Friday, March 27, 2009

Bukit Gantang: imbauan kenangan dan impian ...

Ketika blog ini sedang ditulis, pemimpin dan ahli-ahli UMNO sedang bersidang dalam Perhimpunan Agung di PWTC. Semalam adalah detik mendebarkan apabila keputusan pemilihan pucuk pimpian diumumkan. Timbalan Presiden, tiga orang Naib Presiden dan 25orang Ahli Majlis Tertinggi dipilih. Dan keputusan sudah diumumkan. Semua orang sudah maklum.

Rabu, dua hari lalu saya kembali lagi ke Bukit Gantang, bukan balik berkempen, tetapi balik kampung, buat sedikit projek di kampung. Suasana pilihanraya sudah mula terasa apabila di sepanjang jalan dari Bukit Berapit ke pekan Bukit Gantang penuh dengan bendera parti-parti yang akan bertanding, iaitu UMNO/Barisan dan Pas/PR. Bendera kecil besar memenuhi pinggir jalan. Sungguhpun menurut Suruhanjaya Pilihanraya, kempen begini tidak dibenarkan sebelum tarikh penamaan calon yang akan diadakan pada 29hb. Mac nanti; namun kedua-dua belah baik BN mahupun PR sudah mula berkempen, sekurang-kurangnya dengan perang bendera.

Ketika orang UMNO berkampung di PWTC, orang-orang Pakatan Rakyat/PAS siang malam bekerja keras bergerak memastikan jentera pilihanraya mereka telah melakukan yang terbaik untuk memenangi kerusi Palimen Bukit Gantang. PAS sudahpun mengumumkan calonnya, Datuk Ir Nizar Jamaluddin. Sentiasa ada aktiviti di markas-markas mereka.

Kampung kami sebuah kampung kecil yang dikenali sebagai Kampung Bercat. Kini ia dikenali sebagai sub-kampung atau sebahagian daripada komuniti Kampung Cheh. Kampung kami dikenali sebagai Bercat, mengambil nama sejenis ikan seakan-akan ikan haruan, tetapi saiznya agak kecil. Kampung kami diterokai oleh sekumpulan orang-orang Fatani yang datang dari selatan Thailand. Moyang kami, Haji Ismail adalah orang yang mula membuka penempatan kampung Berchat. Beliau bersama saudara maranya datang dari Fatani melalui laluan Grik, lalu membuka penempatan di lokasi sekarang. Mereka berkembang biak melahirkan beberapa generasi, dan penulis adalah generasi keempat Haji Ismail. Seperti tradisi orang Fatani, Haji Ismail merantau membuka penempatan baru, kemudian membuka pondok pengajian agama.

Seingat saya waktu kecil-kecil dahulu (tahun lima puluhan) masih ada lagi beberapa buah pondok tempat tinggal mereka yang belajar (memondok) atau sentri dari luar daerah. Pondok-pondok kecil dari kayu yang begitu ringkas dan sangat sederhana dibina sendiri oleh pelajar-pelajar yang mahu belajar (memondok) di situ. Lokasinya di sekitar surau tua. Lokasi pondok juga terdapat di hujung kampung (dikenali sebagai Kepala Bendang) di mana terdapat sebuah sekolah agama atau madrasah yang dikenali sebagai Madrasatul Falah. Di situ juga terdapat sebuah rumah agak besar kepunyaan Haji Abdullah Senawi. Beliau dikenali sebagai Tuan Guru kerana beliau yang mengurus madrasah dan mengajar orang-orang kampung dan juga pelajar pondok di situ. Haji Abdullah adalah menantu kepada Haji Ismail, nenek saya.

Pondok di kampung kami tidaklah terkenal sebagaimana pondok-pondok pengajian di Fatani atau di Kelantan. Namun begitu jasanya tidak juga kecil. Seorang tokoh agama terkenal di Perak, Al-Marhum Tuan Haji Ahmad Sungei Petai (Sungei Petai adalah nama kampung tidak juga jauh dari Kampung Bercat), pernah belajar di sini. Tuan Guru Haji Ahmad kini diwarisi oleh beberapa orang anak yang juga dikenali sebagai ulamak. Datuk Haji Hassan Hj Ahmad, kini Mufti Pulau Pinang; Datuk Hj Salleh Hj Ahmad, bekas Yang Dipertua Persatuan Ulamak Mlaysia, juga Pensyarah di Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya.

Selain itu Almarhum Tuan Haji Hussein Che Dol, pengasas pondok Guar Chempedak, Kedah juga mempunyai hubungan rapat dengan Kampung Bercat. Beliau berkahwin dengan orang Bercat. Saya tidak pasti beliau pernah belajar di pondok Bercat atau tidak, tetapi hubungan beliau dengan beberapa keluarga di kampung kami begitu akrab.

Seingat saya, sekitar tahun 60han, aktiviti sekolah pondok sudah tiada lagi. Hanya bersisa beberapa buah pondok usang sebagai sejarah. Namun begitu aktiviti Madrasah Al-Falah terus berjalan. Ia dikenali sebagai sekolah rakyat yang dibiayai sendiri oleh sumber wakaf dari orang-orang kampung. Saya sendiri adalah lepasan (alumni) Madrasah Al-Falah dan latar belakang pendidikan agama di situ menjadi asas kepada pendidikan yang saya lalui kemudiannya.

