Sunday, March 8, 2009

Bukit Gantang: gempar politik dan realiti hidup


Sewaktu blog ini ditulis Bukit Gantang menjadi fokus minda dan menjadi lokasi tumpuan, khususnya kepada orang-orang politik kerana pilihanraya kecil Parlimen Bukit Gantang P59 akan diadakan pada 7 April depan. Pilihanraya ini diadakan setelah kematian ahli Parlimennya, saudara Roslan Shaharom. Beliau pernah menjadi teman sekamar ketika kami bersama-sama menghadiri program TOT di Kuala Trengganu awal 2005 lalu. Malangnya sejak beliau menang pilihanraya 2003 dan menjadi Ahli Parlimen Bukit Gantang, kami tidak sempat bertemu lagi, hinggalah akhirnya saya mendapat sms pada hari beliau kembali ke RahmatulLah. Kebetulan hari itu saya berada jauh di Kota Kinabalu. Hanya doa dipohon semoga Allah menerima beliau dan amal baiknya, amin!

Bukit Gantang adalah pekan kecil (kalau boleh dikatakan pekan), mempunyai beberapa buah kedai runcit, kedai kopi, gerai-gerai tempat memasar hasil kampung, terutama durian dan buah-buahan ketika musim buah. Seingat saya sejak tahun 60 hinggalah sekarang, pembangunan fizikal pekan Bukit Gantang tidak ada yang dapat dibanggakan. Ianya masih macam dulu-dulu juga. Yang berbezanya nama Bukit Gantang kini lebih gah apabila ia mewakili sebuah kawasan Parlimen yang dulunya dikenali sebagai Larut Matang dan Selama. Sebelumnya ia pernah menjadi DUN, tetapi hari ini ia berada dalam DUN Changkat Jering.

Semalam saya baru pulang ke Bukit Gantang, ke kampung tumpah darah di Kg Bercat. Biasanya balik kampung adalah untuk ziarah keluarga yang masih hidup, di samping melewati persemadian orang-orang tersayang yang telah kembali ke RahmatulLah. Untuk masuk ke kammpung kami, mahu tak mahu terpaksa melewati tanah perkuburan di luar. Walaupun sudah lama meninggalkan kampung laman kerana tuntutan hidup, namun kata orang 'tempat jatuh lagi dikenang, ini kan pula tempat bermain'.

Ketika melewati lebuhraya berhampiran hentian sebelah Bukit Gantang, kelihatan kibaran bendera parti-parti politik didirikan di jejantas untuk ke kampung kami. Perang bendera nampaknya dah bermula, biarpun perang poster belum lagi. Waktu ini hanya cerita tentang beberapa nama calon baik BN mahupun PR yang didengar. Namun hakikatnya hanya akan diketahui pada hari penamaan calon 29 Mac nanti.

Orang politik mempertaruhkan Parlimen Bukit Gantang untuk meraih cita-cita politik mereka. Ia sudah mula menjadi lokasi tumpuan orang politik dari luar, dari luar daerah juga dari negeri-negeri lain. Sudah ada rumah-rumah kosong yang disewa oleh kumpulan parti politik dari luar untuk dijadikan markas operasi mereka. Sudah ditakdirkan Parlimen Bukit Gantang turut terlibat dalam kekusutan politik negeri Perak apabila seorang ADUN yang mengisytiharkan keluar parti (PKR) menjadi wakil bebas adalah ADUN Changkat Jering yang berada dalam Palimen Bukit Gntang. Ketika politik Perak masih kecoh dengan dua Menteri Besar, pemecatan Menteri Besar pilihan rakyat dan perlantikan Menteri Besar baru, dan pelbagai isu politik yang sangat bercelaru, Parlimen Bukit Gantang perlu pula menghadapi pilihanraya kecil akibat kematian penyandang kerusi tersebut.

Apakah ia satu suratan atau hanya kebetulan? Ia menjadi suratan yang akan membawa beberapa indikasi baru kepada politik Perak. Sejak kekecohan isu Menteri Besar hingga waktu ini, politik negeri Perak menjadi begitu bercelaru tanpa kelihatan ada penyelesaiannya dalam waktu terdekat. Masing-masing pihak BN mahupun Pakatan Rakyat cuba memberi justifikasi kepada tindakan masing-masing melalui penafsiran undang-undang berkaitan. Masing-masing yakin sudut pandangan mereka betul. Begitulah apabila undang-undang ditafsirkan. Akhirnya semua akan berakhir di mahkamah, dan ini tentulah memakan waktu. Soalnya rakyat negeri Perak menjadi mangsa akibat perebutan kuasa parti-parti politik terlibat. Pentadbiran kerajaan negeri terganggu. Banyak polisi pentadbiran tidak dapat diterjemahkan dengan berkesan akibat kegawatan politik ini.

Suara rakyat yang akan disalurkan melalui kertas-kertas undi pada 7 April nanti akan menentukan pendirian dan kemahuan sebenar rakyat, terutama penduduk Bukit Gantang. Keputusan tersebut juga nantinya akan menggambarkan satu pandangan baru kemahuan rakyat negeri Perak, dan ia sepatutnya diambilkira dalam membuat keputusan-keputusan politik yang sepatutnya membantu merungkai kekusutan politik Perak hari ini.

Kempen pilihanraya kecil P59 dijangka hangat memandangkan Bukit Gantang turut terlibat dalam kekusutan politik Perak waktu ini. Memandangkan pentingnya keputusan pilihanraya ini, parti-parti yang akan bertanding pastinya akan memanfaatkan isu politik semasa Perak sepenuhnya. Mengikut kebiasaan, bukan sahaja pemimpin politik atasan akan turun padang, tetapi juga projek dan wang ringgit akan turut dibawa turun padang.

