyenangkan. Menyenangkan, ceria, bahagia baik kepada pemilik bibir tersebut dan kepada mereka yang berada di sekitarnya. Tersenyum adalah satu proses yang tidak pernah diajar oleh sesiapa. Ia zahir sendiri secara alamiah. Ia adalah bahagian daripada fitrah manusia. Ketika melalui detik dan ketika yang menyenangkan, mengembirakan, bersyukur maka senyuman akan zahir dengan sendiri.

Senyuman adalah pancaran hati. Ia menggambarkan suasana hati pemiliknya. Oleh itu orang akan dapat menilai senyuman yang kita berikan. Ada senyuman ikhlas, ada senyuman yang dipaksa-paksakan dan ada pula senyuman hambar. Manis tidaknya senyuman adalah bergantung kepada sejauh mana keikhlasan hati kita. Senyuman manis dan ikhlas akan memancarkan sinar keyakinan padanya. Manakala senyuman yang dipaksa atau dibuat-buat akan juga memperlihatkan kehambarannya. Oleh itu awasilah ketika kita memberikan senyuman.


Senyuman adalah bahasa tubuh (body language) yang sangat dominan. Ia akan memberikan pelbagai makna kepada orang yang menerima senyuman, bergantung kepada situasi dan persepsinya. Senyuman kepada orang yang belum pernah dikenali adalah merupakan salam untuk persahabatan. Senyuman kepada orang yang sudah dikenali adalah sapaan keakraban sedia ada. Senyuman kepada orang yang melakukan kesalahan kepada kita akan memberi makna sindiran atau boleh jadi juga kemaafan. Senyuman disertai dengan tangisan atau rasa sebak menunjukkan kita sukar untuk berpisah dengan mereka yang disayangi. Ada waktunya senyuman memberi makna kita turut berkongsi kgembiraan atau kebahagiaan dengan orang lain. Secara positifnya, senyuman adalah satu proses yang menyenangkan hati dan emosi orang lain, juga diri kita sendiri.

Oleh itu senyumlah, dan teruskan memberikan senyuman. Senyuman kita akan menjadi ubat dan penawar luka kepada orang yang sedang dirundung derita. Ia akan mengurangkan rasa sakit, dan derita mereka. Dengan niat positif, nawaitu yang baik, senyuman itu menjadi sebuah hadiah. Itulah sebuah sedekah. Senyuman yang diikhlaskan kerana Allah SWT, pastilah dijanjikan kebaikan pahala di sisi-Nya.

Percayakah kita bahawa senyuman akan menjanjikan kesihatan kepada kita? Ketika kita senyum penuh bahagia, otak kita akan merembeskan hormon kebahagiaan yang dikenali sebagai Endorphin. Di antara endorphin itu beta-endorphin adalah hormon kebahagiaan yang paling hebat. Hormon beta-endorphin akan menjadikan sel-sel tubuh lebih kuat, lebih kebal. Bermakna ia membantu meningkatkan dayatahan atau imuniti tubuh. Senyuman adalah gerakfizik dan gerakjiwa yang akan memicu atau mengaktifkan beta-endorphin. Dengan itu senyuman juga adalah pemicu kepada peningkatan imuniti tubuh.

Kekuatan beta-endorphin dikatakan dapat melawan penyakit kurang daya tahan tubuh seperti AIDS. Dalam masalah kanser, beta-endorphin dapat mengurangkan derita dan kesakitan akibat kanser. Kajian perubatan membuktikan bahawa kanser adalah gejala penyakit yang aneh kerana ia bukan berpunca daripada faktor luaran seperti bakteria atau virus. Ia berpunca daripada kerosakan sel-sel tubuh, yang dianggap melakukan kerosakan sendiri. Sel-sel membunuh diri dan saling berbunuhan sesama sendiri. Proses ini disebut sebagai radikal bebas atau free radical. Kajian juga menunjukkan bahawa stres adalah adalah pemicu kepada radikal bebas. Bertambah stres, meningkatlah aktiviti radikal bebas. Ketika stres, otak mengeluarkan hormon beracun bernama noradrenalin.


Untuk melawan situasi ini, kita perlu meredakan stres. Kaedah mudah dan juga murah ialah dengan senyuman. Senyumlah kerana senyuman akan merembeskan beta-endorphin yang akan mengalahkan noradrenalin. Beta-endorphin akan meredakan aktiviti radikal bebas. Dengan itu kesan kanser akan semakin mereda.