Madrasah Al-Falah adalah sekolah awal yang memberikan pendidikan agama kepada kami. Kami belajar di sana pada sebelah petang, kerana sesi pagi kami bersekolah biasa - sekolah kebangsaan di Kampung Cheh. Kini sekolah itu telah dikenali sebagai Sekolah Kebangsaan Sultan Abdullah, Kg Cheh. Di Madrasah Al-Falah kami diajar dan dibimbing oleh ustaz-ustaz lulusan pondok dan sekolah agama. Sebahagian mereka datang dari luar daerah. Kami diajar subjek agama dan bahasa Arab cara lama, perlu menghafal nahu dan saraf. Belajar waktu itu sangat sinonim dengan rotan. Lupa menghafal pelajaran, akan dirotan ustaz. Rotan waktu itu adalah hal biasa! Dalam kelas saya adalah yang termuda (tidak mengikut umur), namun begitu sepanjang lima atau enam tahun di situ, nombor satu adalah milik saya.

Selain pelajaran biasa, satu yang istimewa di sini ialah latihan praktikal (pembangunan sahsiah - soft skill) yang diwajibkan kepada semua pelajar. Setiap hari khamis (hujung minggu), kami diwajibkan menjalankan aktiviti mengaji al-Quran (tarannum), berpidato, berbahas dan bernasyid dalam majlis yang dihadiri guru-guru dan semua pelajar. Di sinilah kami belajar berpidato (public speaking), memberanikan diri berucap di depan khalayak ramai. Setiap tahun waktu ihtifal (hari penyampaian hadiah tahunan), pertandingan membaca al-Quran (musabaqah tilawah), pertandingan syarahan, nasyid akan diadakan. Setiap tahun kami mengambil bahagian, dan saya tidak pernah ketinggalan mengambil bahagian dalam pertandingan syarahan atau pidato. Saya tidak pernah menjadi johan, hanya di tempat kedua sahaja. Bakat berpidato yang digilap di sini begitu bermakna kepada diri saya, kerana ia menjadi asas sehingga bakat tersebut berkembang ketika di sekolah menengah dan Kolej. Ketika di Universiti (1976) saya pernah menjuarai pertandingan tafsir al-Quran peringkat universiti/ kolej unversiti tempatan. Malahan keupayaan mengendalikan latihan dan kemahiran public speaking yang ada ini adalah berkat asuhan ustaz-ustaz di Madrasah Al-Falah dulu. Syukran kasiran kepada Ustaz Abu Bakar, Ustaz Yusuf, Ustaz Teridi, Ustaz Abd Majid (sebahagian mereka telahpun meninggal), kerana telah mendidik dan mengasuh kami menjadi orang.

Hampir setengah abad sudah, saya meninggalkan alam persekolahan di Madrasah Al-Falah. Kini perubahan telah sangat banyak berlaku sepanjang tempoh tersebut. Secara fizikalnya, bangunan madrasah (yang terakhir dibina dari batu) masih berdiri lagi, namun pengajiannya sudah tiada lagi. Madrasah yang penuh bersejarah kini ditinggalkan sepi sendiri, tiada lagi murid-murid belajar di situ. Entah kenapa, saya tidak mendapat jawaban yang pasti dari orang-orang kampung. Kini anak-anak kampung yang mahu belajar agama terpaksa keluar ke kampung berhampiran untuk belajar. Suatu yang sangat menyedihkan. Dahulu anak-anak kampung luar datang berbondong-bondong belajar di Madrasah Al-Falah kerana tidak banyak sekolah rakyat ketika itu, di samping itu nama Madrasah Al- Falah juga terkenal di daerah Larut Matang Dan Selama.

Dalam hati kecil saya kerinduan kepada kampung laman masih kental. Kata orang 'tempat jatuh lagi dikenang; inikan pula tempat bermain'. Kerinduan itu disemai dalam impian untuk 'balik kampung' dan lakukan sesuatu yang bermakna di sana. Namaun begitu kesibukan menguruskan kehidupan di luar kampung menyebabkan sudah sekian lama impian tersebut tersimpan di sudut hati, belum dapat direalisasikan lagi.

Impian untuk melahirkan IPAL masih kuat. Sudah dilakar di kertas (kertas kerja). Tanah pun sudah sedia. Kalau ada rezeki insyaAllah ia akan dijelmakan juga. IPAL masih belum dapat diceritakan lagi. Biarlah ia sendiri lahir menonjolkan dirinya sendiri, dan orang akan mengetahuinya kemudian. IPAL akan memberikan impak kepada orang-orang kampung, kepada orang-orang kampung sekitar, dan masyarakat Bukit Gantang umumnya.

Biarlah orang politik mengambil apa yang mereka mahu dari Bukit Gantang, namun orang Bukit Gantang menantikan sesuatu yang lebih bermakna daripada janji-janji manis orang politik. Hanya orang Bukit Gantang sahaja yang mampu memberikan sesuatu yang boleh membangunkan kehidupan mereka. Politik hanya akan banyak mengambil dan kurang memberi. Inilah pelajaran dari sejarah lebih 50 tahun lalu. Orang Bukit Gantang perlu belajar dari sejarah, dan bangunkan sendiri kehidupan kita terutama di di bidang ekonomi dan pendidikan.

No comments:

Post a Comment