Wednesday, August 17, 2011

Menunggu Lailatul Qadr.


Kini sudah hari ke 18 berpuasa. Semalam adalah hari ke 17, tarikh sambutan Nuzul Quran atau turunnya al-Quran. Al-Quran diturunkan di bulan Ramadhan sebagaimana dinyatakan sendiri oleh al-Quran: Bulan Ramadhan, bulan yang didalamnya diturunkan al-Quran sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan tentang petunjuk itu dan pembeda (antara yang hak dan yang bathil), (maksud al-Quran, Baqarah: 185).

Tarikh penurunan al-Quran ini merupakan detik sejarah penting kerana al-Quran adalah kitab terakhir yang diturunkan dari langit, yang menjadi panduan atau manual kehidupan umat Islam khususnya. Oleh kerana ALlah SWT memilih bulan Ramadhan untuk menurunkannya, tentulah ada rahsia di sebaliknya yang Dia sendiri lebih mengeahuinya.

Seiring dengan tarikh itu, Lailatul Qadr atau malam Qadar adalah satu lagi detik terpenting dalam bulan Ramadhan mubarak ini. Ia malahan menjadi detik terpenting dalam kehidupan setiap Muslim kerana ia adalah detik-detik yang sangat berharga, yang datangnya setahun hanya sekali.

Tentang lailatul Qadr ini, al-Quran merakamkannya dalam sebuah surah khusus iaitu surah al-Qadr yang mengandungi lima ayat. Ia menerangkan bahawa lailatul Qadr itu lebih baik nilainya daripada seribu bulan.


Sekiranya dilandaskan kepada prinsip bahawa masa iu adalah kehidupan, maka detik lailatul Qadr ini adalah detik-detik waktu yang sangat berharga dalam kehidupan seorang Muslim. Satu malam (sekitar 12 jam) yang diberi nilai jauh lebih baik daripada 1 000 bulan, atau 83 tahun lebih. MasyaAllah! inilah rahmat Tuhan yang sangat agung kepada manusia, lebih-lebih lagi kita yang hidup di akhir zaman ini. Usia umat manusia kini adalah relatif pendek berbanding dengan manusia zaman dahulu. Oleh itu kita memerlukan masa yang berharga sebegini untuk memaknakan kehidupan kita.

Detik-detik lailatul Qadr ini menjadi sangat bermakna, lebih-lebih lagi kepada mereka yang sudah memasuki gerbang asar dan maghrib, kerana detik-detik kehidupan dunia semakin berkurang. Ketika inilah anugerah Lailatul Qadr sangat-sangat diharapkan untuk mendapatkan bonus besar daripada kehidupan sementara di dunia fana ini.

Yang pasti, Lailatul Qadr tetap datang dan akan melewati kita, biarpun kita tidak diberitahu tarikhnya. Apa yang pasti dalam sebulan Ramadhan, Allah SWT menjanjikan bahwa ada satu malam mulia di dalamnya, yang nilainya melebihi kebaikan 1 000 bulan. Terserahlah kepada kita bagaimana meraih sebanyak-banyak manfaat daripadanya. Dengan penuh sedar, dengan penuh keimanan, kita isilah setiap malam daripada Ramadhan ini dengan ibadah ubudiah, isnyaAllah, kita akan memperolehi janji Allh SWT ini.

Lakukan amalan biasa di malam-malam Ramadhan. Bermula dengan iftar atau berbuka, di mana rasailah nikmat beriftar dengan sepenuhnya, rasailah dengan kesyukuran. Kemudian solat maghrib (sebaik-baiknya berjamaah di masjid/surau). Diiringi dengan solat sunat sesudahnya. Bila waktunya, solat Isya dan diikuti dengan solat sunat tarawikh di masjid. Manfaatkan waktu terluang sesudahnya dengan berzikir dan membaca al-Quran. Berdoalah berterusan memohon keampunan, memohon syurga, memohon dihindari neraka (Allahumma innaka Afuun karimun tuhibbul afwa fa'fu'anna .... Lakukanlah amalan-amalan yang disunatkan berdasarkan apa yang disunnahkan oleh Rasulullah SAW. Apabila keletihan dan tertidur akibat keletihan tesebut, berdoalah agar tidur itu menjadi bahagian daripada ibadah kita, insyaAllah.

Untuk merangsang kesedaran dan semangat, biasakan diri mengingatkan diri sendiri, bahawa ini adalah Ramadhan terakhir, dan ini adalah lailatul Qadr terakhir bagiku, maka tiada lagi pilihan melainkan memberikan yang terbaik kepada Allah SWT dan memohon yang terbaik daripada-Nya.

No comments:

Post a Comment