Saturday, February 27, 2010

Syafia Humaira, kembalilah kepada Dia Yang Maha Penyayang .....


Beberapa hari ini media menyajikan satu lagi kisah sedih dan menyayat hati, tentang seorang anak kecil yang meninggal akibat disiksa dengan kejam oleh seorang dewasa. Orang yang menyiksanya adalah teman lelaki kepada ibunya sendiri. Berdasarkan laporan media, kesan-kesan deraan terdapat kesan lama dan kesan terakhir. Saksi-saksi memberitahu, mereka melihat bagaimana si kecil ini disepak dan dipijak hingga mati. Akhirnya Syafia Humairah Sahari, 3 tahun kembali menemui Tuhannya Yang Maha Penyayang, ketika orang paling dekat denganya tidak lagi sayang padanya.

MasyaAllah, tragedi demi tragedi menyayat hati terus menerus terjadi, dan lebih menyedihkan lagi apabila yang melakukannya adalah orang Islam sendiri. Kejahilan apakah yang membawa kepada tindak-tanduk yang tidak berperikemanusiaan ini? Tragedi demi tragedi pembunuhan ahli keluarga sendiri dilakukan dengan ngeri sekali, seolah-olah sudah tiada lagi perasaan dan hati nurani. Semua kisah-kisah yang dilaporkan media adalah terjadi di kalangan orang Islam. Apakah jahil sungguh umat kita dewasa ini. Apakah kita masih lagi diselubungi Jahiliah silam?

Perkembangan ini menandakan betapa ramai orang yang sedang mengalami sakit jiwa. Mereka mudah hilang kewarasan dan lupakan diri. Dari segi psikologi, mereka menderita sakit jiwa. Soalnya bagaimana kita dapat membantu mencegah tragedi-tragedi begini daripada berulang.

No comments:

Post a Comment