AlhamduliLlah kami mempunyai pengalaman merawat pengidap kanser tahap akhir. Kami memberikan rawatan sokongan dengan kaedah psikoterapi. Kaedahnya mudah, iaitu mengajak pesakit bersama-sama menghayati doa buka hati. Melalui proses setengah jam ini pesakit dibawa masuk ke tahap alpha dan theta dan terus berdoa kepada Allah SAW. Semasa di tahap itu dia menangis, dan berakhir dengan emosi yang lebih baik. Doa buka hati adalah satu proses yang mewajibkan senyuman ketika melakukankannya. Rupa-rupanya kesan senyuman itu sungguh mendalam ke atas emosi kita. Berbalik kepada pesakit tersebut, beliau akhirnya kembali kepada Tuhan dalam keadaan yang tenang dan tidak menunjukkn gejala derita (trauma) sebagaimana biasanya ditunjukkan pesakit kanser.

Kami sangat yakin dengan berkat senyuman ini. Di sinilah nampak sangat jelas keberkatan dan rahmat daripada senyuman, maka Nabi SAW sangat menekankan senyuman itu. Apabila dikaitkan pula dengan amalan sedekah sebagai salah satu kaedah sokongan dalam merawat penyakit, maka jelas-jelaslah bahawa senyuman itu sebuah sedekah.

Wednesday, July 27, 2011

Deritanya masyarakat kita.


Hampir setiap hari akhbar kita dipenuhi berita-berita yang menjadikan kita sedih, kecewa dan mungkin marah. Akhbar memaparkan berita pembunuhan, penginayaan, penderaan, kecurian, rompak, rogol, ragut dan seumpamanya. Berita begini mempunyai nilai sensasi dan ia menjadi berita muka depan untuk mengumpan pembaca. Berita sensasi! Sensasi membawa peningkatan jualan yang bermakna peningkatan hasil kepada penerbit akhbar!

Hati kita meredam rasa setiap hari ketika membaca pelbagai berita terutama kejadian-kejadian luar jangka seperti pembunuhan ke atas bayi baru lahir, yang dibuang dan ditinggalkan di merata lokasi; kejadian penderaan bayi, penderaan anak-anak kecil (termasuk anak sendiri), penderaan ke atas orang yang ditanggung seperti isteri sendiri, membunuh saudara sendiri seumpama anak membunuh bapa atau ibu, merogol anak, dan pelbagai lagi perbuatan keji, kejam dan tak berperikemanusiaan.

Rasa-rasanya tak mahu mendengar berita-berita sebegini, kerana ia akan menurunkan darjah ketenangan hati kita. Namun ia adalah berita daripada sebuah kenyataan. Itulah kenyataan yang terjadi dalam masyarakat kita.

MasyaAllah, mengapa manusia menjadi sangat kejam, sangat zalim dan bertindak di luar batas peri kemanusiaan. Mereka ini sebahagian besarnya adalah orang kita, orang Melayu yang beragama, beragama Islam. Malangnya mereka sanggup melakukan perbuatan-perbuatan keji dan kejam. Mereka membunuh bayi sendiri, membunuh anak sendiri, membunuh ibu bapa sendiri, mendera dan menyiksa anak sendiri termasuk bayi-bayi yang masih kecil, menyimbah asid ke muka isteri dan anak-anak sendiri, tak termasuk lagi perbuatan mendera, menumbuk, menendang, menerajang dan memijak ahli-ahli keluarga sendiri. Ada pula yang menjadi haruan makan anak sendiri.


Demikianlah tenatnya penyakit masyarakat, akibat ramainya pesakit-pesakit jiwa, pesakit emosi dan pesakit ruhani dalam masyarakat kita. Inilah gambaran parahnya penderitaan jiwa anggota masyarakat kita. Sedihnya kerana mereka ini adalah orang-orang Islam. Hakikatnya orang-oang yang sihat dan waras tidak akan tergamak melakukan semua kekejian ini. Ini menunjukkan gejaka penyakit jiwa semakin berleluasa di kalangan ahli masyarakat kita.

