Tuesday, September 1, 2009

Buku-buku tentang mistri alam yang mesti dibaca.


Beberapa buah buku yang kebetulan ditulis oleh saintis Jepun akhir-akhir ini begitu relevan untuk dibaca terutama mereka yang benar-benar berminat untuk mengetahui pelbagai mistri alam. Tetapi ingat, mistri yang diselongkar penulis-penulis ini bukanlah mistri tahyul sebagaimana yang terdapat di pasaran Malaysia. Sebaliknya buku-buku ini mengupas mistri alam yang bersifat saintifik dan fakta. Kepada peminat mistri tahyul atau cerita-cerita seram, khurafat, buku ini tidaklah disasarkan kepada anda semua. Namun begitu anda semua harus mula berubah, menganjak minda untuk membaca buku-buku bermanfaat begini, dan tinggalkanlah mistri khurafat dan tahyul itu.



Profesor Dr Teruo Higa telah menulis beberapa buah buku. Antaranya ialah An Earth Saving Revolution: a mean to resolve our world’s problems through Effective Microorganisme (EM) (1996) dan An Earth Saving Revolution II: EM – Amazing application to agriculture, environment, and medical problems (1998). Kedua buku tersebut adalah terjemahan daripada naskah bahasa asal – bahasa Jepun. Ia diterbitkan di Jepun oleh Sunmark Inc., Tokyo. Terbaru beliau menghasilkan buku Our Future Reborn: EM Technology Changes the World (2006) oleh penerbit yang sama.

Melalui dua siri buku pertamanya, Profesor Higa mendedahkan penemuan daripada hasil penyelidikannya ke atas keupayaan makhluk seni mikroorganisme yang didapati sangat bermanfaat kepada manusia dan kepada alam seluruhnya. Makhluk-makhluk seni ini bersifat baik dan berguna, tidak sebagaimana mikroorganiseme jahat yang kita ketahui sebagai bakteria, virus dan fungi itu. Mikroorganisme baik dikenali sebagai Effective Microorganisms (EM). Profesor Higa berjaya mengelompokkan kelompok-kelompok mikroorganisme berguna ini, dan ia dimanfaatkan dalam aktiviti pertanian, perikanan, peternakan, mengatasi pencemaran alam sekitar dan juga untuk kesihatan.


Sekitar 20 tahun sejak penemuan oleh Profesor Higa di Okinawa, Jepun, aplikasi teknologi EM telah dikembangkan ke seluruh dunia di mana lebih 140 buah negara sudah menggunapakai teknologi ini. Teknologi EM ini ternyata sangat berkesan memajukan industri pertanian, peternakan, perikanan, alam sekitar dan juga kesihatan. Namun begitu ia begitu menonjol di bidang pertanian. Teknologi EM telah menyebatikan dirinya dengan konsep Kyusei Nature Farming atau pertanian alami yang diasaskan oleh Mikichi Okada, juga seorang tokoh Jepun pada tahun 1935. Teknologi EM kini dipilih sebagai alternatif kepada pertanian konvensional yang berasaskan kimia dan racun.

Dr Higa menyebut tentang masa depan dunia lahir kembali, apabila beliau melihat bagaimana teknologi sederhana yang selamat dan jimat (safe and save) adalah teknologi sederhana yang mampu diaplikasikan oleh siapa sahaja. Lebih dari itu Profesor Higa sendiri begitu ikhlas untuk berkongsi teknologi ini dengan siapa sahaja yang berminat. Saya melihat keikhlasan Profesor Higa memperkenalkan teknologi EM ini tanpa mengira keuntungan material bagi dirinya, telah menyebar luaskan penemuannya ke seluruh dunia. Sungguhpun di peringkat awal, sekitar awal tahun 90an dahulu, ada juga orang dan pihak-pihak tertentu yang ditemui Higa bersikap ragu-ragu dan curiga dengan penemuannya itu; namun kini semua pihak ternyata sukar mnafikan keberkesanan teknologi sederhana tajaan Higa ini. Malahan seluruh pengamal dan aktivis teknologi EM (termasuk saya secara peribadi) sangat-sangat berterima kasih dan menghargai jasa besar Higa ini.

