Monday, August 22, 2011

Mesej agung yang diremehkan.


Kini hari-hari penting kepada pencari Lailatul Qadr. Sebetulnya ia tidak perlu dicari, kerana ia tetap datang. Masalahnya kita hendak mencari jalan mudah mendapatkan sesuatu, sehingga untuk mendapatkan anugerah termahal dari Tuhan inipun, kita masih mahu mencari jalan mudah. Maka meneka-nekalah kita, meramal-ramallah kita.

Lailatul Qadr pasti tiba walaupun kita tidak tahu malam bila ia tiba. Persoalan itu tidak patut menjadi masalah kepada kita, selama mana kita sedar bahawa kita terus beribadah pada setiap malam Ramadhan, dari hari pertama hingga maghrib terakhir Ramadhan. Tiada stres, tiada perlu mencari-cari kerana Lailatul Qadr adalah janji yang sangat pasti, dan ia pasti hadir. Itulah malam berkah di mana turunnya para malaikat dan Jibril ke dunia membawa rahmah Tuhan.

Terlebih penting ialah mesej Lailatul Qadr yang abadi iaitu al-Quran. Penurunan al-Quran adalah satu urusan penting yang menghubung langit dan bumi, menghubungkan manusia dan Tuhan-Nya. Mesej penting al-Quran sendiri adalah ILMU. Sebab itu ayat pertama al-Quran ialah perintah membaca. Segala-gala yang kita dambakan dalam hidup ini sebenarnya terdapat dalam al-Quran. Ia adalah manual kehidupan manusia yang dikirimkan Penciptanya ke dunia supaya manusia dapat hidup sementara di dunia ini sebagai 'manusia'. Tanpa menggunakan manual itu tentulah manusia tidak dapat menyempurnakan hidupnya sebagai manusia. Ia akan jadi seperti sebuah kereta yang tidak dibekalkan dengan manualnya, maka pemilik kereta gagal mengurus dan merawat keretanya dengan sempurna.

Marilah kita bermuhasabah diri kita, merenung, menginsafi dan bertafakkur: sejauh mana komitmen kita terhadap ilmu? Apakah kita benar-benar telah berilmu sehingga tiada lagi titik-titik jahiliah dalam diri kita? Jahiliah itu bukan soal buta huruf, tetapi ia merujuk harga diri atau esteem diri kita, akhlak kita. Bukankah akhlak itu adalah buah daripada pohon iman? Dan apabila kita bercakap tentang akhlak, kita mempunyai tanda aras sempurna tentangnya iaitu akhlak Rasulullah SAW, manakala akhlak Rasulullah SAW pula adalah sebagaimana hadis riwayat Aisyah ra, bahawa akhlak Raulullah adalah al-Quran.


Apakah kita telah bepuas hati kerana sudah memiliki ijazah dalam bidang-bidang prfesional dan mungkin juga di bidang Islamiah. Malahan semakin ramai orang yang memperolehi gelaran Ph.D. Apakah dengan pencapaian setinggi itu sudah cukup untuk menjadikan kita letih, penat mencari ilmu? Ramai orang yang bekerja setelah mendapat ijazah universiti, terus berasa cukup dengan ilmu yang ada. Maka bekerjalah sehingga 30 tahun lebih melakukan hal-hal rutin sehingga bersara? Maka ramailah orang yang bersara ketika usianya mencecah 60 tahun tetapi masih jahil. Ramai yang menyendiri dan menyepi setelah bersara, kerana sulitnya menyesuaikan diri dengan masyarakat. Dia mengalami pelbagai perasaan yang berbaur, antara sombong dan rasa rendah diri, tidak yakin diri, rasa malu, rasa bersalah dan setaranya. Tidak kurang pula yang merasa kehilangan keyakinan diri dan esteem diri, kerana kini ia tiada lagi orang bawahan yang memanggilnya 'bos', tiada lagi pemandu peribadi, tiada lkagi setiausaha sulit dan pelbagai kemudahan lagi.

Situasi negatif begini tidak mungkin terjadi sekiranya kita mempunyai prinsip 'mencari ilmu dari buaian sampai kie liang lahad' (minal mahdi ilal lahdi). Orang yang berilmu akan sentiasa yakin diri dan sentiasa optimis. Kata orang, tercampak di laut menjadi pulau. Itulah keberkahan ilmu, lebih-lebih lagi ilmu yang dapat membina diri secara ruhaniah.

Penyakit jahiliah adalah penyakit paling berat kepada kita, lebih-lebih lagi ia menjadikan kita tidak sedar bahawa kita sebenarnya masih jahil. Ia menjadikan kita lalai dan lagho. Ia menjadikan kita berasa pandai, tetapi sebenarnya tidak bijak. Kita boleh jadi pandai dalam bidang teknikal dan profesional, tetapi kita tidak cerdik menguruskan hal-hal diri sendiri termasuk mengurus hal emosi dan spiritual diri sendiri.


Ubat mujarab kepada penyakit jahiliah ialah membaca. Membaca pula tidaklah terbatas pada membaca halaman-halaman tersurat, tetapi juga turut membaca hal-hal yang tersirat. Inilah perintah al-Quran. Membaca terus membaca, merenung, bertadabbur, bertafakkur, mengamati, menikmati, merasai, mengkaji, meneliti, memperhalusi. Semuanya adalah aktiviti ilmiah yang memerlukan komitmen diri. Oleh itu ketika kita benar-benar menghayati (mengamalkan) perintah Iqra' maka kita sebenarnya sentiasa menghidupkan pancaindra yang lima, akal(berfikir, mengkaji), hati (mengamati, menikmati, merasai) manakala hati nurani pula terus menelusuri pengalaman-pengalaman spiritual yang lebih dalam.

Inilah mesej al-Quran. Sedangkan ramai kita umat Islam masih meremehkannya, lantaran kita meminggirkan al-Quran.

No comments:

Post a Comment