Wednesday, May 20, 2009

Sinaran Sukma: bersinar lagikah sukma orang Taiping?


Ketika menatap Majalah Susila terbitan Persatuan Sinaran Sukma tahun 1976, saya mengulang baca rencana di halaman 3 bertajuk Sejarah Sinaran Sukma yang ditulis oleh Hawari Che Teh. Rencana pendek satu halaman itu ringkas sahaja, tetapi isinya benar-benar menarik dan perlu dibaca dan direnungkan kembali.

Rencana tersebut mengulas tentang sejarah Sinaran Sukma secara ringkas. Sinaran Sukma adalah penerbit kepada Majalah Susila, dan saya adalah Pengurus penerbitan majalah ini. Majalah ini mencatatkan tarikh ia diterbitkan ialah Jun 1976. Pada kulit luarnya tercatat Jilid 1 Bilangan 1 1976. Ketika majalah ini diterbitkan saya sudah berada di tahun 1 univesiti. Majalah ini dikirimkan kepada saya dan saya sudah lupa siapa yang mengirimkannya. Namun saya pasti mereka pastilah rakan-rakan yang bersama-sama mengusahakan majalah ini. Hanya kami berempat yang bekerja menerbitkannya, iaitu Cikgu Adnan Yusof, Cikgu Hawari Che Teh, Fadzlan Yahya dan saya sendiri. Cikgu Nan dan Cikgu Hawari telah tiada lagi.

Seingat saya majalah ini diusahakan ketika saya berada di Taiping sekitar tahun 1971-72. Kemudian saya meninggalkan Taiping kerana belajar di Maktab Perguruan di Pulau Pinang. Tahun 1975 saya bertugas, mengajar di Pahang, kemudian belajar semula di UKM pada tahun 1976. Ini bermakna Susila mengambil masa hampir empat tahun untuk diterbitkan. Demikianlah sulitnya menerbitkan sebuah majalah, kerana sebab-sebab yang saya sendiri tidak tahu.

Aneh juga sebagai seorang Pengurus, dia tidak mengetahui tentang itu semua. Sebetulya nama saya tercatat sebagai Pengurus, tetapi urusan sebenarnya dijalankan oleh Fadzlan Yahya dan dua lagi rakan kami. Saya hanya menguruskan hal-hal penerbitan dan percetakan. Hal-hal kewangan dan urusan iklan saya tidak mengetahui langsung. Saya telahpun selesaikan tugas saya iaitu menyediakan kulit majalah, yang mana saya sendiri menggunakan sedikit kebolehan melukis, melakarkan gambar YAB Tun Hussein Onn menggunakan pensil hitam.

Oleh kerana peranan saya kecil sahaja, dan saya pula masih perlu belajar di Maktab waktu itu, maka saya tidak pernah lagi bertanya mereka tentang majalah ini. Apa lagi selepas 1972 saya jarang sekali bertemu dengan mereka semua. Sekali sekala saya hanya mendengar berita dan khabar daripada kawan-kawan lain. Terakhir saya mendengar Cikgu Nan dan Cikgu Hawari sudah tiada lagi. Sebenarnya mereka berdua ini jauh beza usianya dengan saya dan Fadzlan.

Ingatan kepada mereka kembali segar, terutama apbila menyemak semula naskah Susila ini. Ingatan kepada majalah ini muncul ketika saya menulis tentang pengalaman di Taiping dalam blog. Lantas saya mencari naskah ini di perpustakaan Baitul Hikmah, perpustakan kami sekeluarga. Saya membelek dan menyelak helai demi helai halaman majalah ini. Apabila terbaca nama-nama Cikgu Nan, Ckgu Hawari, Fadzlan Yahya, Dr Dali, ingatan saya ke tiga dekad silam segar kembali. Mereka adalah rakan-rakan yang rapat ketika itu, biarpun saya sangat muda usianya berbanding dengan mereka. Namun satu hal saya tidak dapat melupakan, bagaimana mereka boleh menerima saya untuk bersama mereka. Mereka adalah orang-orang berpengalaman, doktor, guru dan mereka juga adalah tokoh politik yang ada nama di daerah Larut Matang; sedangkan saya masih muda dan mentah lagi.

Hari ini ketika membaca rencana tulisan Cikgu Hawari tentang Sinaran Sukma, menyebabkan saya merasa ingin menyorot kembali sejarah Sinaran Sukama itu. Walaupun saya turut bersama mereka dalam persatuan itu, tetapi ketika itu saya tidak merasakan ianya begitu penting, sebagaimana saya rasai sekarang. Oleh kerana mereka ini sudah tiada, agak sukar untuk menyorot kembali sejarah Sinaran Sukma yang begitu berjasa kepada masyarakat di Taiping khususnya.

