Tuesday, November 1, 2011

Qurban dan Sebuah Perjalanan Qudus.

Sudah dua bulan Ramadhan berlalu meninggalkan kita, dan kini kita dikunjungi pula Zulhijjah, salah satu bulan yang tidak kurang berkatnya. Zulhijjah mengimbau kembali kenangan Haji, salah satu ibadah yang membawakan kita semakin mendekati Allah SWT. Zulhijjah membawa kita kembali kepada Mekah dan Madinah. Zulhijjah membawa kita kembali membuka lipatan sejarah, sejarah silam yang penuh teladan dan motivasi. Antaranya ialah keagungan pengorbanan seorang nabi yang digelar KhaliluLlah, nabi Ibrahim AS dan ahli keluarganya. Zulhijjah menghadiahkan kita dengan hari-hari Nahar, untuk membolehkan kita mendekati ALlah SWT melalui ibadah qurban, salah satu ibadah yang kita warisi sejak dari zaman nabi Adam AS, kemudian dimasyhurkan pula oleh nabi Ibrahim AS.

Al-Quran mencatatkan kisah korban yang dilakukan oleh kedua anak nabi Adam AS, Qabil dan Habil. Kemudian kisah korban di zaman nabi Ibrahim AS menjadi model ibadah qurban yang kita warisi hari ini. Dalam kisah pengorbanan Qabil dan Habil, al-Quran menceritakan bagaimana dua orang anak nabi Adam AS melakukan qurban, di mana seorang melakukannya dengan ikhlas kerana Allah SWT, manakala seorang lagi melakukannya dengan tidak jujur. Allah SWT menerima qurban yang ikhlas, manakala qurban yang dilakukan sambil lewa dan tidak ikhlas ditolak ALlah SWT.

Sementara itu dalam kisah pengorbanan agung keluarga nabi Ibrahim AS, al-Quran menyerlahkan kisah ketaatan, keikhlasan, kejujuran, kesabaran keluarga Ibrahim AS, khususnya si bapa dan si anak yang diuji dengan ujian yang sangat besar. Dalam mimpinya, nabi Ibrahim AS diperintah menyembelih satu-satunya anak kesayangannya, nabi Ismail AS. Lantas baginda memaklumkannya kepada anak kesayangannya, bertanyakan pendapat dan pandangan. Si anak menunjukkan reaksi yang sangat positif apabila beliau meredhai arahan untuk disembelih dan meransang ayahnya untuk segera melaksanakan arahan tersebut. Di sinilah model ketaatan, keikhlasan, kejujuran dan kesabaran yang tiada tandingannya, yang ditunjukkan oleh kedua rasul ini kepada Tuhan Rabbul Jalil. Sami'na wa Ata'na (kami dengan dan kami patuh).


Apabila sejarah pengorbanan agung itu dijadikan syariat untuk kita di sepanjang zaman, maka nilai-nilai intrinsik inilah yang hendak kita gapai. Di sinilah terhunjamnya nilai-nilai rabbani iaitu ketaqwaan yang dizahirkan melalui ketaatan, keikhlasan, kejujuran dan kesabaran ketika kita menyembelih binatang qurban. Benarlah apa yang diingatkan oleh al-Quran bahawa daripada ibadah qurban itu, yang ALlah SWT nilai adalah ketaqwaan hati kita, bukan berapa banyak binatang yang mampu kita tumbangkan di hari-hari nahar nanti. Daging qurban akan menjadi rahmat kepada sesama kita, terutama golongan yang disantuni, manakala keikhlasan ibadah akan kembali kepada Allah SWT.


Di Mina, lokasi penting ketika peristiwa pengorbanan agung terjadi, terus menjadi lokasi penting ibadah qurban. Ribuan malahan jutaan umat Islam yang mengerjakan Haji akan melakukan penyembelihan qurban di sini, Mina. Bumi Mina menjadi lokasi suci di mana darah sembelihan qurban ditumpahkan. Namun di seluruh dunia , di mana sahaja terdapat umat Islam, ibadah qurban terus dilakukan sebagai satu syariat yang sungguh bermakna dalam konteks hablum minal Llah wa hablum minan nas (hubungan dengan Allah dan hubungan dengan manusia).


Apalah harga qurban kita berbanding qurban para nabi ALlah dahulu. Kita hanya diminta mengeluarkan belanja sekitar RM300 hingga RM400 untuk sebahagian belanja qurban; sedangkan para rasul dahulu sanggup mengorbankan anak, demi ketaatan kepada Allah SWT. Marilah kita menukar persepsi negatif kita tentang sunat berkorban ini. Marilah kita melihat amalan sunat ini sebagai suatu ibadah extra yang sangat digalakkan untuk kita mendekatkan diri atau bertaqarrub kepada Tuhan. Inilah intisari sunnah yang kita warisi.


Di hari-hari Nahar ini jutaan umat Islam sedang melakukan pergerakan demi pergerakan manasik Haji di Mekah. Haji adalah satu ibadah agung yang intinya adalah sebuah perjalanan - perjalanan qudus. Ia adalah sebuah perjalanan seorang hamba menuju Tuhannya. Ia adalah perjalanan holistik, perjalanan fizik dan metafizik, perjalanan jasad dan ruhaniah. Selamilah makna-makna intrinsik daripada ucapan talbiah. Selamilah makna daripada kata-kata 'tetamu Allah'. Lihat pulalah manasik Haji, ianya dipenuhi dengan pergerakan-pergerakan fizikal. Bermula dari niat di miqat (zaman dan makani), kita bergerak ke Arafah untuk berhenti (wuquf) di sana. Kemudian bergerak ke Muzdalifah, kemudian ke Mina. Di Mina kita melontar jamrah. Kemudian bergerak ke Mekah untuk bertawaf di mana kita bergerak lagi tujuh kali mengelilingi Kaabah. Kemudian ke lokasi mas'a bergerak lagi antara dua bukit Safa dan Marwah, berulangalik tujuh kali.


Uniknya ibadah haji dalam kontek 'sebuah perjalanan' maka lahirlah sebuah buku tentang haji yang dinamakan sebagai Haji: perjalanan Qudus. InsyaAllah ia akan diterbitkan dan dipasarkan sedikit masa lagi. Buku ini melihat Haji dari perspektif analogi perjalanan, satu pandangan dari satu sisi lain.

No comments:

Post a Comment