Thursday, April 23, 2009

Semporna 1: Bajau dan Lepa sebuah tradisi unik yang perlu dilestarikan.


Pada 18 April baru-baru ini saya ke Semporna, Sabah untuk lawatan kerja di sana. Semporna adalah sebuah bandar terletak di timur dan tenggara negeri Sabah, berkedudukan di tengah-tengah antara bandar Tawau dan Lahad Datu. Dengan adanya lapanganterbang baru Tawau berhampiran Balung, jarak perjalanan ke Semporna lebih dekat, kerana ia berada di tengah jalan antara Tawau dan Semporna. Hampir sepuluh tahun saya tidak ke Semporna, kini terlalu banyak perubahan yang merobah Semporna.

Kunjungan ke Semporna dirancang supaya bertepatan dengan Pesta Lepa-lepa atau Regatta lepa-Lepa 2009. Pesta Lepa-lepa adalah satu acara tahunan yang telah dimasukkan ke dalam kalendar pelancongan negeri Sabah. Ia menjadi salah satu acara penting di Sabah dan boleh dijadikan satu acara pelancongan penting bagi negara juga. Setelah 20 tahun Pesta Lepa-lepa diadakan, ia sepatutnya sudah boleh dijadikan satu acara nasional memandangkan keunikan pesta ini dari pelbagai aspek.

Lepa adalah sejenis perahu tradisional masyarakat Bajau yang menjadi penduduk dominan daerah Semporna. Keunikan lepa adalah melambangkan keunikan budaya masyarakat Bajau itu sendiri. Oleh itu Pesta Lepa-lepa ini mencerminkan penampilan budaya traidisi masyarakat Bajau yang masih dipertahankan, untuk diwarisi oleh generasi kini dan generasi mendatang. Beberapa elemen penting budaya Bajau masih lagi relevan dan patut dikekalkan sebagai khazanah budaya bangsa yang bukan sahaja unik tetapi juga penuh sejarah dan berharga, baik dari sudut pelancongan, ekonomi dan juga pengekalan warisan.

Beberapa tahun lalu, ketika Kementerian Kebudayaan, Kesenian dan Warisan diterajui anak jati Semporna, Dato' Shafie Afdal, Pesta ini diangkat dan diberi energi baru sehingga ia menarik penyertaan yang begitu ramai. Ketika ditemui, Haji Miskai, salah seorang penggerak penting kepada tradisi Lepa-lepa ini menyatakan, pada thun ini penyertaan sangat berkurangan, tidak semeriah beberapa tahun lalu. Menurutnya, keadaan ini mungkin disebabkan pengurusan Pesta tidak sebagus yang lalu, atau mungkin juga kerana situasi ekonomi yang lembab waktu ini.

Katanya, Ketika kemuncaknya dulu, hadiah untuk pemenang pertandingan Lepa ini sungguh lumayan. Beliau yang telah 20 tahun menjuarai pertandingan Lepa memaklumkan pernah memenangi hadiah RM 10 000.00 sebagai juara Lepa dua tahun lalu. Waktu itu penyertaan begitu besar, mungkin juga disebabkan tarikan hadiah tersebut.

Tahun ini, Haji Miskai masih lagi mengekalkan kejuaraan dengan memenangi tempat pertama. Hadiahnya berupa wang tunai RM 5 000.00. Dengan kemenangan kesekian kalinya, bermakna sehingga kini belum ada orang lain dapat menandingi keupayaan Haji Miskai di Pesta Lepa-lepa ini. Menurut haji Miskai, kemerosotan peserta pada tahun ini mungkin juga ada kaitan dengan hadiahnya yang semakin menurun berbanding masa lalu.

Sebagai seorang peminat budaya dan kesenian, saya yang pertama kali berpelunag menyaksikan Pesata Lepa-Lepa ini begitu teruja dengan keunikannya. Apa yang unik ialah bentuk fizikal Lepa yang menampilkan imejnya tersendiri. Ia berupa sebuah perahu sederhana saiznya, dihiasi dengan rambu-rambu tirai berwarna-warni. Perahu diukir indah dengan ukiran tebuk dan timbul (ukiran tradisi Melayu) pada kebanyakan bahagian perahu. Ukiran daun, pucuk dan julur menampilkan warisan ukiran tradisi suku Bajau yang unik. Elemen ini begitu menonjol pada beberapa buah Lepa yang mengambil bahagian. Paling menonjol ialah Lepa milik Haji Miskai yang menjuarai Pesta tahun ini.