Marilah kita kongsi tulisan Cikgu Hawari ini:

"Diantara beberapa banyak persatuan-persatuan dalam kawasan ini, ada terselit sebuah persatuan kebudayaan dan kesenian Melayu yang dinamakan Persatuan Sinaran Sukma Larut dan Matang. Persatuan ini laksana sebuah bintang di langit daerah Larut dan Matang. Kalau pun cahayanya tidak seterang bintang-bintang yang lain, namun kewujudannya tidaklah dapat dinapikan.

Ertikata "Sinaran Sukma" mengikut huraian pengasas-pengasas dan penaja-penajanya seperti berikut:
Sinaran bererti: pancaran cahaya
Sukma bererti: Jiwa atau nyawa
jadi, paduan perkataan: "Sinaran Sukma" bererti: "Pancaran cahaya jiwa atau pancaran cahaya nyawa. Dengan kata lain Sinaran Sukma bererti "pancaran jiwa yang hidup".

Mengikut catitan yang dapat dikesan, bahawa Persatuan Sinaran Sukma ini ditubuhkan oleh dua golongan manusia: pejuang seni dan pejuang kemerdekaan. Golongan pejuang kemerdekaan tanahair terdiri daripada penyokong-penyokong partai Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM) dan Angkatan Pemuda Insaf (API).

Peristiwa tertubuhnya persatuan ini bermula dalam tahun 1940an. Akhir tahun 1947 berlaku bah (banjir) besar di Kuala Kangsar dan beberapa kawasan lain yang berhampiran dengan Sungai Perak. Dalam banjir tersebut banyaklah orang-orang yang menderita kerana kehilangan harta dan sebagainya.


Dua golongan di atas berkumpul dan berbincang untuk menolong mangsa-mangsa bah itu. Mereka mengadakan pertunjukan sandiwara berjudul "Keris Melaka" di Dewan Bandaran Taiping. Berikutnya mereka bentuk satu kumpulan yang mereka namakan: "Taiping Malay Dramatic Group". Supaya persatuan itu kekal dan dapat memberikan derma baktinya kepada masyarakat dengan berpanjangan, akhirnya dalam tahun 1950 mereka mengambil persetujuan supaya persatuan tersebut didaftarkan dengan nama: Sinaran Sukma Larut dan Matang (Malay Dramatic Association) telah diluluskan pendaftarannya pada 25hb. Julai 1950 dengan nombor pendaftaran Pk. 97/50.

Sinaran Sukma ialah satu badan kebudayaan yang berasaskan kebajikan. Intisari dasar atau tujuan tersebut didirikan ialah:
1. Menggalakkan umat Melayu dalam lapangan kesenian dan kebudayaan.
2. Menghidupkan semangat kesenian Melayu dan berusaha meninggikan derajatnya.
3. Mengasuh serta memperbaiki budi-pekerti serta masyarakat hidup kebangsaan Melayu mengikut aliran zaman.
4 Menghebah serta mencerminkan ketinggian kesenian serta kebudayaan Melayu.
5. Menimbulkan bakat atau kebolehan dalam syarahan, bunyian-bunyian dan lakonan.
6. Menggalakkan umat Melayu dalam lapangan karang mengarang dan persuratan.


Berdasarkan catatan Cikgu Hawari itu, jelaslah Sinaran Sukma adalah sebuah pertubuhan yang lama dan bersejarah. Bergerak sejak tahun 1947 dan secara rasmi didaftarkan pada thun 1950. Bermakna hampir 60 tahun usianya. Saya tidak pasti apakan ianya masih wujud dan aktif sehingga ke hari ini. InsyaAllah saya akan berusaha menyemak statusnya dan cuba mengesan apakah ia masih hidup atau sebaliknya.

Ketika Majalah Susila ini diterbitkan pertengahan tahun 70an, ia masih hidup. Cikgu Hawari sendiri pernah menjadi Setiausahanya pada tahun 1970-71. Menurut catatan Cikgu Hawari, beliau menyertai Sinaran Sukma dalam tahun 1970. Beliau pernah mendengar persatuan ini pernah menubuhkan Barisan Bertindak Bahasa Kebangsaan Taiping (1965), menganjurkan ceramah sastra membantu pelajar STP dan lain-lain.

Memandangkan Sinaran Sukma adalah sebuah pertubuhan yang bersejarah dan punya peranannya tersendiri bagi memajukan masyarakat Melayu Taiping, dan Taiping sendiri dikenali sebagai bandar warisan; maka masyarakat Taiping perlu menyorot kembali sejarah ini. Sekiranya Sinaran Sukma masih lagi hidup, tentulah kita patut terus menyokong dan mengaktifkannya. Walaupun ia sebuah pertubuhan berasaskan kebudayaan tetapi penghayatan kebudayaan yang luas akan membolehkan kita menggerakkannya ke arah aktiviti yang lebih dinamik dan pelbagai.


Atas: pemandangan Taman Tasik Taiping yang indah. Bawah: pemandangan Zoo Taiping.

No comments:

Post a Comment