Monday, April 13, 2009

Fatani, Bangkok, Gajah, Buaya dan Songkran.


8 April adalah hari yang bersejarah kepada penduduk Bukit Gantang dan rakyat Perak umumnya kerana semalam telah selesai pilihanraya kecil Parlimen Bukit Gantang P059. Rakyat Bukit Gantang telah memutuskan pilihan mereka dengan memeberikan kemenangan kerusi parlimen kepada Datuk Seri Mohd Nizar Jamaluddin. Calon UMNO/BN, Ismail Safian gagal untuk memenangkan partinya dalam pilihanraya kecil ini. Ismail adalah adik saudara (dua pupu) saya. Kami berkongsi nenek, iaitu Ismail, antara orang Fatani yang awal datang bermukim di Bukit Gantang (Kampung Kubu). Datuk beliau adalah Talib Ismail manakala datuk saya Hjh Gayah Ismail. Nama Ismail Safian sama dengan nama nenek kami, kerana nama Ismail adalah nama yang digemari oleh orang Fatani. Orang Fatani menyebut Ismail sebagai Semail atau panggilan hariannya Mail. Nama Ismail adalah nama yang mulia kerana ia nama seorang nabi, iaitu nabi Ismail anak nabi Ibrahim (as). Saya sendiri mempunyai dua orang nenek bernama Ismail. Mereka ialah datuk kepada ibu saya (sebelah ibu dan sebelah bapanya) kedua-duanya bernama Ismail. Kedua-dua mereka berasal dari Fatani, selatan Thailand, merantau ke Bukit Gantang membawa keluarga. Generasi kedua-dua Ismail ini kini berkembang biak di beberapa kampung termasuk Kampung Pauh, Kampung Kubu, Kampung Bercat dan Kampung Senduk. DI empat buah kampung ini, generasi Ismail begitu dominan. Dulunya keluarga kami penyokong-penyokong UMNO belaka. Datuk saya Hjh Gayah begitu bangga dengan lambang Kapal Layar iaitu lambang pakatan UMNO-MCA-MIC (sebelum BN). Beliau selalu bercerita pada kami (waktu kecil dulu) tentang kejayaan Tunku Abd Rahman. Kini ramai keluarga kami sudah menjadi penyokong PAS.

Pengaruh orang Fatani dalam politik Perak begitu dominan. Ramai tokoh politik Perak adalah dari golongan orang Fatani. Benarlah tanggapan orang terhadap imej orang Fatani yang merantau ke Perak dan Kedah sebagai orang-orang agama atau orang politik. Mereka akan membuka sekolah agama (pondok) atau aktif dalam politik. Senarai Menteri Besar Perak sejak awal hingga sekarang didominasi oleh orang-orang Fatani. Antaranya Datuk Ahmad Said, Datuk Wan Muhammad, Tan Sri Ghazali Jawi, Datuk Sri Kamaruddin Mat Isa, Datuk Seri Tajul Rosli Ghazali. Orang Fatani di Perak terdapat di daerah Gerik, Lenggong membawa ke Padang Rengas dan Bukit Gantang. Dari arah utara pula daerah Selama, Batu Kurau dan ke Taiping. Di Gerik, Selama, Batu Kurau dialek Fatani masih lagi pekat; manakala di kawasan lain dialek asli mereka sudah bercampur dengan dialek tempatan iaitu dialek Perak dan dialek Utara.

Darah perjuangan orang Fatani diwarisi daripada datuk nenek mereka yang sentiasa berjuang untuk survival. Nenek moyang kami datang ke Tanah Melayu waktu itu (awal abad ke-19) melalui jalan darat melalui hutan rimba menyeberangi sempadan Thai di Gerik/Temengor dengan berjalan kaki, turun ke arah selatan. Sebahagian besar membuat penempatan di sempadan iaitu di Gerik, Temenggor, Krunai; manakala yang lain turun ke selatan ke Bukit Gantang. Kampung-kampung di Bukit Gantang dari Kampung Pauh, Kampung Kubu, Kampung Bercat, Kampung Cheh (Banggol Rendang, Banggol Nering, Bukit Cempedak), Kampung Senduk, Kampung Changkat Ibol, Kampung Sungei Petai, Kampung Jelutung, Changkat Jering, Kampung Air Kuning rata-rata dihuni orang Fatani.

