Monday, September 5, 2011

Salam Eid.


Idulfitri telahpun berlalu hampir seminggu. Masih belum terlewat untuk kami sekeluarga mengucapkan Selamat Idulfitri kepada semua. Semoga Idul Fitri kali membawa kita rahmat dan kebahagiaan sebenar.

Syawal membawa kita kembali kepada fitrah diri. Fitrah ialah keadaan atau kondisi diri yang suci bersih, umpama si anak kecil yang masih terpelihara fitrahnya. Bermakna setelah sebulan melalui proses tarbiah Ramadhan, kini kita dibawa kembali kepada kondisi fitrah. Sekurang-kurangnya kita dapat merasai perasaan qudus di tahap emosi dan spiritual kita.

Cabaran di hadapan ialah mengekalkan tahap fitrah diri dalam benuk istiqamah dan peningkatan taqwa. Sebelas bulan di hadapan adalah waktu yang boleh menjarakkan kita daripada apa yang kita telah nikmati sepanjang Ramadhan, kerana suasananya jauh berbeza dengan kequdusan Ramadhan. Sebulan Syawal ini pun kita sudah mula teruji. Puasa enam hari sunat Syawal pun tertangguh-tangguh kerana terlalu banyak jamuan rumah terbuka. Apa lagi orang Malaysia akan terus 'raya' selama sebulan. Sepanjang tempoh tersebut akan banyak rumah terbuka, pejabat terbuka dan pesta jamuan. Di sinilah ujian kesederhanaan kita sering kalah dengan pembaziran dan ria'. Kegembiraan kita pula berlebih-lebihan dengan pelbagai program hiburan di media elektronik.

Maaf zahir dan bathin ......

No comments:

Post a Comment