Apakah kita tidak bersedia menangani masalah jiwa ini atau ia adalah masalah peribadi yang sulit dikesan? Masalah jiwa biasanya sukar dikesan oleh ahli keluarga, melainkan dalam kes-kes mental yang teruk. Itupun masih ramai orang yang tidak melakukan apa-apa terhadap saudara mara yang mengidap masalah jiwa. Mereka nampaknya pasrah dan membiarkan penderita mengalaminya tanpa berusaha membantu mereka merawat masalah tersebut. Sikap ini menjadikan penderita akan semakin hari semakin parah.
Sakit jiwa menjadi bertambah-tambah sejak akhir-akhir ini disebabkan pemicunya semakin banyak. Penagihan dadah adalah antara penyumbang terbesar kepada masalah jiwa di negara ini. Selain itu gangguan jiwa adalah disebabkan makhluk jin/syaitan dan oleh tekanan atau stress. Gangguan makhluk halus (jin) menyebabkan wujud gejala skizoprenia, kemurungan, menyebabkan mereka berputusasa sehingga sanggup membunuh diri. Selain itu, banyak lagi gangguan-gangguan emosi seperti panas baran, fobia, dendam yang boleh menjerumus seseorang ke dalam situasi sakit jiwa.

Sikap materialistik menarik ramai orang kepada suasana persaingan yang sangat memenatkan, menjadikan mereka stres dan berubah menjadi pementing diri, pendendam, dan pengkhianat sesama sendiri. Persaingan perniagaan, misalnya, menjadikan mereka bersaing secara tidak sihat dengan jatuh menjatuhkan lawan, merosakkan lawan termasuk usaha bomoh membomoh, sihir menyihir lawan masing-masing.

Oleh itu, menjelang Ramadhan ini, marilah kita merubah situasi ini dengan merubah diri sendiri, merubah hati sendiri. Jinakkanlah hati dengan syukur, sabar, dan redha.

Tuesday, July 26, 2011

Ramadhan semakin mendekati.


Sejak sebulan yang lalu, di masjid para imam sering mengungkapkan doa sesudah solat fadhu berbunyi: Allahumma barik lana fi Rajab wa Syaaban, wa ballighna ila Ramadhan. Maksudnya: Ya Tuhan kami, berkahilah Rajab dan Syaaban, dan sampaikanlah kami ke Ramadhan.

Di sebalik doa ini tersirat hasrat untuk sampai ke Ramadhan dan berharap agar Allah SWT izinkan kita mengecapi nikmat Ramadhan tahun ini. Doa ini semakin kita rasakan syahdu dan intrinsiknya bila kita benar-benar sedar bahawa untuk menikmati Ramadhan sebenarnya bukan hak kita, tetapi adalah rahmat Allah SWT jua. Lihatlah, setiap hari menjelang Ramadhan ini ada sahaja jenazah disolatkan di masjid. Itu tandanya bahawa Ramadhan adalah rahmat Allah SWT. Ramai orang yang tidak kesampaian untuk menikmati Ramadhan apabila mereka dipanggil pulang lebih awal.

Semakin Ramadhan mendekati, semakin terasa bau harumnya, semakin terasa getaran syahdunya. SubhanalLah.


Ramai orang yang menunggu Ramadhan, kerana rahmat Ramadhan akan membawa pelbagai rezeki dalam pelbagai bentuk. Ada orang yang menunggu Ramadhan untuk berniaga (perniagaan semusim Ramadhan). Inilah waktunya untuk mereka meraih rezeki yang melimpah ruah di bulan Ramadhan. Termasuklah dalam golongan ini orang-orang bukan Islam juga. Pemilik dan pengusaha gedung belibelah besar akan meraih untung berganda di bulan ini.

Aneh apabila keghairahan berbelanja di bulan Ramadhan begitu melonjak tinggi, sedangkan ibadah puasa mendidik diri supaya bersederhana dan mengurangi keinginan nafsu. Sepatutnya kesan daripada puasa ialah peribadi yang mampu mengekang nafsunya, mengurangi belanja khususnya belanja makan minum.

Ramadhan adalan waktunya untuk kita mengesampingkan segala keinginan duniawi kita. Kinginan syahwah itu apabila diperkecilkan, ia akan tunduk kepada kebijaksanaan akal dan qalbu. Ibadah puasa yang dilakukan sepanjang sebulan, dilakukan dengan ikhlas hati itu akan meningkatkan kualiti diri khususnya pada aspek emosi dan spiritual. Tarbiah puasa juga bolehlah dilihat sebagai satu proses pemurnian fitrah manusia. Sepanjang sebelas bulan yang lalu kita membiarkan diri kita dibentuk oleh persekitaran hidup yang tidak membawa kita menjadi semakin dekat kepada Tuhan dan syariat. Sebaliknya kita terus dilalaikan, dialpakan oleh keghairahan melayani syahwah yang sifatnya tidak pernah puas.