Nenek moyang kami dahulu membawa diri meninggalkan kampung halaman mereka di selatan Thai berhijrah untuk membina kehidupan baru di Tanah Melayu. Mereka menerokai hutan-hutan tebal, membuka kampung atau penempatan baru. Di kampung-kampung ini mereka mengerjakan tanah menanam padi, getah dan pokok buah-buahan. Rata-rata mereka adalah petani-petani kecil yang bergantung hidup kepada hasil pertanian. Di Bukit Gantang suatu waktu dahulu terkenal dengan duriannya. Durian bukan sahaja banyak didapati di sana tetapi juga rasanya yang istimewa. Pokok-pokok durian yang diwariskan oleh nenek moyang kami kini sudah melangkaui usia ratusan tahun, dan anak cucu mereka tidak lagi menghargainya kerana harga durian kini jatuh terlalu rendah. Rata-rata generasi kini sudah keluar dari kampung, keluar dari kehidupan tradisi tani, membina kehidupan baru di bandar dan kota.

Kebetulan pada hari yang sama, 8 April, saya dan isteri ke Bangkok bercuti rehat. Selain dekat, Thailand adalah bumi asal nenek moyang kami. Sebahagian keluarga masih tinggal di Bangkok, cuma hubungan kami telah terputus. Kampung asal datuk sebelah ayah saya ialah Kokpo, dekat Pattani. Seingat saya waktu kecil dulu, masih ramai keluarga dari Bangkok datang menziarahi kami, sambil membawa barang-barang jualan. Setengah abad sudah berlalu, sukar untuk mengesan lokasi mereka di Bangkok kerana generasi tua kami telah tiada lagi.

Kami tidak menduga ketibaan kami di Bangkok adalah bertepatan dengan hari raya orang Thai. Mereka merayakan hari Songkran iaitu perayaan tahunan mereka. Kegembiraan sambutan Songkran dimeriahkan dengan air. Mereka akan menyembur air kepada sesiapa sahaja sebagai satu pesta. Menurut sejarahnya Songkran adalah perayaan di musim panas. Oleh itu dengan merenjis air adalah satu cara menyejukkan, meringankan stres dan mengambil keberkatan air. Biasanya mereka akan merenjis patung Buddha di wat untuk mendapatkan keberkatan. Bulan April-Mei adalah musim panas di Thailand terutama di Bangkok. Namun menurut penduduk Bangkok, tahun ini banyak hujan walaupun musim panas. Biasanya musim panas tiada hujan. Selam beberapa hari Bangkok, memang ada hujan hampir setiap hari.

Bangkok adalah kota besar di mana penduduknya mencecah 10 juta orang. Ia merupakan kota tumpuan pelancong antarabangsa. Bangkok dan Thailand amnya mempunyai banyak tarikan pelancongan. Ia dikenali sebagai kota penuh senyuman kerana orang Thai masih mengekalkan tradisi santun dan mesra serta murah dengan senyuman. Mereka melayani tetamu dengan santun dan mesra dan ini adalah suatu aset pelancongan yang berharga bagi mereka. Pemandu pelancong mereka begitu bangga dengan kerjaya mereka, kerana ia bukan sekadar satu kerjaya tetapi juga suatu khidmat bakti kepada bangsa dan negara mereka. Mereka sentiasa bersedia memberikan khidmat terbaik kepada tetamu dari luar kerana pendapatan negara mereka banyak bergantung kepada indutri pelancongan.

Thailand masih mengekalkan tradisi mereka untuk menjadi daya tarikan pelancongan. Di samping itu tradisi ini juga masih lagi menebal dalam jiwa dan diri orang-orang Thai kerana mereka masih memegang kuat adat dan kepercayaan agama Buddha mereka. Kuil-kuil Buddha atau Wat mereka dibangunkan dengan begitu hebat saiz dan penampilannya, menjadikan ia lokasi yang unik dan menarik kunjungan pelancong. Banyak Wat-wat besar dan cantik di sekitar Bangkok. Selain dari tempat ibadat penganut Buddha, ia juga menjadi lokasi pelancongan. Keunikan bentuk dengan warna emasnya menjadikan ia lokasi yang mahu dikunjungi pelancong.

