Friday, July 3, 2009

Mencari Rawatan Alternatif


Hari ini rakyat Malaysia sudah mempunyai latarbelakang pendidikan yang tinggi. Oleh itu mereka sudah didedahkan kepada pelbagai maklumat yang meluas, dan bersikap terbuka. Dalam hal kesihatan, mereka juga sudah membuka fikiran dan mendedahkan diri kepada pelbagai sumber ilmu dan maklumat tentangnya. Hari ini bidang kesihatan tidak lagi dikuasai oleh golongan tertentu. Di zaman dahulu bidang perubatan bergantung kepada perawat yang dikenali sebagai bomoh, dukun, pawang, hakim, syaman dan pelbagai nama lagi diberi oleh semua bangsa kepada orang yang dapat membantu merawat ketika mereka sakit. Setiap amalan perawatan waktu itu banyak bergantung kepada sistem kepercayaan masing-masing. Oleh itu terdapat amalan perawatan yang mengaitkan dengan kepercayaan animisme dengan mengaitkan penyakit dengan unsur-unsur ghaib seperti hantu dan jin.

Zaman berubah. Saians telah mendekatkan manusia dan bidang perubatan kepada ilmu-ilmu baru yang membawa kaedah rawatan kepada sistem yang ma'kul, sistem rasional dan emperikal. Lahirlah perubatan moden yang berasaskan ilmu perubatan merangkumi aspek anatomi, fisiologi, farmakologi dan pembedahan. Perubatan moden berkembang sejak zaman Islam lagi dimajukan oleh tokoh seperti Ibn Sina. Ia kemudiannya dibawa ke Eropah dan dikembang majukan lagi. Eropah dan barat mengaku merekalah yang memajukan bidang perubatan moden. Sebenarnya Islam sudah mndahului mereka, dan apa yang ada adalah berasal dari perubatan orang Islam dahulu.

Perubatan moden dengan segala peralatan, teknologi canggih dan penyelidikan saintifik berterusan, masih lagi tidak dapat memberikan jawapan lengkap kepada permasalahan kesihatan manusia. Semakin banyak penyakit dapat diatasi, muncul lagi pelbagai gejala baru, dengan pelbagai nama termasuk penyakit bawaan virus. Ini bermakna peyelidikan perubatan tidak akan ada noktahnya.

Perubatan moden juga mengklasifikasikan beberapa gejala penyakit sebagai penyakit yang tak boleh sembuh (incurable diseade). Antaranya gejala yang banyak dihidapi iaitu diabetes, tekanan darah tinggi dan lain-lain. Tanggapan ini menyebabkan kalangan doktor mahupun pesakit mempunyai satu kepercayaan bahawa gejala penyakit tertentu memang tiada ubat atau penawarnya. Kata doktor, penyakit-peyakit ini hanya boleh ditekan, dikurangkan rasa sakitnya (killing the pain) namun ia tidak boleh sembuh total. Maka ramailah pesakit yang terus menerus bergantung dengan ubat-ubatan moden yang berasaskan kimia. Pengambilan ubatan ini hanyalah untuk mengurangkan, menekan sementara waktu dan menghilangkan rasa sakit sahaja. Akhirnya ramai pesakit kecewa dan terus menerus dengan tanggapan bahawa penyakitnya tidak boleh sembuh.

Apakah benar tanggapan begitu? Oleh kerana orang terlalu percayakan tanggapan perubatan moden, maka ramai tidak yakin apabila kita mengatakan 'semua penyakit boleh sembuh'. Kita tidak mengeluarkan kenyataan itu secara emosional atau tanpa fakta. Kita mengatakannya berasaskan maklumat, fakta dan data yang emperikal.

Oleh kerana sistem perubatan moden masih tidak dapat merawat sepenuhnya pelbagai penyakit, maka orang terpaksa mencari pilihan rawatan lain. Di sinilah muncul apa yang dikatakan sebagai rawatan pilihan atau rawatan alternatif. Rawatan pilihan ini tentulah luas dan pelbagai. Masing-masing pesakit berhak memilih mana satu cara rawatan pilihan mereka, berasaskan pengetahuan, maklumat, keyakinan dan bukti kemujaraban rawatan tersebut.

Hari ini terdapat banyak buku-buku tentang rawatan pilihan dalam pasaran. Kajian di barat menggariskan beberapa jenis rawatan yang dikenali melalui nama-nama rawatan ini. Antaranya Homeopathy, Naturopathy, rawatan herba, reiki, energi healing, ayurvadic, Rawatan Tradisisional China (TCM), Kompo, kaedah rukiah (Islamik), terapi gelombang warna, bekam, akupunture, dan lain-lain.

Oleh itu pesakit mempunyai banyak pilihan. Terpulang kepada sumber maklumat, kepercayaan dan keyakinan mereka untuk memilih mana satu rawatan alternatif yang sesuai dengan gejala penyakit yang dihidapi. Contoh pesakit yang mengalami patah tulang boleh mencari bomoh patah yang boleh merawat dengan kaedahnya tanpa perlu menjalani rawatan berbulan-bulan. Pesakit diabetes yang hendak dipotong kakinya, boleh mendapatkan rawatan terapi herba yang boleh merawat diabetesnya tanpa perlukan pembedahan. Begitu juga pesakit fibroid (ketumbuhan dalam rahim) boleh memilih herba-herba tertentu untuk merawat, tanpa pelukan pembedahan.

Ini semua rawatan pilihan atau rawatan alternatif. Apa yang penting setiap pesakit perlu mencarinya. Bagaimana mencarinya? Kita perlukan maklumat. Di mana mendapatkan maklumat? Maklumat kini mudah dicari. Melalui internet misalnya, pelbagai maklumat tentang kaedah rawatan, bahan-bahan ubatan dan kelebihan sesuatu jenis rawatan dapat diketahui. Atau bertanyakan orang yang anda percayai, doktor anda, rakan anda atau siapa sahaja yang anda kenali. Buat kajian anda sendiri, jangan percaya membuta tuli, kaji, selidiki, lihat bukti, kemudian barulah mencoba.


Luka yang boleh menyebabkan jari-jari dipotong, akibat diabetes. Rawatlah sebelum parah.

No comments:

Post a Comment