Ramadhan adalah bulan untuk merawat diri (proses retreat) atau R&R. Rehat dan rawat adalah satu proses merehatkan diri, khususnya diri biologi dan fisiologi. Organ-organ dan sistem tubuh berkaitan penghadaman, perkumuhan, sistem darah dan sistem saraf dibiarkan rehat. Inilah waktunya organ-organ seperti perut, usus, pankreas, hati, buah pinggang, saluran kencing, salur darah, jantung dan juga otak dapat berehat. Oleh kerana proses makan minum tidak berjalan, maka organ-organ ini dapat berehat dan merawat segala kelemahan atau kecederaan padanya. Dalam waktu yang sama puasa akan mengurangkan aktiviti visual dan verbal menyebabkan proses mengakses informasi melalui 2v tersebut berkurangan, dan ini akan memberikan kesan rehat kepada otak dan minda keseluruhannya. Otak akan mengeluarkan lebih hormon endorphin (hormon kebahagiaan) kerana fizik dan emosi kita semakin tenang. Kesannya, tahap stres akan jauh menurun, di mana kejatuhan indek stres akan mempengaruhi kesihatan. Ingatlah antara pemicu kepada free radical yang terjadi pada penyakit kanser adalah stres. Meningkatnya endorphin dan menurunnya stres membantu tubuh menjadi lebih sihat dan lebih kuat imunitinya.

Demikian secebis daripada kemanfaatan dan rahmat puasa, sedangkan rahmat Ramadhan jauh lebih besar lagi. Semuanya tak mungkin terungkap oleh kata-kata dan bahasa. Sebaiknya marilah kita nikmati semuanya dengan melakukan sebaiknya segala tuntutan syariat dalam mengimarahkan Ramadhan. Marilah kita melakukan segala amal ini dengan ikhlas dan menikmati setiap detik Ramadhan, baik siang mahupun malamnya dengan mengoptimumkan tenaga fizik, emosi dan spiritual bagi mengakses sebanyak-banyaknya kebajikan Ramadhan.

Saturday, July 16, 2011

Mana adat, mana syariat?


Sungguhpun orang Melayu itu boleh dikatakan semuanya Islam, namun masih ramai orang Melayu yang belum benar-benar menjadi orang Islam. Apabila disebutkan tentang hal ini, ramai orang begitu sensitif kerana ia menyentuh isu agama. Namun begitu cara hidup sebahagian orang Melayu tidak bertunjangkan akidah dan syariat Islam. Sebahagian besarnya pula hanya mengambil Islam dalam hal-hal ibadat sahaja. Itupun tidak mengambilnya dengan sempurna.

Ramai orang yang masih meremeh dan mengabaikan ibadah wajib terutama solat. Sebahagian besar bersolat tetapi tidak melakukannya dengan sebaik-baiknya. Contohnya solat tidak cukup lima kali sehari, solat tidak pada waktunya yang wajar, solat tidak sempurna khusyuknya. Malahan ada yang langsung tidak solat, kecuali sekali setahun iaitu ketika solat hariraya. Lebih malang lagi kalau ada yang langsung tidak pernah solat, kecuali dia disolatkan ketika meninggalnya.

Manakala zakat dan haji, ramai orang yang masih belum melaksanakannya dengan sempurna. Haji contohnya, mereka lewat-lewatkan biarpu syarat telah sempurna. Menunggu hari tua atas alasan klise supaya selepas haji tidak lagi melakukan dosa. Menangguhkan ibadah haji tanpa alasan syarii akan hanya menyusahkan diri kerana ketika usia semakin tua, pergerakan haji menjadi sulit dan sukar. Ingatlah, haji adalah ibadah pergerakan fizikal, oleh itu ia memerlukan kudrat dan tenaga.

Orang Melayu kelihatan sempurna dalam hal puasa, walaupun masih ramai yang tidak berpuasa. Malahan ada orang-orang tua-tua yang melakukan puasa tiga bulan genap, sejenis amalan yang tidak diketemukan dalam sunnah, tetapi masih ada orang mengamalkannya. Ia tentulah satu amalan yang berlebihan, yang tiada asas hukum. Namun berpuasa mengikut syariat tentulah sangat berbeza dengan berpuasa mengikut adat.