Selain dari keindahan fizikal Lepa, ia dimeriahkan dengan penampilan kesenian melalui persembahan tarian tradisi Bajau dan juga muzik mereka. Dalam setiap Lepa terdapat seorang penari muda melenggang lenggok menggayakan tarian tradisi Bajau dalam kostum tradisional mereka. Busana mereka dihiasi manik-manik berkilauan berwana-warni, dengan pakaian kepala (head gear) juga berhias indah. Mereka menari mengikut irama kulintangan, gendang dan gong, iaitu tiga alatan muzik Bajau yang mengiringinya. Pemain-pemain alatan muzik terdiri daripada orang-orang tua (kebanyakannya wanita) yang berpengalaman.

Pesta Lepa-lepa bukanlah sekadar pertunjukan perahu Bajau, tetapi juga sebuah pertunjukan kesenian tradisional mereka meliputi busana tradisi, tarian dan juga muzik tradisional Bajau. Ia sebuah penampilan budaya tradisional secara holistik, dan inilah uniknya Pesta Lepa-lepa. Ia seharusnya menjadi kebanggaan orang Semporna dan juga kebanggaan negeri Sabah dan Malaysia secara amnya.

Pertunjukan perahu terdapat di banyak negara. Perlumbaan perahu sering diadakan pada pesta-pesta air di mana-mana negara termasuk Malaysia juga. Namun perlumbaan ini lebih tertumpu kepada keupayaan mendayungnya. Ini dapat dilihat pada perlumbaan perahu panjang di Pulau Pinang misalnya. Ia lebih menonjolkan kekuatan tenaga pengendali perahu, teapi kurang menampilkan elemen budayanya. Kalau adapun, ia bukannya budaya jati Malaysia.

DI sinilah uniknya Lepa Bajau. Pesta Lepa-lepa tidak mungkin dibanding dengan pesta Perahu lain kerana ia begitu holistik penampilan budayanya. Ia harus dihargai dan dibanggakan sebagai salah satu tradisi penting baik untuk tujuan pelancongan, pengekalan warisan atau sejarah suku bangsa kita. Ia menampil ciri-ciri kehidupan tradisi dan semasa suku Bajau, salah satu suku yang agak dominan di Sabah. mereka mendiami lokasi-lokasi penting di Sabah dari Kudat, Kota Belud, Tuaran, Lahad Datu, Semporna sehingga ke Tawau. Kota-kota ini adalah kota pinggiran pantai, iaitu satu talian penting kehidupan suku Bajau dengan laut. Di Semporna sebuah bandar yang begitu sinonim dengan orang Bajau adalah bandar tepi laut. Sehingga kini masih ramai lagi mereka yang mendiami di pulau-pulau sekitar Semporna meneruskan tradisi sebagai nelayan yang bergantung hidup dengan laut.

Kebanyakan suku Bajau di Semporna berasal dari pulau-pulau di sekitarnya. Generasi tua di daratan kini sebahagian besarnya pernah hidup di pulau-pulau sebelum mereka berhijrah ke tanah besar. Di tanah besar, mereka beralih dari aktiviti sebagai nelayan di laut kepada aktiviti pertanian. Pertanian tradisi mereka agak sederhana. Banyaknya pokok-pokok kelapa di Semporna membuktikan tradisi pertanian sederhana mereka bergantung kepada hasil kelapa. Kini setelah pengaruh kelapa sawit begitu dominan, barulah mereka beralih kepada tanaman sawit. Keuntungan penanaman sawit menyebabkan kawasan penanaman kelapa semakin berkurangan di Semporna.

Sebahagian suku Bajau masih lagi mengekalkan kehidupan sederhana mereka di pulau-pulau sebagai nelayan. Sebahagian membina rumah-rumah kampung di daratan manakala sebahagian lagi membina penempatan keluarga di gigi air di tepi pantai. Terdapat keompok kecil rumah-rumah kecil dan sederhana di atas air di sekeliling pulau. Pulau Bum Bum adalah antara pulau terbesar berhampiran daratan. Perjalanan dengan bot mengambil masa tujuh minit dari jeti bandar Semporna. Pengalaman meninjau Pulau Bum Bum saya mendapati masih banyak penempatan penduduk di kawasan pantai, dan rumah mereka didirikan dalam air.