Selain dari elemen kepercayaan agama, Thailand juga kaya dengan budaya yang merangkumi penampilan diri, pakaian, makanan dan gaya hidup mereka. Sifat ramah orang Thailand menarik ramai orang dari seluruh dunia untuk mengunjung Thailand. Keayuan dan keramahan wanita-wanitanya telah menonjolkan Thailand dan Bangkok khususnya sebagai lokasi industri seks terkenal. Ramai wanita Thai terlibat dalam industri seks yang begitu terbuka kerana ia menghasilkan pendapatan besar kepada mereka, keluarga mereka dan juga kepada negara mereka. Mereka menghalalkan aktiviti negatif ini kerana rata-rata keluarga orang Thai bersifat terbuka dan menerima aktiviti negatif anak gadis mereka sebagai suatu sumber pendapatan untuk menyara keluarga. Anak-anak gadis sejak usia muda lagi dilepaskan oleh ibu bapa mereka untuk mengharungi kehidupan unik ini demi menyara keluarga. Mungkin kepada orang Thai nilai anak gadis lebih mahal daripada anak lelaki kerana mereka boleh menyumbang pendapatan keluarga melalui aktiviti begini.

Di sebalik elemen negatif ini, banyak lagi budaya Thai yang unik dan menarik, terutama aspek kesenian, industri tekstil (sutera Siam atau Thai silk misalnya), makanan (banyak makanan unik masakan Siam kerana mereka begitu kreatif mencipta pelbagai menu) dan juga kraf tangan. Thailand kaya dengan buah-buahan tropika. Antarannya durian, mangga, laichi dan lain-lain. Walaupun durian banyak di Thailand tetapi harga durian di Bangkok sangat mahal, sepangsa atau beberapa ulas harganya menjangkau RM 10.00. Buah mangga agak murah.

Orang Thai pandai memanfaatkan sumber alamnya. Mereka begitu menghargai binatang, antaranya gajah. Gajah menjadi simbol yang penuh makna kepada kehidupan tradisi mereka. Hingga ke hari ini gajah menjadi idola yang diagung dan didewakan. Imej gajah terdapat di merata lokasi dan menghiasi pelbagai produk termasuk pakaian, perabut, cenderamata dan ukiran serta sulaman. Di mana sahaja kita akan ketemui imej gajah. Arca gajah diolah dalam bentuk arca miniatur hinggalah ke saiz gajah sebenar. Patung-patung gajah terdapat di mana sahaja, di lokasi tumpuan, di lobi-lobi hotel mahupun di dalam teksi. Adakalanya imej gajah dilihat lebih menonjol daripada imej Buddha. Mereka juga memanfaatkan gajah sebagai satu tarikan pelancongan. Mereka mempersembahkan pertunjukan (ala sarkas) gajah seperti di perkampungan gajah Samphran. Tiket masuk ke pertunjukan berharga RM 30.00. Mereka pandai mencipta pendapatan daripadanya.

Selain gajah, Thailand juga dikenali dengan buaya. Buaya diternak secara komersil. Ladang-ladang buaya dijadikan tempat tumpuan pelancongan (mereka memungut wang masuk). Di samping itu buaya-buaya tadi dimanfaatkan kulitnya untuk menghasilkan produk pakaian seperti kasut, beg, tali pinggang dan lain-lain. Harga produk berasaskan kulit buaya sangat mahal, mencecah ribuan Ringgit. Oleh kerana buaya dapat dibiakkan secara komersil, ia tidaklah mengganggu kehidupan buaya di habitat asal, dan bahaya kepupusannya dapat dielakkan. Industri ternakan buaya dilihat sebagai satu kebijaksanaan ekonomi yang dilakukan oleh Thailand.


Gambar atas: pemandangan unik pasar terapung di Damnoen Saduak, kira-kira 100km dari Bangkok. Bawah: pertunjukan gajah di Samphran Elephant Village

No comments:

Post a Comment