Tuesday, April 28, 2009

Semporna 3: Bum Bum dan impian kelapa


Semasa di Semporna saya berkesempatan meninjau Pulau Bum Bum, sebuah pulau yang paling besar berhampiran daratan Semporna. Perjalanan dengan sampan bermotor mengambil masa kira-kira tujuh minit sahaja dari jeti Pasar menuju jeti Pulau Bum Bum.

Kami menyewa teksi dari jeti menuju beberapa destinasi perkampungan di Bum Bum. Teksi di sini terdiri daripada kereta dan van berusia dan kelihatan lusuh dan tidak terjaga dengan sempurna. Namun khidmat mereka begitu penting kerana penduduk di sini rata-rata menggunakan khidmat teksi-teksi ini untuk ke destinasi di pulau ini mahupun untuk menyeberang lagi ke pulau-pulau lain.

Lawatan kami ke Bum Bum sebenarnya tidak berhaluan, tidak punya destinasi khusus untuk dituju. Sememangnya dirancang begitu, kerana lawatan ini adalah untuk meninjau lokasi dan apa yang ada di sana.

Ternyata Pulau Bum Bum masih lagi kekal alami dengan suasana pulau yang terasa sepi, sunyi dan tidak ramai penduduknya. Beberapa buah perkampungan kecil di pinggir pantai didiami kelompok keluarga sekitar 7-10 buah rumah. Rumah-rumah mereka terletak di dalam air sebagaimana kampung air. Sebuah jeti menghubungi rumah-rumah mereka dengan daratan. Kebanyakan rumah-rumah di sini sederhana dan kecil-kecil belaka. Ia melambangkan kehidupan penduduk di sini yang juga sederhana.

Pulau Bum Bum masih kaya dengan kelapa, dan kelapa di sini kelihatan ditanam secara rapi sebagai sebuah perkebunan. Malangnya sebahagian kebun tidak lagi terurus, kelihatan terbiar dengan semak samun dan pokok-pokok liar memenuhi kebun. Sebahagian lagi kelihatan bersih dijaga dan diurus sempurna. Kebun-kebun terbiar dijangka ditinggalkan oleh pemiliknya mungkin kerana mereka sibuk dengan urusan lain, atau mungkin juga disebabkan pasaran buah kelapa yang tidka begitu bagus. Menurut penduduk di situ harga buah kelapa di sini ialah seringgit bagi tiga biji.

Pulau Bum Bumm sangat sesuai untuk dimajukan sebagai destinasi pelancongan di masa depan. Suasana alaminya dapat dimanfaatkan sebagai lokasi pelancongan alam (echo tourisme). Keindahan pantai yang bersih dan lautnya yang jernih biru kehijauan, dengan daratan yang dipenuhi pohon kelapa. Sekiranya suasana perkampungan nelayan di pantai dapat diolah dan dilestarikan, ia boleh menjadi lokasi homestay kepada pelancong asing dan juga pelancong tempatan. Banyak lokasi-lokasi tepi pantai yang masih fresh dan sesuai dibangunkan chalet-chalet sederhana dan ringkas untuk tujuan pelancongan.

Dengan kehidupan sederhana penduduk tempatan mungkin mereka tidak terfikir untuk memanfaatkan kekayaan sumber alam di sini untuk meningkatkan taraf ekonomi mereka. Pihak-pihak luar mungkin nampak potensi ini.

Apa yang menarik pada Bum Bum ialah senario kebun kelapanya. Kesuburan kelapa di sini ada kaitannya dengan persekitaran yang sesuai dengan habitat kelapa. Kelapa mendominasi Bum Bum.

Apa yang perlu dilakukan kini ialah bagaimana memberikan nilai baru kepada kelapa yang begitu banyak di Bum Bum. Jualan buah kelapa sebagaimana biasa mungkin tidak mempunyai apa-apa signifikan lagi. Bagaimana sekiranya hasil buah kelapa diberi nilai baru, misalnya dengan memproses buah kelapa menjadi bahan-bahan hiliran yang lebih bernilai. Contohnya penghasilan minyak kelapa dara atau virgin coconut oil (vco), santan tepung, nata de coco dan lain-lain.

Di Filipina penghasilan minyak kelapa dara dijadikan satu industri yang berpotensi menghasilkan pendapatan lumayan. Mereka mengeksport vco ke serata dunia, dan vco penghasilan FIlipina dikenali sebagai antara vco bermutu tinggi. Mereka menguasai teknologi biotek dalam penghasilan vco.

DI Indonesia, kini mereka begitu tekun memajukan kelapa dengan menghasilkan vco. Oleh kerana Indonesia adalah negara yang memiliki keluasan kebun kelapa terbesar di dunia, maka mereka sedang fokus kepada usaha memanfaatkan sepenuhnya kelapa sebagai sumber ekonomi baru. Keseluruhan pohon kelapa dikaji manfaatnya. Buahnya boleh meghasilkan santan, vco, minyak masak; manakala air kelapa muda dapat dijadikan minuman segar dan minuman-minuman lain. Sementara itu sabut kelapa diproses untuk dijadikan tali, kusyen, kraf dan penutup tanah (pelembab). Serbuk dari proses sabut dikenali sebagai coco pit pula digunakan sebagai bahan untuk membuat fiber dan juga baja. Tempurung kelapa dibakar untuk mendapatkan karbon aktif (activated carbon), dan kini dibuat asap cair. Selain itu tempurung kelapa juga boleh dibuat kraf. Daun kelapa dianyam menjadi pelbagai bentuk produk kraf. Di Bali misalnya kita melihat daun kelapa dianyam menjadi bekas dan bakul sewaktu mengadakan sembahan.

Saya melihat Thailand juga begitu bijak memanfaatkan sumber kelapa. Kelapa muda tidak sahaja diminum segar, tetapi dengan kreativiti mereka, kelapa muda diolah dengan aiskrim sebagai aiskrim kelapa. Mereka juga begitu kreatif mengolah tempurung, seludang dan bahan-bahan buangan kelapa menjadi kraf yang cantik seperti terendak lampu dan lampu-lampu hiasan.

Sebenarnya Malaysia juga banyak pohon kelapa. Sekiranya kita mahu belajar dari negara-negara jiran, tidak mustahil kita juga boleh memajukan kelapa dalam pelbagai industri. Apa yang penting ialah perhatian, fokus, visi untuk melihat kelapa dari pelbagai sisi yang membolehkannya menjadi sumber baru ekonomi negara.







Gambar pemandangan kelapa di Bum Bum. Bawah: contoh kraf dari buangan kelapa dijual di Bangkok.

No comments:

Post a Comment