Hubungan suku Bajau dan laut adalah satu sinergi unik dan penuh makna. Mereka dikenali sebagai Bajau Laut kerana keunikan ini. Sebahagian kecil kelompok suku Bajau Laut yang benar-benar sinonim dengan laut, masih mengekalkan tradisi hidup dalam perahu. Mereka menjadikan perahu sebagai rumah di mana mereka dilahirkan, dibesarkan, dan berkeluarga. Mereka akan menukar lokasi di sekitar pulau-pulau di sana untuk mengelak angin dan ribut dari lautan. Mereka menjalani kehidupan yang begitu sederhana, dan bergaul dalam kelompok yang terbatas.

Dalam waktu yang sama, sebahagian besar orang Bajau di bandar dan kampung-kampung sekitar Semporna sudah jauh maju. Sebahagian besar orang Semporna mempamerkan status sosio-ekonomi yang mantap. Melewati kampung-kampung di sekitar bandar, kita akan melihat rumah-rumah besar (rumah banglo) baik dari papan mahupun dari batu tersergam indah dalam pelbagai bentuk penampilan dan warna-warni. Menurut rakan-rakan orang tempatan, inilah perubahan kesan kemewahan hasil kelapa sawit. Rata-rata orang Semporna mempunyai tanah yang ekonomik untuk pertanian sawit. Majoriti memiliki tanah minima seluas 10 ekar. Bagi yang memiliki tanah lebih luas, tentulah ekonomi mereka lebih mantap.

Orang-orang Bajau juga kini agak dominan dalam pentadbiran dan politik. Tun Sakaran Dandai adalah contoh tokoh penting dari suku Bajau Semporna. Beliau pernah menjadi Menteri, Ketua Menteri dan Tuan Yang Terutama Sabah. Kini Semporna sedang menyaksi bintang muda dalam politik tanahair, iaitu Dato' Shafie Afdal, ahli Parlimen Semporna, Naib Presiden UMNO dan Menteri Pembangunan Luar Bandar dan Wilayah. Anak jati Semporna yang mengembangkan bakat dan karier politiknya sejak zaman pelajar, kemudian memasuki gelanggang pemuda dan kini diberi tempat istimewa sebagai salah seorang dari tiga orang Naib Presiden UMNO, iaitu posisi penting dalam parti yang memerintah Malaysia. Di samping itu ramai lagi tokoh-tokoh pentadbiran dalam Kerajaan dan tokoh koporat yang berasal dari Semporna.

Faktor-faktor di atas akan membawa Semporna jauh ke hadapan sekiranya orang Semporna mampu bersinergi dan meneruskan warisan keakraban kekeluargaan orang Bajau, dalam membangunkan Semporna. Secara alami Semporna mempunyai semua aset bernilai untuk menjadi bandar pelancongan penting di Sabah. Kalau Ranau mempunyai Gunung Kinabalu dan Taman Kinabalunya, maka Semporna dianugerhkan dengan keunikan alam marinnya. Semporna kaya gengan pulau-pulau indah dan unik seperti Sipadan dan Mabul, Bohe Dulang, Bum Bum dan lain-lain pulau kecil. Sipadan terkenal di seluruh dunia sebagai lokasi marin yang terbaik di dunia. Ia menjadi lokasi impian kepada penyelam-penyelam skuba dan pencinta kehidupan marin. Keindahan terumbu karang yang masih kekal tulen dalam habitatnya yang asli menjadikan Sipadan sebuah pulau syurga kepada pencinta alam. Mereka datang jauh dari seluruh pelosok dunia hanya untuk menikmati keunikan Sipadan.

Orang Semporna harus dapat melihat potensi ini untuk dijadikan asas pembangunan Semporna. Keunikan alami alam Semporna haruslah disempurnakan lagi dengan suntikan pembangunan yang diasaskan kepada sumber-sumber alam sedia ada. Pembangunan asastani melalui suntikan teknologi biotek misalnya dapat memajukan sumber alam sedia ada, misalnya di bidang pertanian dan juga perikanan. Pembiakan rumpai laut kini begitu maju di Semporna. Satu industri hiliran dari rumpai laut perlu dimajukan di sini untuk meraih manfaat tambahan daripada aktiviti ekonomi berasaskan rumpai laut. Beberapa produk hiliran harus dicipta secara kreatif agar banyak lagi industri baru dapat dikembangkan.








Gambar atas: Haji Miskai di atas Lepanya. Gambar bawah: Pemandangan di bandar Semporna, penari di atas Lepa (perahu), dan rumah-rumah di gigi air.

No comments:

Post a Comment