Tuesday, August 31, 2010

Derita mereka, kita turut merasa.

Ketika kita gembira menyambut Ramadhan, dan terakhir menyambut ulang tahun kemerdekaan negara ke-53, jutaan rakyat Pakistan masih mengharungi banjir besar yang melanda negara mereka. Jutaan rakyat Pakistan menjadi mangsa banjir terbesar ini. Biarpun banjir mungkin sudah mereda, namun kesan bencananya akan memanjang. Mereka kehilangan tempat tinggal, terperangkap di kawasan-kawasan terpencil, mungkin tidak mendapat bantuan kecemasan, di samping kehabisan bekalan makanan, kehilangan sumber makanan, mnderita sakit dan sebagainya.

Dilaporkan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu memerlukan dana 460juta USD untuk membantu mangsa-mangsa tersebut. Ketika ini pelbagai negara sedang menyumbangkan dana untuk membantu mereka.

Kita sedang berpuasa, namun ketika maghrib kita dapat berbuka dengan pelbagai hidangan mewah. Namun saudara-saudara kita di Pakistan berpuasa memanjang, tanpa mengetahui bila waktu berbuka. Lihatlah foto-foto ini kerana ia dapat menceritakan 1000 satu peristiwa derita saudara-saudara kita di sana. Selain menghulur bantuan yang terdaya, marilah kita memanjatkan doa, semoga Tuhan menolong mereka, semoga mereka terus tabah dan bersabar menempuh ujian besar ini.




No comments:

Post a Comment