Monday, September 21, 2009

Salam Idulfitri, minal Aaizin wal Faaizin


Salam Idulfitri kepada semua yang merayakannya. Kunjungan Syawal membawa rahmat kasih sayang di mana maaf kemaafan dipohon dan diberi dengan keikhlasan hati, menyedari diri yang kerdil dan sentiasa terdedah kepada silap dan khilaf. Syawal juga bulan fitrah di mana setiap Muslim mahu kembali kepada firah diri yang suci dan bersih.

Di Malaysia orang merayakan Syawal bukan sehari dua lagi, tetapi sebulan Syawal akan dirayakan. Bermakna raya kita adalah 30 hari, masyaAllah. Hariraya sudah dibudayakan dengan penonjolan acara-cara hiburan di media, pesta-pesta beli-belah dan hiburan di supermarket, hypermarket dan hotel-hotel. Sebulan rumah terbuka dengan hidangan mewah akan dianjurkan. Semuanya mengarahkan kepada penonjolan imej mewah dan keseronokan.

Dalam kita bersukaria, marilah kita mengenangi saudara-saudara kita yang masih menderita di merata dunia, berdepan dengan peperangan, penindasan, petaka alam dan sebagainya. Mereka mungkin tiada makanan untuk dijamah, tiada pakaian usang untuk menutup tubuh.

Sambutlah Syawal mulia dengan keinsafan dan tafakkur. Wassalam.

No comments:

Post a Comment