Waktu pilihanraya ini orang Bukit Gantang akan ditatang bagaikan minyak penuh. Macam-macam pemberian akan diberi termasuk janji-janji manis. Semuanya klise politik. Selepas pilihanraya nanti, Bukit Gantang akan terus dengan kehidupannya seperti dahulu juga. Tiada janji menarik yang boleh diberi untuk mereka. Rata-rata kemajuan infrastruktur sudah hampir sempurna di sana. Janji-janji pembangunan sudah tidak berkesan lagi. Orang Bukit Gantang seperti juga pengundi tempat lain sudah tidak dapat lagi menerima BN apabila mereka memberi undi kepada PR dalam pilihanraya 2008 yang lalu. Bendahari UMNO tumbang di Parlimen manakala ADUN Cangkat Jering juga tumbang di tangan PR. Orang Bukit Gantang sudah tidak yakin dengan pemimpin BN terutama bekas ADUN, biarpun dia anak tempatan. Rakyat melihat gelagat tipikal orang politik BN yang hanya menggendutkan diri dan kroni, sedang kebajikan penduduk diabaikan. Rakyat akhirnya menghukum wakil rakyat mereka yang tidak tahu menghargai undi yang diberi.

Rakyat Bukit Gantang akan tetap meneruskan kehidupan mereka seperti biasa apabila pilihanraya 7 April ini berlalu. Mungkin hanya beberapa kerat yang mendapat bonus pilihanraya, yang lainya akan melalui kehidupan serupa selepas ini. Orang kampung akan terus mengharungi kehidupan sukar kerana aktiviti pertanian tidak lagi aktif sebagaimana masa lalu. Sawah sudah hampir tiada lagi. kilang padi sudah lama tutup. Kebun getah sudah berkurangan apabila ditebang pokok getahnya, manakala yang lain menggantikannya dengan tanaman kelapa sawit. Banyak juga bukit-bukit yang diterokai dulunya kini ditinggalkan kerana banyak tenaga kerjaya sudah tiada lagi di kampung. Generasi muda keluar dari kampung mencari kehidupan di luar, manakala yang tinggal hanya orang-orang tua yang tidak lagi produktif.

Heboh politik hanya sekejap, ketika pilihanraya. Selepas ini Bukit Gantang akan sepi kembali. Bukit Gantang memerlukan bukannya gegar politik tetapi suntikan pembangunan yang dapat dinikmati oleh penduduknya. Penduduk Bukit Gantang rata-rata adalah orang bukit dan orang laut. Geografinya dilingkungi bukit bukau di belakangnya Gunung Bubu, antara gunung tertinggi di negeri Perak. Sementara pantainya luas meliputi Kuala Sepetang dan Trong. Penduduknya akan kembali mendaki bukit dan turun ke laut mencari pendapatan mereka kerana mereka adalah petani dan nelayan.

Bukit Gantang perlu dibangunkan melalui ciri-ciri geografinya, iaitu tumpuan kepada pembangunan pertanian dan perikanan. Membangunkan kedua bidang ini bermakna membangunkan rakyat di sini. Aset utama pertanian masih lumayan. Tanah pertanian masih luas kerana tanah-tanah yang dulunya sawah dan kebun masih tidak berubah status. Malahan yang berubah ialah ianya terbiar tidak diusahakan. Pendekatan dan teknologi pertanian baru boleh diterapkan untuk membawa hasil yang lebih produktif. Aktiviti pasca pertanian atau aktiviti hiliran juga sesuai diterapkan. Apa yang penting pembangunan pertanian memerlukan model dan coach. Orang kampung selesa dengan sikap tunggu dan lihat. Mereka memerlukan orang lain melakukannya dahulu dan tunjukkan hasilnya.

Penerapan teknologi dan sumber pertanian baru boleh dibawa ke sana. Hari ini orang beralih kepada tanaman-tanaman bernilai tinggi, umpamanya pokok karas untuk gaharu, vanila, herba dan tapak semaian. Tanaman herba misalnya boleh mendatangkan pendapatan bernilai tinggi, tetapi memerlukan pasaran terjamin. Aktiviti akuakultur dan ternakan adalah aktiviti bernilai tinggi yang boleh diusahakan. Pihak berkuasa pertanian dan perikanan tempatan boleh membantu.

Bukit Gantang terkenal dengan duriannya. Keenakan duriannya terkenal ke seluruh negara. Namun begitu raja buah ini tidak lagi menjanjikan kemewahan kepada pemduduk Bukit Gantang, sebagaimana tiga empat puluh tahun lalu. Masa dah berubah, durian sudah banyak terdapat di daerah-daerah lain, sehingga musim durian pun dah tiada. Di Kuala Lumpur, saban waktu durian boleh dibeli. Kejatuhan harga durian tidak dapat dilihat secara positif untuk mencari alternatif kepadanya. Tak ramai orang kampung yang mahu membuat lempuk durian dan tempoyak secara komersil. Harga durian memang rendah ketika ia melambak di pasaran tetapi harga lempuk dan tempoyak akan stabil sepanjang masa, dan ia boleh dijual di luar musim durian. Sepatutnya sudah ada bengkel kecil di sini yang mengusahakan projek lempuk dan tempoyak secara komersil.

Gambar: almarhum Hj Ruslan Shaharom

No comments:

Post a Comment