Friday, December 25, 2009

Fobia 26 Disember


Menjelang 26 Disember setiap tahun ramai orang begitu fobia mengenangkan beberapa kejadian ngeri terjadi pada tarikh tersebut. Antara peristiwa besar yang sukar dilupakan ialah Tsunami yang melanda perairan beberapa buah negara di lautan Hindi, antaranya Indonesia, Malaysia, Thailand, Sri Lanka. Ratusan ribu korban jiwa dilaporkan. Paling teruk menerima kesan Tsunami 2004 itu ialah Aceh, sebuah provinsi Indonesia di mana ratusan ribu nyawa penduduknya terkorban.

Kejadian tsunami 26 Disember 2004 itu sungguh dahsyat. Ia merupaka petaka alam yang telah mengorbankan sejumlah nyawa yang sungguh besar. Dianggarkan ratusan ribu orang menjadi korbannya. Ia berpunca daripada kejadian gempa bumi di bawah laut yang akhirnya menghasilkan ombak besar yang dikenali sebagai tsunami. Malaysia juga turut meneruma lempias Tsunami apabila ratusan orang terkorban di beberapa bahagian pantai di uatara Semenanjung seperti di Kuala Muda dan Pulau Pinang. Pantai perangina Thailand juga turut dilanda ombak tersebut mengorbankan banyak nyawa, termasuk pelacong dari luar negara.


Mereka yang pergi telahpun pergi,kemusnahan akibat Tsunami sebahagiannya sudah dipulihkan. Sungguhpun negara yang teruk dilanda tsunami seperti Aceh di Indonesia, mengalami trauma dahsyat, namun dengan bantuan dan sokongan dari seluruh dunia, pembangunannya sudah beransur-ansur dijalankan. Begitu juga dengan lokas-lokasi lain seperti di Sri Lanka, Thailand dan Malaysia. Trauma yang sangat parah tentulah menimpa mereka yang mengalami sendiri peristiwa 26 Disember itu, antaranya mereka yang tercedera dan kehilangan saudara mara dan harta benda. Kata orang berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul.

Kepada seluruh dunia, kita semua bagaikan diberi peringatan oleh Tuhan, dan sebenarnya begitu, supaya kita tidak terus menerus lalai, alpa, dan mengambil mudah dengan segala yang berlaku. Ia adalah peringatan, petunjuk dan pengajaran kepada seluruh umat manusia di zaman ini. Tuhan Maha Kuasa melakukankan sesuatu dengan hanya menyebut 'kun' atau jadilah, maka akan jadilah. Siapa lagi yang mampu menahan kehendak-Nya. Tentulah ALlah SWT menjadikan Tsunami sebagai satu pelajaran baru, yang diharap dapat dipelajari dari segala segi dan dari segala sisi.

Apakah bezanya kejadian Tsunami dengan pelbagai petaka alam yang telah terjadi dan sedang terjadi. Gempa bumi, Tsunami, letusan gungung berapi, letusan lumpur dari bawah tanah, tanah runtuh, banjir, ribut taufan dan pelbagai lagi dilihat sebagai gejala alam, dari pandangan sains. Manakala dari kepercayaan agama ia adalah kejadian-kejadian yang melambangkan kebesaran Tuhan, yang menjadikannya dengan penuh hikmah supaya manusia belajar daripadanya. Pastilah banyak pelajaran daripadanya baik dari sudut sains mahupun dari sudut kepercayaan agama.

A-Quran sentiasa mengingatkan kita tentang azab atau siksa Allah SWT yang diturunkan kepada beberapa kaum terdahulu akibat kezaliman dan kekufuran mereka. Kisah-kisah silam dirakamkan untuk jadi pelajaran kepada kita yang kemudian. Antaranya kisah banjir di zaman nabi Nuh AS, kisah bumi tenggelam dan terbalik di zaman nabi Lut AS, kisah kaum Ad, Tsamud dan lain-lain. Mereka mengalami pelbagai petaka alam yang membunuh mereka, sebagai hukuman Tuhan kepada kedegilan, kezaliman dan keingkaran mereka. Qarun yang angkuh dengan harta kekayaannya telah ditenggelamkan ke dalam bumi, manakala sekutunya Firaun ditenggelami laut Merah akibat keangkuhannya.


Setiap kali petaka terjadi banyak nyawa terkorban.

Terakhir ini kita di Malaysia khususnya, tentu masih teringat peritiwa ribut Grek yang melanda Keningau, sebuah bandar kecil di daerah pendalaman Sabah. Kejadian itu terjadi pada tarikh yang sama dengan Tsuami iaiitu 26 Disember 1996. Dalam kejadian tersebut ribuan orang penduduk Keningau terkorban, di mana sebahagiannya tidak ditemui mayat mereka. Ribut ganas diikuti banjir besar meruntuhkan rumah-rumah di p-inggir sungai dan menghanyutkanya bersama penghuninya. Malam kejadian tersebut adalah malam perayaan Krismas kepada penduduk di kawasan tersebut yang sebahagian besarnya berugama Kristian. Diceritakan pada malam tersebut pelbagai pesta maksiat dijalankan. Besoknya kampung-kampung setinggan di kiri kanan sungai jadi padang jarak padang tekukur. Dalam keadaan biasa, sungai di mana benjir itu terjadi adalah sungai sederhana kecil, dengan airnya yang tidak dalam; tetapi 26 Disember 1996 telah merobah fizikalnya. Entaah dari mana datangnya arus ganas tersebut, waALlahua'lam.

Mengingat kembali detik peritiwa tersebut, ketika itu saya sedang dalam perjalanan dengan bot dari Labuan ke Limbang, kerana urusan kerja. Sepanjang perjalanan ombak laut begitu besar menyebabkan feri kami terumbang ambing. Ramai yang mabuk dan muntah. Waktu itu saya tidak menyedari bahawa di Keningau terjadi ribut Greg yang membunuh ramai orang.

Mengenang segala petaka alam yang terjadi adalah satu kebaikan kepada kita selama mana ingatan itu menginsafkan kita, menyedarkan kita dan memberikan pengajaran berterusan kepada kita. Ingatlah hukum alam adalah hukum Tuhan, yang akan sentiasa berjalan. Andainya umat dahulu mengalami pelbagai hukuman Tuhan, apakah kita umat semasa boleh terlepas daripadanya. Ingatlah kita kepada dosa-dosa kita, dosa kepada Tuhan, dosa kepada sesama manuisa, dosa kepada makhluk termasuk alam dan bumi yang kita diami ini. Sedarkah kita bahawa kita menjadi antara makhluk paling kejam, paling ganas di bumi. Kita menumpahkan darah setiap hari, membunuh janin dan bayi sendiri yang tidak berdosa, membunuh sesama manusia atas sebab yang tak masuk akal, merosakkan alam, mencemari alam dan merosakkan struktur bio. Sedarkah kita bahawa kita lebih ganas daripada biantang buas di hutan?

No comments:

Post a Comment