Saturday, January 16, 2010

Haiti, lagi pelajaran baru untuk kita.


Mari kita letakkan diri kita dalam keadaan orang-orang di Haiti yang sedang berdepan dengan trauma dahsyat akibat kejadian gempa Rabu lalu. Yang hidup bersyukur namun dalam syukur mereka berdepan dengan suatu keadaan yang sukar hendak digambarkan. Kehilangan saudara mara, ahli keluarga, rakan taulan, jiran tetangga, hilang harta benda. Kesempitan hidup di Haiti menjadi bertambah parah dengan kejadian gempa pada 7.0 magnitude ini.

Sebagimana di Acheh pada tahun 2004, situasi di sini juga sama, seperti kiamat kecil telah terjadi. Di depan mata hanyalah kesan runtuhan konkrit, bangunan tinggi dan rendah, struktur binaan, rekahan jalanraya, dan segala-galanya rebah ke bumi. Goncangan dahsyat itu telah merebahkan segalanya. Puluhan ribu, malah ada disebut mencecah ratusan ribu jiwa terkorban. Bayangkan begitu banyak mayat bergelimpangan dan masih banyak berada di bawah timbunan runtuhan dan yang tertimbus. Masa terus berjalan, sehari, dua hari, tiga hari dan hari-hari yang sedang melewati akan meninggalkan kesan berganda di mana mayat-mayat ini akan mula rosak, berbau dan akan mengundang kuaman dan bakteria yang akan membawa penyakit.


Orang-orang di sini sudah bagaikan kehilangan waras akibat trauma dan bagai mimpi sedang berusaha memulihkan kembali ingatan. Kejadian umpama mimpi itu adalah satu mimpi ngeri, bukan mimpi indah! Amat perit melayani mimpi ini, tetapi situasi di depan mata kini bukan sekadar mimpi, tetapi adalah realiti. Mayat-mayat bergelimpangan, dan mereka adalah sebahagiannya adalah darah daging sendiri, ahli keluarga sendiri, rakan-rakan, jiran tetangga. Tetapi bagaimana hendak menguruskan semua ini tanpa bantuan dari luar. Dalam trauma sebahagian yang hidup juga dalam keadaan trauma, kesakitan akibat kecederaan malah sebahagian tidak dapat melakukan apa-apa pun.

MasyaAllah. Mereka sedang menangisi suratan, menangisi takdir. Tetapa siapa yang dapat menghalang takdir Tuhan daripada berlaku? Apabila sudah sampai ketikanya ajal sesuatu umat, ia pun berlaku, tanpa dilewatkan sesaatpun atau ditangguhkan. SubhanaLlah. Benarlah janji-janji-Mu, malangnya kami di bumi ini sering lupa dan mudah dilupakan.

No comments:

Post a Comment