Sunday, August 7, 2011

Derita Somalia.


Sungguhpun kita sedang berpuasa, menahan lapar dan dahaga, namun lapar dan dahaga kita ada penghujungnya apabila suara azan maghrib bergema maka semuanya berakhir. Selain itu sungguhpun berlapar dahaga di siang hari, kita tahu bahawa malam nanti makanan mewah sedia terhidang untuk dinikmati. Namun di Somalia dan beberapa negara Afrika sekarang, rakyatnya terus berlapar dan dahaga tanpa tahu bila penghujungnya. Ujian yang menimpa mereka tentulah jauh berbeza dengan kita yang berpuasa di sini.

Oleh itu ketika kita ghairah melayani kemahuan di pasar ramadhan, ingatlah bahawa berapa ramai orang-orang di Afrika kini sedang kelaparan akibat kemarau memanjang dan kekurangan sumber makanan di negara mereka. Ingatlah sebahagian daripada mereka adalah saudara-saudara Muslim kita. Sekurang-kurangnya ingatan itu dapat mengingatkan diri kita supaya tidak keterlaluan mengikut nafsu ketika membeli juadah sehingga terjadi pembaziran. Juga ingatan itu akan menggerakkan hati dan sukma kita untuk sekurang-kurangnya berdoa untuk mereka, dan meningkatkan rasa syukur atas nikmat dan rahmat Allah SWT ke atas kita.

Mana tabung bantuan kelaparan? Mana tabung untuk saudara-saudara kita yang sedang teruji dahsyat di Somalia dan negara-negara Afrika? Di saat begini, kita tidak lagi dibataskan oleh rasa persaudaraan keagamaan tetapi juga rasa kemanusiaan yang tidak mengenal bangsa dan agama. Belum ada media kita menubuhkan tabung-tabung bantuan, kenapa?


Menyelamatkan nyawa penduduk benua Afrika adalah program yang perlu diberi keutamaan oleh pihak mana jua pun, dengan apa cara pun yang dapat dilakukan. Kini dilaporkan sudah lebih 29 000 nyawa terutama kanak-kanak yang terkorban kesan kelaparan kali ini. Angka ini tidak termasuk yang menderita sakit dan sedang menunggu maut. Biarpun mereka ditakdirkan berada di sebuah negara yang miskin dan kekurangan sumber makanan, namun mereka berhak untuk terus hidup sebagaimana kita. Oleh itu hanya bantuan kemanusiaan daripada dunia lain diharapkan untuk mengatasi masalah mereka.

Masalah kelaparan adalah masalah kemanusiaan sejagat. Ia sepatutnya menjadi isu penting dunia terutama kepada individu mahupun negara-negara yang makmur, yang bukan sahaja berlebihan sumber makanan tetapi lebih membazir kepada hal-hal yang tidak seharusnya diutamakan. Selama ini kita kesampingkan soal-soal survival manusia demi mengutamakan perbelanjaan besar untuk perang dan membunuh sesama manusia. Kita seolah-olah lupa bahawa membantu manusia untuk hidup adalah jauh lebih utama daripada berbelanja untuk persenjataan yang tujuannya tiada lain melainkan untuk membunuh sesama mansia.

Ya Allah, ya Allah, semoga Ramadhan ini dapat mengetuk hati nurani kami, memancarkan sinar cahaya daripada sukma murni kami, amin ..........!

No comments:

Post a Comment