Tuesday, August 9, 2011

Ramadhan, sepertiga dan rahmatnya hampir berlalu.


Kini kita sudah hampir manamatkan sepuluh hari pertama Ramadhan, di mana sepuluh hari pertama itu disebut oleh Rasulullah SAW, dipenuhi oleh rahmat, sepuluh kedua maghfirah (keampunan) manakala sepuluh akhir adalah pelepasan dari siksa neraka. Bermakna kita telah melewati detik-detik waktu Ramadhan yang penuh dengan rahmat Allah SWT.

Rahmat Ramadhan tentulah sangat luas dan dalam mengikut apa yang kita rasai. Ia tentulah merujuk kepada pengalaman spiritual atau perasaan kita, apa lagi apabila rahmat itu merujuk kepada suasana hati kita. Secara zahiriahnya kita merasai lapar, dahaga dan keletihan di siang hari, lebih-lebih lagi ketika cuaca panas. namun deria zahir itu dapat diatasi dengan perasaan redha yang ditunjangi iman dan keikhlasan kita melakukan amalan hanya kerana Allh SWT. Pengalaman zahairiah itu adalah sesuatu yang perlu dirasai sebagai kesan daripada ibdah puasa, iaitu merasai sedikit kesusahan dan kepayahan yang berupa sebahagian daripada pengorbanan kita kepada Allah SWT. Unsur-unsur kepayahan itu tidak sampai memberatkan atau membebankan. Ini dibuktikan oleh adanya rukhsah atau kemudahan untuk berbuka, contohnya ketika sakit dan dalam perjalanan. Intinya pengalaman susah payah yang sedikit itu adalah untuk mempertajamkan lagi fikiran, memperhalusi lagi emosi positif kita di samping menggilapkan lagi hati nurani kita.

Ibadah puasa sepanjang sebulan 29/30 hari itu pastilah akan meninggalkan kesan yang sungguh besar ke atas diri kita baik fizikalnya, mahupun emosi dan spiritualnya. Tubuh fizikal kita terus sihat kerana seluruh organ dan sistem tubuh dapat berehat dan merawat diri. Ini satu proses pelarasan (allignment) dan perbaikan pada sebarang kerosakan kecil. Apabila tiada makanan dan minuman masuk ke tubuh, banyak organ dan sistem tubuh yang terlibat dengannya. Semuanya dapat merehatkan diri. Ini adalah satu proses penjagaan kesihatan secara fitrah yang sangat ampuh.

S
ementara itu di segi emosi dan sipiritual pula, ibadah puasa dapat mengawal dan membendung emosi dalam lingkungan positif, tanpa membenarkan emosi negatif menceroboh masuk. Berpuasa bermakna menahan hawa (nafsu yang buruk) seperti marah, benci, dendam, tamak, kecewa dan seumpamanya. Dengan itu emosi kita akan dipenuhi dengan emosi positif dan membina seperti rasa puas (syukur), redha, merasa cukup (qanaah), ikhlas, pemurah, pengasih, simpati, empati dan seumpamanya. Ingatlah ketika emosi kita dikuasai emosi positif ini, otak kita merembeskan hormon beta endorphin iaitu hormon kebahagiaan. Hormon edorphin ini sangat bertnaga untuk merobah diri secara fizikal juga, menjadi lebih kuat imunitinya. Dengan itu ia membangunkan dayatahan tubuh yang luar biasa.

Dalam waktu yang sama kita bebas daripada gejala penyakit psikosomatik, iaitu penyakit emosi yang lahir dalam bentuk gejala fizikal. Contohnya perasaan risau, murung akan menyebabkan seseorang sukar tidur (insomnia) dan berasa sakit kepala, sakit leher dan belakang, loya dan lemah fizikal. Begitu juga dengan emosi marah, dendam dan benci menjadikan seseorang stres, yang boleh meningkatkan kadar tekanan darah (hipertensi).

Jauh di sudut spiritualnya, kita merasai sangat tenang, sangat damai dan sangat bahagia. Inilah hasil daripada kejayaan mujahadah (menundukkan hawa) atau nafsu jelek, di mana matlamat mengecapi mutmainnah telah berhasil. Rasa tenang adalah satu tahap emosi yang sangat tinggi, yang mana kedudukan jiwa yang tenang ini disebut sebagai nafsul mutmainnah, yang mendapat derajat sangat mulia di sisi Tuhan. "Wahai jiwa yang tenang, kembalilah kepada Tuhanmu dengan hati yang puas lagi diredhai-Nya. Maka masuklah ke dalam jemaah hamba-hamba-Ku dan masuklah ke dalam syurga-Ku" (maksud al-Quran. al-Fajr 27-30).


Rahmat Ramadhan tidaklah terbatas kepada manfaat puasa semata-mata. Ramadhan juga disebut sebagai bulan di mana diturunkan al-Quran dan bulan di mana terdapat Lailatul Qadr. Al-Quran adalah satu-satu mukjizat agung yang terus berada di samping kita. Ia adalah manual kehidupan kita, di samping al-Sunnah. Ramadhan menjadi mulia antaranya kerana ia adalah bulan di mana al-Quran diturunkan ke dunia. Al-Quran adalah kalam Allah SWT di mana kita mendengar segala perintah dan larangan-Nya apabila kita mendengar al-Quran. Dengan al-Quran kita menjadi sangat dekat dengan Tuhan. Kita dijanjikan kebajikan yang banyak dengan mempelajarinya, mengajarnya, membacanya, mengkajinya (tadabbur); apa lagi menghayati dan beramal dengan seluruh isi kandungannya.

Kita juga sedang berada di bulan yang mengandungi satu malam yang nilainya melebihi 1000 bulan atau lebih 83 tahun. Malam Qadar atau Lailatul Qadr ini merupakan satu tempoh waktu paling mahal dalam hidup insan. Oleh itu setiap orang yang faham dan mengerti tentang nilai waktu ini akan mencarinya, memburunya, menanti-nantinya dengan penuh debar, penuh harap. Kenapa malam, tidak pula siang? Tentulah Tuhan Maha Mengetahui rahsia dan kelebihan malam. Malam menjadi medan mujahadah orang yang arif, manakala malam menjadi kelab hiburan dan kemaksiatan kepada orang-orang yang fasik.

No comments:

Post a Comment