Friday, November 2, 2012

Berkorban di kampung.

Seekor dari lembu korban
Aidil Adha seminggu telah berlalu. Aidil Adha baru-baru ini disambut di kampung halaman, Kg Berchat. Setelah sekian lama tidak berraya di kampung, tahun ini kami anak beranak dan cucu-cucu kembali ke kampung menyambut Aidil Adha dan menyembelih qurban. Tiga ekor lembu dikorbankan di surau manakala dua ekor lagi di markas. Kemeriahan melaksanakan qorban di kampung terasa masih panas, apabila penduduk kampung masih lagi meneruskan tradisi gotong royong dan kerjasama serta berkenduri.

Aidl Adha adalah antara hari istimewa dalam kalendar Islam. Ia diikuti oleh tiga hari tsyrik di mana hari-hari ini begitu sinonim dengan ibadah Haji. Jutaan umat Islam telahpun sempurna melaksanakan ibadah Haji dan masing-masing mengharapkan Haji yang mabrur. Semoga Allah SWT mengabulkan doa mereka, amin!

Bergotong royong melapah lembu korban. Kehadiran Aidil Adha setiap tahun, mengimbau pngalaman silam melaksanakan Haji. Terbayanglah masa-masa indah berada di Mekah. Dari kota Mekah, berangkah ke Arafah. Di Arafah kita menumpukan seluruh jiwa raga kepada pengisisan waktu untuk bertaqarrub sesungguh-sungguhnya. Kemudian berangkat ke Mina, melewati Muzdalifah. Di Mina orang melaku qurban.

No comments:

Post a Comment