Tuesday, May 5, 2009

K.Trengganu dan alam pesisirnya


1 Mei adalah hari pekerja, dulunya dikenali sebagai hari buruh. Cuti hari pekerja ini membawa kami sekeluarga ke Kuala Trengganu, bandaraya warisan pesisir, ibu negeri Trengganu. Kunjungan ini sempena majlis perkahwinan anak saudara, di samping menziarah anak, menantu serta cucu tunggal yang berkhidmat di Kuala Trengganu.

Kuala Trengganu sepertimana 40 tahun dahulu ketika pertama kali menjejak kaki ke sini, mempunyai auranya tersendiri. Sebagai sebuah bandar (kini bandaraya) yang berada di pinggir kuala, sesuai dengan namanya, ia memiliki aset alaminya yang menarik kerana ada daratan, ada lautan, ada laut dan ada kuala sungainya. Wujudnya beberapa buah pulau di kuala telah membantu Kuala Trengganu berkembang menjadi bandaraya pesisir yang berpotensi untuk dikunjungi sebagai sebuah destinasi pelancongan lokal mahupun global. Kini Pulau Wan Man telahpun dimajukan dengan tersergamnya Kompleks Taman Tamddun Islam.

Uniknya Kuala Trengganu kerana orang masih menghargai sungai dan laut. Air masih dijadikan alat perhubungan yang masih berkesan. Dulunya sebelum dibina jambatan Sultan Mahmud, perhubungan antara Seberang Takir dan bandar Kuala Trengganu adalah menggunakan jalan air, iaitu berperahu. Hanya itulah satu-satunya kenderaan yang dapat membawa penduduk Seberang Takir ke bandar. Pengangkutan itu dikenali sebagai Perahu Penambang. Nama ini mungkin ada kaitan dengan perkhidmatan yang mengenakan tambang, lantas ia disebut penambang. Hari ini fungsi perahu penambang masih berkesan. Masa menyeberang dengan perahu penambnag lebih pendek iaitu kira-kira sepuluh minit sahaja, berbanding masa yang lebih lama menyeberang menggunakan jambatan Sultan Mahmud. Kos kewangan dan kos masa tentu dapat dijimatkan dengan menyeberang menggunakan perahu atau bot penambang. Di sepanjang tebing sungai sebelah bandar terdapat banyak jeti-jeti yang digunakan untuk orang awam, jabatan-jabatan kerajaan dan juga khusus untuk nelayan. Jeti-jeti ini terus berperanan sebagai lokasi penting bagi aktiviti bot, perahu dan kapal-kapal nelayan dan bot-bot jabatan Kerajaaan. Kini kapal persiaran mewah telahpun berlabuh di kuala.

Pasar Kedai Payang adalah sebuah lokasi penting dan bersejarah. Ia masih terus popular di kalangan pelancong dari luar dan juga penduduk tempatan. Nama Kedai Payang ini berasal dari nama perahu payang, iaitu perahu tradisi orang Trengganu. Oleh kerana sejak dauhulu lagi Kedai Payang ini mejadi tumpuan perahu-perahu payang berlabuh memunggah dan mengisi barangan perniagaan, maka lokasi tersebut dikenali sebagai Kedai Payang. Kini ia telah menjadi sebuah kompleks pasar basah di bahagian bawahnya, manakala di atasnya dijadikan bazar beli-belah khususnya pakaian. Dari laut, Pasar Kedai Payang ini kelihatan sebagai pasar terapung, dengan tiang-tiangnya di dalam air.

Kini sebuah kompleks yang besar dan menarik dikenali sebagai Plaza Warisan baru sahaja siap digunakan. Sungguhpun ia dibangunkan lebih moden dan selesa, namun ia nampaknya tidak dapat menandingi Pasar Kedai Payang. Orang masih ramai ke Kedai Payang untuk beli-belah terutama pakaian batik, sutera dan songket. Sungguhpun suasana di Kedai Payang agak sesak dan kecil, namun popularitinya sukar ditandingi kompleks lain.

Trengganu terkenal dengan batiknya. Sungguhpun Kelantan juga mempunyai batik, namun batik Trengganu ada keistimewaannya. Batik moden dengan bahan dan reka coraknya yang sentiasa mengikut trend mendapat sambutan ramai. Sungguhpun harganya agak mahal, namun peminatnya masih ramai. Lebih-lebih lagi sekarang ini pegawai Kerajaan perlu memakai baju batik pada hari Khamis. Sebelum ini ia pernah dipakai pada hari Sabtu.

Selain batik, Trengganu terkenal dengan tenunan songket. Songket Trengganu masih mengekalkan corak tradisi di samping perubahan di segi warnanya. Selain batik dan songket, Trengganu juga terkenal dengan ukiran tembaganya. Makanan pula Trengganu dikenali dengan kerpok lekornya. Kawasan Losong dikenali sebagai lokasi pengusaha keropok lekor beroperasi. Di sepanjang jalan pantai dari Kuala Trengganu hingga ke Marang, terdapat banyak gerai menjual keropok lekor.

Pertama kali mengunjungi Taman Tamaddun Islam di Pulau Wan Man, kami mendapati ramai pengunjung lain turut serta. Kebetulan hari minggu, ramai pelancong luar Trengganu masih bercuti di sini. Kewujudan Taman Tamaddun Islam ini membawa imbauan pengunjung kepada sejarah keagungan Islam yang ditampilkan dalam bentuk replika masjid-masjid terkenal di seluruh dunia Islam. Replika ini dibina mirip bentuk asal, dikatakan menepati 90 peratus bentuk sebenar. Lebih 20 buah replika dibina di sini. Selain itu terdapat sebuah masjid sebenar yang dikenali sebagai Masjid Kristal di bina di sini. Di samping itu sebuah kompleks serbaguna juga dibina untuk digunakan bagi acara-acara tertentu dan juga untuk kegunaan orang awam.

Tiket masuk ke kompleks berharga RM10 dan RM20 untuk pelancong asing. Tiket ini termasuk RM3 kupon untuk makanan. Kemudahan trem dikenakan RM3 lagi. Satu tarikan lain di Taman Tamaddun Islam ini ialah aktiviti berperahu mengelilingi pulau-pulau di sekitar kuala. Dari atas perahu payang (berenjin) perjalanan satu jam benar-benar memanfaatkan kerana kita boleh melihat bandaraya Kuala Trengganu dan Kompleks Taman Tamaddun Islam dari arah sungai. Keindahannya amat berbeza dengan pemandangan dari darat. Di samping itu sepanjang pesisir yang dilalui, kita disajikan dengan pemandangan menarik pulau-pulau kecil yang ada sejarahnya tersendiri. DI pesisir Seberang Takir, kita menyaksikan bengkel-bengkel membuat bot dan perahu, dan juga jeti-jeti di perkampungan sekitarnya.

Aktiviti menyisir sekitar kuala ini elok dijadikan satu tarikan pelancongan. Ia perli diwarwarkan bagi menarik lebih ramai lagi pelanconga, baik pelancong tempatan mahupu pelancong asing, untuk menikmati keindahan alam semulajadi di samping melihat perkampungan pesisir di Seberang Takir dan lokasi-lokasi penting di pesisir bandaraya. Di Thailand misalnya, pelancong dibawa menyisir sungai Chao Phraya untuk melihat pemandangan perkampungan dari arah sungai. Aktiviti ini begitu popular di kalangan pelancong di sana, dan kosnya juga bukan murah.





Gambar atas: Plaza Warisan. Bawah: Masjid Suleiman, Turki, dan pemandangan bandaraya dari atas perahu (pandangan dari kuala).

No comments:

Post a Comment