Saturday, February 13, 2010

ATC dan misi pendidikannya.


Februari ini adalah bulan yang penuh cabaran, di mana saya telah diberi amanah baru untuk memajukan ATC, sebuah projek baru berasaskan latihan. ATC bukanlah sebuah nama yang dikenali kerana ia sebuah entiti baru yang sedang bertunas, untuk sama-sama mencambahkan benih baru di bidang pendidikan/latihan.

Namun ia mungkin satu bekebetulan atau sudah disuratkan, ATC lahir dengan persiapan rapi, khususnya di segi fizikalnya. Ia terletak agak di pendalaman, di Jeneri, Sik, Kedah. Namun sebagai sebuah entiti pendidikan, ia sudahpun ditakdir berada dalam kelompok komuniti pendidikan kerana berjirankan sekolah menengah dan sekolah menengah agama yang sedia ada. Secara tidak langsung, ia akan menjadi rahmat kepada penduduk mukim Jeneri, apabila ia nanti dapat membawa masuk ramai orang dari luar ke sana. Pembangunan terancang ATC akan dapat menambahkan peluang kerja dan memeriahkan lagi kehidupan di sana. Segala-gala akan bergantung kepada perancangan dan perlaksanaan program pembangunan ATC ke hadapan.


ATC sedang bermula dengan aktiviti melatih para kontraktor berdaftar apabila ditauliahkan sebagai Pusat Latihan bertauliah oleh CIDB atau Lembaga Pembangunan Industri Pembinaan. Kontraktor negeri Kedah khususnya dan juga dari negeri-negeri jirannya akan dapat mengikuti pelbagai kursus yang diwajibkan oleh CIDB di sini. ATC menyediakan kemudahan penginapan yang selesa dan suasana persekitaran yang begitu kondusif untuk aktiviti pembelajaran.

Selain itu ATC sedang merancang untuk menjalin jaringan dengan agensi-agensi lain bagi mengatur program latihan vokasional dan lain-lain untuk masyarakat di Kedah amnya. Dengan persediaan fizikal sedia ada, membolehkan ATC pergi lebih jauh dalam bidang pendidikan/latihan. Tidak hairan sekiranya satu hari nanti ia akan berkembang menjadi sebuah kolej univesirti yang bakal menawarkan program-program unik khususnya untuk pembangunan komuniti usahawan.

No comments:

Post a Comment