Saturday, September 10, 2011

Amerika, jangan lupa malapetaka ini.


Sepuluh tahun lalu pada tarikh ini 11 September (9/11), dunia digemparkan dengan peristiwa pengeboman menara berkembar World Trade Centre, di mana peristiwa tersebut telah mengubah wajah politik dunia. Amerika Syarikat dikejutkan dengan peristiwa tersebut, dan bermulalah sejarah permusuhan baru Amerika Syarikat terhadap orang Islam melalui label pengganas. Al-Qaeda muncul menjadi 'ancaman' baru kepada Amerika Syarikat, dan bahananya dunia Islam menjadi sasaran serangan 'lebih ganas' Amerika Syarikat sendiri. Bermula dengan Iraq, kemudian Afghanistan. Kini keganasan baru merebak ke negara-negara Islam, membawa masalah yang bertaliarus iaitu perpecahan dan perang saudara sesama umat Islam. Inilah 'kejayaan' Amerika Syarikat dalam usaha melawan orang Islam. Kini bahana perang saudara mula merebak ke Pakistan.

Walaupun Pemimpin Al-Qaeda, Osama Ladin telah dibunuh tentera Amerika, namun ketakutan Amerika kepada musuh-musuhnya masih belum hilang. Ketika menyambut ulangtahun kesepuluh runtuhan World Trade Centre hari ini, Amerika diganggu lagi oleh igauan ngeri apabila risikan mendapati akan terjadi lagi ancaman pengganas di kota-kota besar Amerika Syarikat. Selain itu kenangan terhadap peristiwa 10 tahun itu kembali mengimbau trauma lama.


Kita akan meyaksikan dari masa ke semasa ledakan, letupan bom dan senjata lain di mana sahaja kerana pada hakikatnya negara-negara besar dunia terutama Amerika Syarikat sendiri adalah penganjur perang. Mereka membangunkan industri pertahanan (industri perang) dengan penuh keangkuhan, kerana mereka yakin dengan kekuatan persenjataan, negara mereka akan selamat dari apa jua ancaman. Mereka juga mengeksport teknologi persenjataan ke negara-negara lain bagi tujuan bisnes dan juga strategi politik. Maka kita melihat proses peperangan, pergolakan di negara-negara kecil, termasuk negara-negara umat Islam, adalah satu proses yang dirancang dan dipaksakan, demi melariskan bisnes senjata mereka.

Oleh kerana mereka gemar bermain api, janganlah hairan andainya tangan mereka akan terbakar jua. Di samping itu meeka juga tidak patut melupakan bahawa kenagkuhan mereka adalah serupa dengan keangkuhan pemerintah zaman silam. Namrud dan Firaun juga dulunya pemerintah yang angkuh kerana kekuasaan dan kekayaan yang Tuhan kurniakan kepada meeka. Akhirnya mereka tumpas dan lenyap dalam lipatan sejarah. Kita sedang menyaksikan beberapa orang pemerintah zalim dan diktator di negara-negara Arab sedang jatuh, satu, satu. Hukum ini akan terus terjadi. Kezaliman pasti lenyap juga akhirnya.


Ribut pasir di bandaraya Phoneix, Arizona baru-baru ini.

Selain daripada ancaman yang Amerika takuti dari tindakbalas musuh-musuh yang mereka sendiri cipta, negara maju ini juga sedang terdedah kepada ancaman bencana alam, satu ancaman yang tidak mungkin dapat dilawan dengan kudrat manusia. Gempa bumi, banjir, ribut topan, kebakaran boleh terjadi bila-bila masa sahaja.

No comments:

Post a Comment