Impian Higa dan impian kita semua untuk melihat bumi kembali subur dan persekitaran kembali pulih setelah berabad-abad lamanya menderita pencemaran, kini semakin menjelma. Di Jepun dan Thailand antara negara awal yang menggunapakai teknologi ini sudah mula menunjukkan bukti keajaiban EM. Di Jepun beberapa perairan sudah dapat dirawat kesan pencemaran air di sungai dan di laut. Akhirnya perairan tersebut kembali bersih seperti sebelumnya. Tanpa instrumen dan peralatan canggih, tanpa kos yang tinggi, tanpa kejuruteraan terkini, pencemaran alam dapat dirawat dan diatasi. Dengan imej alami (natural), teknologi EM menjanjikan harapan besar untuk merawat alam yang sedang menderita akibat kemusnahan dan pencemaran oleh manusia.

Profesor Higa mempunyai laman webnya sendiri Living A Dream di mana beliau menulis tentang perkembangan dan kemajuan teknologi yang dipeloporinya itu. Higa adalah seorang saintis yang berjiwa besar dan sedar tentang misi dirinya sebagai seorang ahli akademik, seorang saintis dan seorang penyelidik, yang perlu berkhidmat kepada masayarakat, untuk memperbaiki mutu hidup. Secara holistik apa yang diusahaka oleh Profesor Higa bukan sekadar satu aktiviti untuk menyelamatkan manusia, tetapi juga turut menyelamatkan bumi, makhluk lain (haiwan, tumbuhan, serangga) dan alam seluruhnya.

Dalam hati saya teringat kepada maksud ayat al-Quran, surah Yasiin, ayat 36 yang selalu dibaca umat Islam (masyarakat Melayu membacanya setiap malam Jumaat). Ayat tersebut bermaksud: Maha suci Tuhan yang mencipta dalam bentuk pasangan pada apa yang tumbuh dari bumi, pada diri mereka dan pada apa-apa yang mereka tidak ketahui. Kita hanya membacanya, tetapi saintis seperti Higa mengkaji hingga menemui pasangan makhluk seni bernama mikroorganisme itu. Selama berabad-abad kita hanya mengenali mikrob jahat tanpa mengenali pasangannya yang baik. Penemuan EM membuktikan kebenaran ayat di atas di samping membuktikan secara saintifik kebesaran Allah.



(buku terbaru: masa depan lahir kembali)

AlhamdulilLah, melalui Higa, Tuhan membuka sebuah jendela baru untuk kita melihat keagungan ciptaan-Nya. Tuhan juga membuka hati kita menerusi usaha ikhlas Higa untuk kembali insaf dan sedar betapa selama ini kita sudah jauh meninggalkan alami. Maka kini kini sedang menapak ke hadapan untuk kembali ke alami (back to nature).

Ramai saintis dan ilmuan yang menemui pelbagai informasi bermanfaat, baik di negara kita mahupun di seluruh pelosok dunia. Malangnya tidak ramai saintis yang berwatak seperti Higa, yang begitu rendah hati, ikhlas untuk berkongsi, tanpa rasa rugi di segi materialnya, tidak mementingkan diri, sebaliknya dengan sedar melakukan suatu amal mulia menyebarkan ilmunya secara percuma untuk dipelajari, diamalkan dan dimanfaatkan oleh seluruh penduduk dunia sehingga ke level petani miskin.

Saya menilai, Higa tidak bermimpi untuk mejadi kaya raya (walaupun dia mampu meraihnya); sebaliknya dia mimpikan sebuah dunia yang makmur, damai, indah dan bumi pula merupakan syurga di mana manusia, haiwan, tumbuhan menjalin hubungan bio dalam kepelbagaiannya (bio diversity)secara harmoni. Dunia bertuah kerana dikurniakan Tuhan seorang saintis yang mengamalkan prinsip ilmu (sebagaimana diajarkan agama) iaitu mencari ilmu, mengamalkannya serta menyebarluas ilmu itu untuk dikongsi dengan orang lain.

Falafah dan pemikiran Higa begitu sederhana, sebagaimana dirakamkan dalam buku-bukunya. Dapatkanlah buku-buku Higa untuk dibaca, bagi membuka mata dan minda kita. Malangnya buku-buku ini saya dapatkan dari USA, dan yang terbaru dibeli di Bangkok. Saya tidak pasti buku-buku yang bagus begini adakah atau tiada di pasaran kita. Cubalah berusaha mencarinya.

(Gambar atas: penulis bersama Profesor Higa, kanan)

No comments:

Post a Comment