Ramadhan akan menjelang dalam waktu dua minggu lagi. Ramadhan akan menjadi bulan pesta, pesta selera, pesta pegguna. Orang Islam yang mengikut syariat akan menjalani Ramadhan sebagai bulan yang penuh keberkatan, mencari keredhaan Allah SWT sebanyak-banyaknya dengan melakukan sebanyak-sebanyak amal, seikhlas-ikhlas yang terdaya, kerana di bulan Ramdhan ini nilai amalan menjadi sangat tinggi. Ia satu anugerah istimewa di mana terdapat satu malam (hanya 12 jam) yang nilainya melebihi 1000 bulan (melebihi 83 tahun).

Sebaliknya orang-orang Melayu akan terus berpesta sejak awal Ramadhan hinggalah ke bulan Syawal. Sementara bulan Syawal pula, sebulan penuh akan dirayakan dengan pesta makan-minum. Di awal Ramadhan, semangat Ramdhan sangat tinggi, saf-saf solat di masjid penuh, dan melimpah keluar. Semakin hari saf tersebut semakin mengurang dan di penghujung Ramadhan, tinggalah jemaah yang benar-benar ikhlas mencari keberkatan Ramdhan.

Kerana salah mengerti hakikat puasa dan Ramadhan ini, orang-orang Melayu terus leka dan dilalaikan oleh bdaya pengguna, yang bijak mengeksploitasi Ramadhan sebagai bulan pesta: pesta makanan, pesta beli-belah pakaian dan hiasan. Sejak belum lagi bermula Ramadhan, pusat-pusat beli-belah sudah mula mengada promosi besar-besaran. Pelbagai tawaran harga musim raya disediakan. Peniaga pasar Ramadhan pula sibuk dengan urusniaga makanan yang luar biasa. Jualan mereka meningkat luar biasa di bulan Ramadha. Kata orang, orang-orang Melayu akan shopping sakan ketika Ramadhan ini.


Inilah bdaya Melayu ketika Ramdhan, satu budaya yang sangat asing dan tidak Islamik. Ramadhan adalah bulan berkah untuk beribadah, mendekatkan diri kepada Allah, bukan bulan untuk berpesta meriah, siang malam membeli-belah. Puasa mendidik kita menjadi orang yang berjimat cermat, mengurangi belanja terutama makanan. Sebaliknya budaya Melayu menjadikan puasa sebagai alasan menghalalkan pembaziran yang sangat ketara. Belanja untuk makan minum begitu tinggi seolah-olah nafsu makan di bulan Ramadhan begitu drastik. Ini sangat bertentangan dengan semangat puasa, yang mendidik supaya lebih bersabar, bersederhana, mengurangkan tuntutan nafsu. Nanti apabila Syawal, lebih banyak pembaziran terutama di segi makanan dilakukan. Puasa sebulan, maka raya pun sebulan. Ini budaya Melayu yang tidak pernah diajarkan oleh Islam. Sepanjang Syawal, rumah terbuka di sana sini, pejabat terbuka, premis terbuka. Makan minum mewah sebulan di sana sini, menjadi tradisi yang membanggakan tuan rumah. Memberi makan kepada orang lain adalah amalan yang baik, terutama kepada orang-orang yang miskin, anak-anak yatim dan seumpamanya. Namun berlumba-lumba mengadakan rumah terbuka sesama kawan dan rakan, tidak bawa kita ke mana-mana, apa lagi kalau niatnya hanya untuk menunjuk-nunjuk atau ria'.

Marilah kita tukar persepsi karut yang berteraskan adat, kepada kesedaran untuk bersyariat. Marilah kita berpuasa dan menjalani Ramadhan kali ini atas semangat syariat, agar kita benar-benar menjalani sunnah dan menjadi orang Islam yang benar.

Thursday, July 7, 2011

Suatu yang mudah namun sangat berkah


Banyak hal dalam hidup ini yang kita remehkan kerana kita melihatkan ia suatu yang sangat simple (mudah), maka kita kesampingkannya. Kita sering merasakan hanya sesuatu yang besar yang kita perlu berikan perhatian kerana ia kelihatan hebat, agung, mempesona dan menarik perhatian kita. Setiap hari di jalanan, tumpuan kita hanya kepada kenderaan yang lebih besar dari kenderaan kita. Kita begitu waspada, berhati-hati, penuh respect terhadap kereta mewah di depan kita. Mungkin kerana kita kagum, takut, tertarik atau terpesona dengan jenama mewah kereta tersebut. Kita akan terus berfikir pemiliknya mestilah seorang yang kaya, banyak wang dan hebat. Inilah perasaan kita.

