Monday, November 7, 2011

Berkorban di Kg Pantos


Kompleks surau baru

Isnin, 11 Zulhijjah, kami tiga beranak berangkat sebelum subuh menuju destinasi: Kg Pantos daerah Kuala Lipis. Ia sebuah penempatan baru bagi saudara-saudara lama kita dari suku Semai. penempatan baru yang disediakan oleh Jabatan Hal Ehwal Orang Asli kelihatan sudah siap, namun belum didiami lagi, mungkin belum sempurna api dan airnya? Penempatan baru ini tentulah selesa dan kemas. Lokasi perkampungan ini masih bersebelahan dengan kampung Pantos yang asal, di tebing sungai. Sungai ini (yang tidak tahu apa namanya) merupakan 'jalanraya' yang menghubungi beberapa buah kampung lain di sekitarnya.

Hari ini adalah kesempatan pertama kami menyertai kumpulan penduduk Taman Setia dan PERKIM Cawangan ASDAF mengadakan majlis qurban 2011 di sini. Majlis seupa, menurut penganjur, telahpun dimulakan sejak tahun 1995 lagi. Setiap tahun mereka menumbangkan beberapa ekor lembu sebagai qurban untuk masyarakat di sini. Pada tahun ini 15 ekor lembu dikorbankan di sini, sementara empat ekor lagi di Gua Musang dan dua ekor di Kedah.


Bergambar dengan J/Kuasa penganjur. Berdiri Hj Samat, T.S. Hj Ayob (Pengerusi) dan kanan Dr Mokhtar. Depan: Hj Yaakob, Hj Afifi dan kanan sekali Hj Abd Halim. Foto ehsan Dr Mokhtar


Kami turut menguruskan penyembelihan seekor lembu, amanah keluarga di Singapura. Saya sendiri turut menyembelih dan bersama melapah lembu korban. Ramai penduduk dari tujuh buah kampung hadir dan sama-sama menguruskan kerja-kerja ini. Para petugas turut menikmati makan tengah hari 'lauk korban' di surau Kg Pantos.

Terima kasih Dr Mokhtar, yang membuka laluan kepada kamai untuk menyertai komuniti mereka beramal di Kg Pantos.



Munir dan ibunya turut serta. Bawah: petugas sedang memasak.

No comments:

Post a Comment