Saturday, August 8, 2009

Mengeratkan jaringan EM


Pada 7 dan 8 Ogos lalu, bersama dengan rakan lama, Encik Shahabudin Mat Piah yang baru bersara sebagai Pensyarah di UPM, kami ke Pulau Pinang untuk menghadiri majlis pelancaran One Million Apologies to Mother Earth di samping bertemu rakan-rakan daripada komuniti EM dari rantau Asia Pasifik. (Gambar: penulis, Prof. Higa dan Shahabudin)

Pada 7 Ogos kami ke G Hotel di Gurney Drive untuk bertemu dengan Profesor Dr Higa, pengasas teknologi EM yang datang dari Okinawa, Jepun. Beliau hadir di majlis perjumpaan dengan ketua-ketua jabatan Kerajaan Negeri Pulau Pinang bagi memperkenalkan teknologi EM dan aktiviti-aktiviti berkaitan.

Di situ kami dapat bertemu dan menjalinkan hubungan dengan beberapa pihak yang aktif dalam perkembangan EM di rantau ini. Kami bertemu rakan-rakan penganjur daripada syarikat EM AdminS yang beroperasi di Pulau Pinang. Melalui Alice, rakan saya semasa di Sara Buri tempoh hari, kami diperkenalkan dengan beberapa orang pegawai EM AdminS. Kami juga dapat bertemu dengan tenaga pengajar dari Sara Buri Centre Thailand, Mr Koki, Mr Nishi, Mr Sano dan Mr June. Mereka mengiringi Profesor Higa untuk mengikuti program dua hari di Pulau Pinang itu.

Bersama pegawai Sara Buri Centre, dari kiri: Nishi,penulis, Sano, Koki dan Shahabudin

Kami juga berkesempatan bertemu Mr T. Sawada dan Encik Abdullah Ismail dari JAMOF Sdn. Bhd. Johor, pemegang hak pengedaran EM.1 di Malaysia. Di majlis yang sama kami bertemu dengan Pak Widi (I Ngurah Wididana) dari Bali. Pak Widi adalah pengasas Institut Perlatihan Sumberdaya Alam (IPSA) di Pulau Bali yang mengembangkan teknologi EM di Indonesia. Kebetulan sebelum ini saya pernah bertemu Pak Widi di Bali dan pernah mengikuti program di IPSA pada tahun 2004.

(Dari kri: Shahabudin, Abdullah, Sawada dan penulis)


(Dari kiri: penulis, Tsujimoto, Shahabudin, Pak Widi)

Keesokan harinya, kami bertemu dengan beberapa pihak lagi. Antaranya bertemu dengan Mr Tsujimoto Tadashi dari Singapura. Beliau adalah pengamal dan pengajar rawatan kaedah ESP Cosmic Energy. Di samping itu kami bertemu kembali dengan rakan-rakan aktivis EM dari Johor dan Sabah.

(Dari kiri: penulis, keluarga Raymond dari Johor, rakan dari Sabah)

Kunjungan dua hari ke Pulau Pinang sunguh bermakna kepada saya. Ia telah menguatkan lagi keyakinan untuk terus memajukan teknologi EM dan mengembangkannya di kalangan masyarakat Malaysia khasnya. Jaringan hubungan itu banyak manfaatnya kerana ia memudahkan usaha pertukaran informasi dan berkongsi pengalaman. Lebih penting lagi ialah sokongan dan solidarit dalam organisasi EM.

Waktu ini belum wujud lagi organisasi khusus memajukan EM, Cuma ia digerakkan oleh kalangan aktivis secara individu dan syarikat-syarikat tertentu. Adalah diharapkan jalinan baik antara aktivis-aktivis EM ini akan akhirnya mewujudkan sebuah organisasi yang mantap untuk mengembangkan EM di Malaysia.

(Dari kiri: Abdullah, Shahabudin, Liza Yong, Dato' Dayang Mahani (kedua-duanya dari Sabah), penulis)

No comments:

Post a Comment