Dalam waktu yang sama kita kurang sedar di sebelah kita atau di hadapan kita sebuah kereta biasa, yang mungkin lebih tua, lebih murah harganya daripada kereta kita, atau sebuah motosikal kapcai, atau mungkin sebuah basikal di sisi kita. Tanpa sedar kita meremehkan kehadiran mereka ini kerana wujudnya satu tanggapan sedia ada dalam kepala kita bahawa pemandu kereta ini, motosikal atau basikal ini adalah orang biasa, tidak penting (VIP) dan tidak perlukan perhatian kita.

Situasi ini adalah tabiat biasa kebanyakan kita. Bak kata orang, kita sering memandang bintang di langit, lupa rumput di bumi. Apakah ianya satu tabiat yang bagus untuk kita? Pastilah ianya tidak bagus kerana tabiat begini yang menjadikan kita kurang bersyukur atau tidak bersyukur. Tidak bersyukur menjadikan perasaan kita sentiasa diselubungi rasa tidak puas hati, rasa kecewa, rasa cemburu, rendah diri dan paling teruk lagi kiranya ia menumbuhkan pula rasa dengki dan dendam kepada orang lain. Dari sinilah pula tumbuhnya sifat-sifat mazmumah (buruk) yang lain, yang mendorong seseorang sanggup melakukan tipu muslihat, adu bomba, inaya, rasuah, malah perbuatan jenyah; demi untuk melayani perasaan tidak puas hatinya.

Awasilah perangkap emosi negatif ini. Ia hanya wujud untuk mengembirakan dan memuaskan ego diri kita. Keegoan itu tidak akan puas sampai bila-bila pun kerana memang fitrahnya ego itu adalah nafsu syahwah kita, yang tidak pernah merasai puas. Ingatlah kepada maksud sebuah hadis, di mana Nabi SAW meningatkan kita tentang empat perkara, yang satu daripadanya ialah tentang nafsu syahwah kita yang tidak pernah puas. (Aku berlindung dengan-Mu Tuhan daripada empat hal: hati yang tidak khusu', doa yang tidak dimakbulkan, nafsu syahwah yang tidak pernah kenyang, dan ilmu yang tidak bermanfaat.)

Satu hal yang mudah kita lakukan ialah biasakan diri memandang ke bawah. Biasalah ketika berkereta kita memandang mereka yang bermotosikal. Ketika kita bermotosikal kita memandang kepada mereka yang berbasikal. Ketika kita hanya berbasikal, pandanglah orang-orang yang hanya berjalan kaki. ketika kita masih boleh berjalan kaki, pandanglah orang-orang yang terpaksa berkerusi roda atau bertongkat. Ketika kita masih lagi boleh berjalan biarpun dengan bertongkat, pandanglah orang-orang yang terbaring lumpuh, langsung tidak boleh berjalan.

Di sinilah kita akan bertemu dengan rasa syukur. Syukur adalah siatusi di mana emosi kita merasa sangat tersentuh, sangat insaf, sangat sedar tentang apa yang ada pada kita. Di saat itu nilai sesuatu yang kita miliki menjadi sangat tinggi. Ketika tiada kasut untuk dipakai, ketika itu sebuah terompah buruk yang robek pun menjadi sangat berharga. Demikianlah rasa syukur.


Oleh itu ketika hari hujan, ketika kita terpaksa keluar untuk satu temujanji penting, tiada kereta, hanya sebuah motosikal, tiada pula baju hujan. Hati kita akan
mengeluh 'aduh', mulut akan mengomel 'apalah malangngnya hari ini, hujan pula ...". Itulah letusan-letusan rasa kecewa yang lahir. Resah itu hanya akan menambah derita hati kita.

Namun suatu hal yang mudah dapat kita lakukan. Lafazkan alhamduliLlah kerana hujan turun. Ingatkan diri bahawa hujan adalah rahmat Tuhan yang sangat besar. Ingatlah ketika kita merasakan kita 'tidak mahu' hujan turun waktu itu, namun berapa ramai lagi orang yang yang menunggu-nunggu saat ini saat hujan turun kerana mereka telah kekeringan sejak sekian lama. Lihatlah pohon-pohon di sisi kita, yang begitu memerlukan air. Dengan melakukan hal yang mudah ini, hati kita tetap tenteram, tetap yakin bahawa hujan tetap rahmat biarpun ada kalanya ia melambatkan sedikit temujanji kita. Syukurilah hujan itu. Kesyukuran itu menghantar kita ke satu daerah yang bernama kedamaian.